בני הנוער בחולון: "אין לנו מספיק מקומות בילוי". צילום: shutterstock

בני הנוער בחולון: "אין לנו מספיק מקומות בילוי"

אם חשבתם שחולון היא העיר האידיאלית לכל נער בישראל כנראה שטעיתם. לבני הנוער בחולון שמתחת לגיל 18, אין מקומות בילוי בעיר והם נאלצים לנסוע לערים הסמוכות. הנוער מוחה: "נותרנו ללא כל פתרון"

מתחמי אוכל, בתי קפה, מתחם פעילויות למשפחה, מוזיאון הילדים הישראלי וגני סיפור. אכן פעילויות מזהירות לילדים ולמשפחה. כך מוצגת חולון וממותגת בשנים האחרונות בתקשורת הישראלית -  חולון "עיר הילדים". בין כל הילדים והמשפחות ששמחות על פתיחת המקומות החדשים בעיר ועל השקעת העירייה במקומות אלו יש קבוצה אחת של ילדים שלא כל כך מרוצים מהנעשה בעיר - בני הנוער בטווח הגילאים 15-18, תלמידי כיתות י'-י"ב אשר לא ניתן להם מענה, בעיקר בשעות אחר הצהריים והערב.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

© shutterstock

עיר הילדים? אלכוהול ועישון

משיחות רבות עם בני הנוער עולה כי הקבוצה לא מצליחה "למצוא את עצמה" בין כל המתחמים החדשים. האופציות שעומדות לרשותם  מצומצמות וכרוכות בעיקר ביציאה מחוץ לעיר - לתל אביב, ראשון לציון, רחובות או ערים אחרות. בחולון יש בעיקר פארקים וגינות שכבר הוכיחו לא פעם ולא פעמיים שהן מזמינות את בני הנוער להימשך לסיטואציות שלא תמיד הולמות אותם ואת חזונה של העיר חולון כעיר הילדים. שתיית אלכוהול בגיל מוקדם, אלימות, עישון על כל סוגיו שבדרך כלל גורמים גם לרעש והפרעות לאוכלוסייה המתגוררת מסביב הם רק חלק מאותה רשימה ארוכה. "אין לנו מספיק מקומות בילוי בעיר ואני לא תמיד רוצה לצאת מחוץ לעיר שלי, המוניות מיקרות את היציאה. אני מייחלת שיהיה לי ליד הבית מקום שבו אוכל לבלות עם חבריי מבלי לבזבז הרבה כסף", מספרת שני אלימלך, בת 17 מחולון שמתמודדת בסופי השבוע עם הקושי למצוא מקום לבילוי שיספק את צרכיה.

הסיטואציה הלא פשוטה הזאת מעמידה את בני נוער בדילמה מה לעשות בסופי השבוע. לצאת מחוץ לעיר? לשבת בגינות או לוותר על היציאה ולהישאר בבית? לנו, כבני נוער שחווים את הבעיה על בשרנו היה חשוב "להרים את הכפפה" בנושא ולחשוב על מספר פתרונות שיהיו ריאליים לביצוע ויענו על צורכי הנוער. לאחר חשיבה  ממושכת לאור האמצעים שיש ברשותנו ולאחר ששוחחנו עם בני נוער, סיכם לנו אילן ניר בן 17 מחולון את הפתרון: "הייתי שמח אם מישהו היה מוביל יוזמה למעננו ומקים מקום שמותאם לגיל שלנו".

© shutterstock

 יוזמה משותפת: פתרון לבעיית חיי הלילה של בני הנוער

 בעקבות כך, החלטנו להיפגש עם אנשי חיי לילה תל אביבים שחיים את עולם הבידור והפנאי בקרב אוכלוסיות שונות והצענו להם יוזמה משותפת שכוללת פתרון לבעיית חיי הלילה של בני הנוער בחולון ובכלל: לקחת חלק ביוזמה למען בני הנוער, שכוללת פתיחת מקום חדש במרכז העיר. המקום יהווה סוג של דאנס בר וכמובן שהכניסה עם אלכוהול לא תתאפשר. המטרה היא לייצר אווירה של מסיבה שתתאים לגילאי 15-18.

image_1_1_1
 © shutterstock

שם: מיכל גרף
גיל: 40
מספר שנים בתחום: כשבע וחצי שנים
מקומות בילוי עדכניים: הייתה שותפה פעילה במקומות שונים ברחבי תל אביב והסביבה.

 "לא הייתי בוחרת לקחת חלק ביוזמה שכזו, כי יש משהו שצריך להבין - העיסוק בחיי הלילה הוא קודם כל עיסוק שהוא כלכלי. לרוב האנשים העיסוק הזה משמש כמקור פרנסה ראשי או משני. הכסף הגדול של חיי הלילה הוא בעיקר דרך מכירות של אלכוהול. מעבר לכך, על פי החוק בני הנוער לא רשאים לשתות".

"בני הנוער עדיין לא מספיק בוגרים"

שם: אייל חיות
גיל:32
מספר שנים בתחום: כעשר שנים
מקומות בילוי עדכניים: בעל מועדון מוכר במרכז תל אביב Bootleg

"אנחנו מקבלים הרבה פניות ובקשות מבני הנוער לערוך מסיבות והתשובה שלנו באופן גורף היא לא. הסיבה לכך היא  פשוטה - הסיכון לא שווה את הסיכוי. אם נער מצליח להבריח לתוך המועדון שלי אלכוהול או משהו לא חוקי אחר ונתפס המועדון שלי נסגר באותו הרגע. אני חושב שבני הנוער בגיל הזה עדיין לא מוכנים ולא מספיק בוגרים בשביל זה. בנוסף, גם מבחינה מיתוגית לא הייתי לוקח בכך חלק".

גם לאחר הפגישות לא הצלחנו לקבל תשובה שתספק אותנו, בני הנוער ותענה על הצרכים שלנו, ולכן נותרנו ללא פתרון. לא רק שמדובר בגיל שבו בני הנוער מחפשים לחצות גבולות ולמצוא את עצמם מחדש, חוסר מתן פתרון לבעיית הבילויים בשעות הערב לבני הנוער מוביל אותם לרעיונות ואפשרויות שיכולים אף לפגוע בהם. דמיינו לכם שבמקום שבני הנוער יסתובבו ברחובות וישבו בגינות ציבוריות, הם יוכלו להתאסף במועדון שמותאם לגילם ועונה על הצרכים שלנו, בני הנוער.

תגובות