החיים בקטן: העולם דרך מיניאטורות. צילום: שי אהרון

החיים בקטן: העולם דרך מיניאטורות

תארו לעצמכם עוגות מושקעות, פיצות עם כל תוספת שרק תרצו, מגשי סושי מטורפים. הכל נראה כל כך טעים, אבל תוכלו מקסימום לשבץ אותם על תכשיט או להכין לעצמכם אוסף של אוכל אהוב שלעולם לא יתקלקל. ברוכים הבאים לעולם המיניאטורות!

מינאטורה, או בעברית מזערת, היא אומנות שהחלה להתפתח לפני מאות שנים והספיקה לצבור מיליוני אוהדים בארץ ובעולם, וכן אספנים מכל הגילאים. היא עברה שינויים רבים גם באופן השימוש בה ובמרוצת השנים כבר הפכה כאומנות לכל דבר.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

בכל העולם קיימים אומני מינאטורה המדמים את המציאות בקנה מידה קטנטן, וכך גם בישראל. את המינאטורות יוצרים בדיוק מוחלט עד לפרטים הקטנים ביותר כדי שידמו למקור. כן, לעתים הם מצליחים לעשות זאת בצורה כל כך מוחשית וגורמים לנו לחשוב שהקינוח המיניאטורי שהזלנו ריר לידו אכיל למרות שהוא רק מיצג אומנות.

שי אהרון מתל אביב הוא אמן המייצר מינאטורות אוכל מדהימות ובנוסף לכל גם מעצב תפאורה לתיאטרון.
כמעצב תפאורה, מכין אהרון מודל מוקטן של כל רקע אותו הוא מתכנן. אהרון, אחד היוצרים הבולטים בתחום המינאטורות, התחיל את דרכו בערך בגיל 20 כשייצר דמויות מוקטנות של הבובות המוכרות לכם מ״רחוב סומסום״. ובהמשך, הוא החל להתמקד במינאטורות אוכל לאחר שלקוחה ביקשה ממנו שיכין עבורה צלחת של סדר פסח עם כל המרכיבים שבה. אהרון יצר פיצה, ביצי עין ופרטי אוכל אחרים הזהים באופן מוחלט למקור.

© שי אהרון

אם תהיתם באילו חומרים אהרון משתמש, כדאי שתדעו שמדובר בחומרים הפשוטים יותר ממה שתיארתם לעצמכם - פימו וחומר פולימרי. אבל אם תבחנו היטב את כלי העבודה שלו תגלו שהם דומים מאוד לכלי בישול ואפייה שעוזרים לו ליצור את הקסם שהוא יוצר בשתי ידיו. אהרון אף הופך את המינאטורות לאקססוריז כשהוא משלב אותן על תכשיטים וסיכות, ומספר על בחור יהודי מקנדה שבכל שנה שולח לו תמונה של קינוח מיוחד שהכינה אשתו, ומבקש ממנו לייצר את הקינוח במיניאטורה, אותה הוא משבץ על טבעת לאשתו.

נאווה שטיינמץ מרעננה גם היא אומנית מינאטורות, אבל יוצרת אותן בדרך קצת שונה. שטיינמץ בונה מודלים מוקטנים של חדרים והגיעה לתחום ממש במקרה כשחיפשה רעיון למתנה לרופא, שבדיוק שיפץ את הקליניקה שלו. הוא סיפר לה רבות על העיצוב שלה והיא החליטה לייצר עבורו את חדר הטיפולים בקטן.
בנוסף ליצירות שלה, ובמקביל לפרוייקט הנמצא בעיצומו, של פיסול מנהטן, שטיינמץ עורכת סדנאות לילדים ולנוער, ומאפשרת לכל ילד ליצור את כל העולה על רוחו. היא מספרת בגאווה כי ישנם ילדים מחוננים וילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז שיושבים ויוצרים במשך סדנה שלמה. הקבוצות מכילות בנות ובנים החל מגיל שמונה שיוצרים בעזרת כל חומר שקיים ודרך היצירה עורכים שימוש חוזר בחומרים, ושומרים על הסביבה.

המיניאטורות של נאווה שטיינמץ
© צילום פרטי

למרות כל היופי בעיצוב מיניאטורות, אהרון ושטיינמץ מסכימים בצער שתחום המינאטורות לא מספיק מפותח בארץ וכי אין מספיק יוצרים שמכינים מינאטורות ריאליסטיות הקרובות למקור. אמנם הם מציינים כי לאחרונה נתקלים בזה יותר בארץ, השניים עדיין סבורים שיש לנו עוד הרבה מה ללמוד מהאמריקאים ומהבריטים ששולטים היטב בתחום.

תגובות