בדרך אל הצלחת: "טבעונות זו שליחות". צילום: פרטי

בדרך אל הצלחת: "טבעונות זו שליחות"

כולנו אוהבים לבלות עם חברים, בעיקר בחופש הגדול. אך מבין כל מגוון הבילויים אין אחד שלא אוהב לאכול צ'יפס או ללקק גלידה, הרי אוכל זהו טעם החיים. למרות זאת, לא תמיד פשוט לבחור מה לאכול, אבל מה קורה אם אתם טבעוניים?

 
הטבעונות היא מזמן לא רק מנת חלקם של המבוגרים. ככל שגדלה המודעות, הטבעונות סוחפת אחריה גם בני נוער רבים שמגלים עניין ומאמצים לעצמם אורח חיים מתחשב יותר בבעלי החיים הסובבים אותנו. כיום ניתן לראות שברשתות החברתיות מעודדים את המעבר לטבעונות וכי ישנם קבוצות ואתרים שמנסים לתמוך ולסייע, אך יחד עם זאת נראה שלא כל כך פשוט להיות נער טבעוני, במיוחד כשמבלים יחד עם חברים ובני משפחה שאינם טבעוניים אף הם. 
 
עוד בערוץ המגזין של פרוגי:
"אני התחלתי מטעמים מוסריים ללא כל תשומת לב לעניין הבריאותי", אומרת שובל בר (17) מבית אריה על המעבר לטבעונות. יעל אניץ (17.5) מלפיד ונעמה גרינבאום (17) משוהם מצטרפות אליה ומציינות כי המניע שלהן למעבר לאורח החיים הזה זהה.

מצמחוניות לטבעוניות

גם לפני שהשלוש החלו לנהל אורח חיים טבעוני, הן לא היו אוכלות כל דבר שאמא הייתה מבשלת או מזמינות כל מאכל שתפס להן את העין במסעדה, שכן לפני כן השלוש היו צמחוניות ולמקרה שטעיתם, המעבר לטבעונות לא היה פשוט. גרינבאום מציינת כי במשפחה שלה אוהבים לאכול בשר וגם כשהייתה צמחונית הרגישה שהאשימה אותה בקיצוניות יתר. אמא שלה התרגלה לכך שהיא אינה אוכלת בשר רק לאחר חצי שנה ועם המעבר לטבעונות היא חששה שהיא הופכת לקיצונית יותר ומגזימה. אולם בסופו של דבר, אמה הבינה שהמעבר נובע ממניעים אידיאולוגים והחלה לעזור לה. גם בקרב בר ואניץ המעבר לצמחונות התקבל במשפחה באופן דומה. במשפחה של בר זה היה מוזר, אבל לדבריה היא עוזרת לה מאוד ומעודדת אותה להמשיך בדרכה. המשפחה של אניץ אף היא חששה בהתחלה מן המעבר ולא ידעה מה לבשל לה, אך לבסוף הם הצליחו לעכל זאת ולבוא לקראתה: "הם די התבאסו ופחדו מהקושי שלא ידעו מה לבשל לי. בסופו של דבר, הם למדו להכין לי אוכל טבעוני", היא אומרת. 

ארוחה הודית טבעונית
ארוחה הודית טבעונית © צילום פרטי
 
מה עזר לכן בתהליך בו עברתן לטבעונות?
 
אניץ: "סרטונים של 'קירות שקופים' שמתארים את מה שעוברים בעלי החיים בדרכם אל הצלחת גרמו לי לקבל באופן מוחלט את ההחלטה".
בר: "בעזרת אתגר 22 שמסייע במעבר לטבעונות לאט לאט נעלמו לי כל התירוצים ללמה לא להיות טבעונית".

"חשוב לי להיות מודעת למה שנמצא אצלי בצלחת"

מה קורה כשהחברים שלכן עושים "על האש"? 
 
בר: "מזמינים אותי ואני מביאה אוכל מהבית או שמתארגנים מראש וקונים גם אוכל טבעוני".
אניץ טוענת שלא הזמינו אותה לעשות מנגל אך כשיוצאים מתחשבים בחברים הטבעוניים ובוחרים מקום שיש בו מנות טבעוניות. גרינבאום מוסיפה: "זה קורה הרבה שהחברים עושים 'על האש', פשוט יש לנו עוד מנגל קטן שמשמש את הטבעוניים". היא אף מציינת בגאווה כי חבריה תמיד מבקשים ממנה לטעום את האוכל הטבעוני ומתפלאים שזה כל כך טעים.
 
האם אתן מנסות לשכנע את החברים או את המשפחה שלכן לעבור לטבעונות?
 
אניץ מאמינה שהטפה זו לא הדרך "כששואלים אותי למה אני טבעונית אני דואגת להסביר שבעיניי זו שליחות מבורכת. מאוד חשוב לי להיות מודעת למה שנמצא אצלי בצלחת". גרינבאום מספרת כי היא לוקחת את החברות שלה למסעדות טבעוניות והן חוזרות אליהן מיוזמתן. "הדרך שלי להראות לסביבה שלי את היופי והשפע באפשרויות שהטבעונות מציעה היא בהכנת מאכלים טעימים בשביל שהטועמים יהנו מהם".
בר מוסיפה: ״אני לא מנסה לשכנע אנשים להפוך לטבעוניים, אבל כשאני נקלעת לדיון חשוב לי להסביר".
 
