כנסת צעירה: "אם אנחנו לא נהיה שם, אז מי?". צילום: באדיבות מועצת התלמידים והנוער הארצית

כנסת צעירה: "אם אנחנו לא נהיה שם, אז מי?"

תמיד חלמתם לקחת חלק במליאת הכנסת? רציתם להשתתף בדיונים ולנסות להוביל שינוי מהפכני? עכשיו זה אפשרי. לכבוד ט"ו בשבט, בני נוער וסטודנטים מכל רחבי הארץ יגיעו למשכן הכנסת ויקיימו ישיבות, המדמות באופן מדויק את עבודת הכנסת. יש למה לצפות!

ט"ו בשבט הוא לא רק ראש השנה לאילנות, אלא גם יום ההולדת של בית המחוקקים והנבחרים שלנו – הכנסת. לכבוד יום ההולדת שלה, נערכים מדי שנה אירועים לנוער בשיתוף פעולה עם הכנסת, אך השנה הוחלט לשנות כיוון ולקיים אירוע מסוג אחר - "כנסת צעירה". במסגרת האירוע, שיתקיים ביום שלישי, יגיעו בני נוער וסטודנטים מכל רחבי הארץ למשכן הכנסת כדי לדמות ישיבת מליאה אמתית. תפסנו לשיחה את חנן יזדי ודני קציר, שני בני נוער, תלמידי כיתה י"ב, שלוקחים חלק באירוע המרגש. יזדי מחיפה מוביל את ועדת חוץ וביטחון ויו"ר מועצת הנוער הארצית וקציר מלהבים, נמצא בוועדת הכלכלה וחבר במועצת התלמידים והנוער הארצית. שוחחנו איתם על התפקיד שלהם במליאה, על הבחירה בנושא ועל החוקים שהם היו מעבירים אם הם היו חברי כנסת.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"בני הנוער הם ציבור עצום במדינת ישראל והם לא ציבור בוחרים. אנחנו צריכים לוודא שבני הנוער לא נשכחים בגלל הסיבה הזו והם צריכים להגיע ולהשמיע את קולם בכנסת. אני מרגיש מאוד משמעותי כשאנחנו באים ומדברים בוועדות השונות בכנסת, כי זו הדרך הישירה שלנו להגיע לדרגים הגבוהים", אומר קציר על חשיבות היום. היום המיוחד הזה הוא שיא של הפעילות שלנו בכנסת. אנחנו מקדמים אינספור נושאים דרך וועדות הכנסת השונות, בין אם אלו נושאים הקשורים לחינוך, לרווחת הילד או לכל דבר אחר. אז כן, אם אנחנו כנציגי הנוער לא נהיה שם, אז מי?", מוסיף יזדי.

 

יזדי וקציר
יזדי וקציר © באדיבות מועצת התלמידים והנוער הארצית

 

באילו וועדות תקחו חלק?

חנן: "אני מוביל את ועדת החוץ והביטחון, הוועדה הולכת להתעסק בכל הקשיים של המלש"בים, בעצם מהצו הראשון עד שהם מתגייסים".

דני: "אני נמצא בוועדת הכלכלה, שתעסוק בנושא של תקנות התעבורה. וועדת הכלכלה רוצה לעשות שינוי עם משרד התחבורה ובין היתר אחד מהשינויים יהיה תקנות של נהגים חדשים, וזה מתקשר באופן מסוים גם אלינו".  

למה בחרתם בנושא הזה? הוא נוגע אליכם?

דני: "כן, זה משפיע עליי בצורה ישירה ומידית כנהג חדש וגם על כל החברים שלי". "התפקיד שלנו הוא לייצג את הנוער ואת הצרכים שלו" מוסיף יזדי

איך הגעתם לשם? הזמינו אתכם או שזה נעשה ביוזמתכם?

חנן: "כשנכנסתי לתפקיד בחודש יולי היה לי מאוד חשוב שנעצים את הקשר שלנו עם הכנסת. מיד לאחר שנכנסתי, קבעתי פגישה עם מרכז המבקרים של הכנסת וחשוב לי לציין שהוא מאוד עזר ותמך. התחלנו לחשוב יחד איך אנחנו מארגנים משהו שיהיה גדול ופרקטי, כי התפקיד שלנו הוא לייצג את הנוער ואת הצרכים שלו, והמטרה שלי הייתה לעשות משהו שיועיל לנוער. בסופו של דבר, נפגשנו והחלטנו שהשנה אנחנו מאחדים את יום "חילופי השלטון" עם יום "הכנסת הצעירה" שמדמה את פעילות הכנסת. זה אפילו לא בדיוק דימוי, הכנסת תפעל כמו שהיא פועלת, רק שהפעם זה יהיה בשיתוף עם הנוער יחד עם הוועדות והרעיונות שאנחנו רוצים להביא. ככה בעצם הקמנו את היום הזה ואני מאמין שזה עבד ויעבוד טוב".

 

ךךך
יזדי: "התפקיד שלנו הוא לייצג את הנוער" © באדיבות מועצת התלמידים והנוער הארצית

 

אם הייתה לכם הזכות להיות חברי כנסת, איזה חוקים הייתם מעבירים?

חנן: "הייתי מצביע בעד הורדת הבחירות לכנסת לגיל 17 ומעביר חוק שעוסק בצמצום מספר התלמידים בכיתות. לדעתי, צריך להיות חוק אחיד במדינת ישראל שקובע מהו המספר המקסימלי של תלמידים בכיתה. אני מאמין שהכיתות צריכות להיות הרבה יותר קטנות, כי המורים לא מצליחים להגיע לכל תלמיד ותלמיד, וזה אבל לתלמידים בעיניי. כמובן שיש עוד אינספור דברים אבל אלו שני חוקים שהייתי מתמקד בהם בתור התחלה".

דני: "את חוק הורדת גיל הבחירה לגיל 17, זה משהו גם שהמועצה עובדת עליו בזמן האחרון. אני חושב שברגע שבני הנוער יהפכו להיות ציבור בוחרים הם יקבלו יחס אחר מהשלטונות וזה משהו שיתרום מאוד לבני הנוער. בנוסף, את חוק זכויות המלצרים שקידמנו בשנה שעברה, שמדבר על זה שהמלצרים יקבלו גם את המשכורת שלהם וגם את הטיפים וזה לא יילקח על ידיי המעסיקים".

 

משתתפי
משתתפי "כנסת צעירה" © באדיבות מועצת התלמידים והנוער הארצית

 

ולסיום, מה אתם מאחלים לכנסת שלנו לכבוד יום ההולדת שלה?

חנן: "אני מאחל שהמנהיגים שלנו ידעו לתת את הדוגמה האישית לנוער ובכלל לאזרחים במדינה. אני מאמין שבסופו של דבר הכול מתחיל ונגמר במנהיגים שלנו, ואם המנהיגים שלנו יתנו את הדוגמה הראויה ובאמת יהוו מודל לחיקוי, אז המצב שלנו במדינה יהיה הרבה יותר טוב".

דני: "אני מאחל לה שהיא תמשיך לפתוח את שעריה. היינו בכנסת לא מזמן ושם סיפרו לנו שביום הזה הכנסת מקבלת הרבה מבקרים והרבה גופים שמגיעים להשתתף בדיונים, ואני חושב שלשם הכנסת צריכה ללכת, להיפתח ולשמוע. בסופו של דבר, הכנסת היא נציגת הציבור והציבור צריך להיות שותף בכל דבר שקורה שם. אז כן, שהיא תמשיך לפתוח את שעריה לציבור".

 

תגובות