לדעתכן, יש מספיק מענה לטבעונים במסעדות, בבתי קפה או בגלידריות?
 
גרינבאום: "לרוב אני יוצאת לאכול בתל אביב ושם יש מענה מסויים אך זה עדיין לא מספיק. תמיד יש מנות שצריך להוציא מהן מרכיבים כדי שיתאימו". גם לדברי עניץ אין מענה מספק ועושה רושם שיש מקומות שלא מתאמצים להתאים את עצמם לקהל הטבעוני, אפילו לא בדברים בסיסיים כמו לחם טבעוני או מגוון גדול יותר של טעמי גלידות. בניגוד אליהן, בר טוענת שלא נתקלה במקומות בהם אין אפילו מנה טבעונית אחת לפחות ולדעתה זה נובע מהמודעות הגוברת. זו אחת הסיבות לדבריה, שהיום קל יותר לעבור לטבעונות.
 
מהו המאכל והקינוח האהוב עליכן?
 
גרינבאום: "עלי גפן, שווארמה טבעונית וסורבה מנגו".
בר: "ההמבורגר הטבעוני של מסעדת ״גודנס״ ועוגת שוקולד חמה".
אניץ: "המבורגר טבעוני, מג׳דרה וגם למדתי להכין קינוח שהוא דייסה טעימה מחלב סויה וקוואקר".
 
במסעדה הטבעונית
במסעדה הטבעונית "ננוצ'קה" © צילום פרטי

"גיליתי מחדש את האהבה שלי לבישול"

הייתן יוצאות עם בן זוג שאינו טבעוני?
 
לבר ולאניץ יש חבר שאינו טבעוני. "אנחנו יוצאים להמון מסעדות טבעוניות חדשות, הוא מתלהב מזה ומוצא הרבה טוב בעניין. הוא מקבל את זה באהבה״, בר משתפת. אניץ לעומתה מציינת כי החבר שלה מאוד אוהב בשר וזה קצת מפריע לה, אך למרות זאת היא לא מנסה להטיף או לשנות אותו.
 
מהו לדעתכן הקושי העיקרי במעבר לטבעונות?
 
לדברי אניץ הקושי העיקרי טמון בבישולים: "לא תמיד יש להורים שלי זמן להכין לי אוכל טבעוני. הרבה פעמים אני מוצאת את עצמי אוכלת קורנפלקס או מנה חמה". בר מוסיפה שלא בכל מקום בו היא נמצאת יש לה מה לאכול, כמע למשל בבייביסיטר שהיא עושה אך תמיד היא מוצאת פתרונות. גרינבאום מציינת קושי נוסף שמגיע דווקא מהסביבה: "הרבה פעמים אנשים מתנפלים עלי עם המון שאלות על טבעונות שלא תמיד אני יודעת לענות עליהן. לכן כשאני לא בטוחה בתשובה, אני לא עונה. הדבר החיובי הוא שזה גרם לי לקרוא יותר חומר וללמוד יותר, כך שעל רוב השאלות היום אני כבר יודעת לענות״.
 
מה הדבר הטוב שיצא לכן מהטבעונות?
 
גרינבאון מציינת בהתלהבות כי היא ירדה במשקל ושכיום בדיקות הדם שלה טובות יותר משמעותית מלפני הטבעונות. בר משתפת "גילתי מחדש את האהבה שלי לבישול. מגוון המתכונים גרם לי להיות יותר מעורבת בבישול בבית ואני מכינה המון סוגי מאכלים". אניץ מוסיפה: "בעבר מוצרי חלב גרמו לי להרגיש מאוד לא טוב וכיום עם התחליפים אני מרגישה טוב יותר". שלושתן מספרות בגאווה גדולה על דבר נוסף וחשוב שהוא תחושת המצפון הנקי והידיעה שההנאה שלהן מהאוכל לא גרמה סבל לשום בעל חיים. בנוסף, לדבריהן הן הרוויחו יתרון בריאותי בולט על אלו הצורכים מזון מן החי.
 
ארוחה משפחתית טבעונית כדי להוכיח שזה אפשרי
ארוחה משפחתית טבעונית כדי להוכיח שזה אפשרי © צילום פרטי
יש לכן טיפ לקוראים שלנו שמתמודדים עם מעבר לאורח חיים הטבעוני?
 
אניץ: "תוכלו לקבל ברשתות החברתיות טיפים מטבעונים ותיקים ולשאול שאלות כדי להבין טוב יותר את המטרה".
בר: "חשוב להיות פתוחים לדברים חדשים ולנסות טעמים חדשים בלי לפסול אותם מראש".
גרינבאום מוסיפה כי חשוב לקבל החלטה וללכת איתה עד הסוף: "אני ממליצה להצטרף לקבוצות בפייסבוק שמשתפות מתכונים והמלצות על מסעדות טבעוניות ואם אתם מתקשים תוכלו להעזר בתזונאית. לי זה עזר מאוד בתהליך".
 
תגובות