חקלאי העתיד: בני הנוער שבחרו לחרוש את האדמה בקיץ. צילום: השומר החדש

חקלאי העתיד: בני הנוער שבחרו לחרוש את האדמה בקיץ

הם השאירו בבית את העצלנות ואת השעמום, ויצאו לשלושה ימי עבודה מאומצת ודורשת המלאים בחוויות ובמשמעות. השרירים אומנם נתפסו מן העבודה, אך מה שחשוב הוא שהם יצאו משם מסופקים ומצוידים בערכים. גדוד העבודה גרסת 2017

ניגשתם השנה לבגרות בהיסטוריה? כנראה שגם אתם עדיין זוכרים דמויות מופת, כמו א.ד גורדון, כצנלסון וטרומפלדור, אשר כבר לא עמנו עוד מטרם קום המדינה. אך החותם שהשלושה הטביעו מלווים כבר שנתיים אלפי בני הנוער הבוחרים לפנות לפעילויות חווייתית ומשמעותית במהלך החופש הגדול, אשר מאפשרים לאותן דמויות החרוטות על ספר ההיסטוריה שלנו לנוח על משכבן בשלום מבלי להמשיך להתהפך.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

 ״שמעתי על ארגון ׳השומר החדש׳ כשהייתי בכיתה י״א״, אומרת נועה פלטאו (18) מכפר סבא. חיפשתי יחד עם חברה שלי התנדבות חקלאית לקיץ. פנינו למורה המרכזת את הטיול בבית הספר ומאז גיליתי את הארגון״. בשונה ממנה, יובל פלג (17) מכפר ביל״ו מציין כי הוא נחשף לארגון באמצעות הרשתות החברתיות כאופייני לבני הנוער המעבירים כל רגע פנוי בפייסבוק, בסנאפצ'ט או באינסטגרם. ״שמעתי עליו דרך הרשתות החברתית, אבל מה שחשוב הוא שהארגון נחקק עמוק בזכרוני״, מציין פלג.

© השומר החדש

מכל הרקעים והיישובים

הם רק בגילאי 15-18 וכבר בחרו לעזוב את הבית לשלושה ימים שלמים הכוללים התנדבות חקלאית, בישול פויקה בשטח, שירה מסביב למדורה ולימוד משותף סביב טקסטים ערכיים, והכל מתוך מטרה להתחבר לאדמה, לאהוב יותר את הארץ ולהיות מעורבים לצד החקלאים הזקוקים לידיים עובדות. אז מה הניע אותם לעשות זאת? שליחות והרבה אמונה.

מוזרים או ראויים להערכה?

״החברים והאחים התקשו לקבל את הבחירה שלי וראו בי פראיירית. הם חשבו שעדיף לי לטוס לחו״ל ולהיות קצת בבית מאשר להתנדב כל היום בארגון. אבל בהמשך הם כבר הבינו שזה מה שאני אוהבת ואפילו חלקם באו להתנדב בעצמם״, משתפת פלטאו. פלג אף חש בעצמו כי לעתים הבחירה הבלתי שגרתית שלו גורמת לראות בו ״עוף מוזר״, אך הוא שלם עם כך. ״לפעמים עדיין מסתכלים מוזר, אבל בהערכה מסוימת לכך שאני עושה את מה שחשוב לי ועוד נהנה מזה״.

© השומר החדש

מעלות השחר ועד נץ החמה

הם יצאו לשטח כבר בחמש לפנות בוקר כדי לנצל את השעות שלפני החום והתחלקו בין הקבוצות שבאו להתנדב כדי לעזור לחקלאים. אמרתם פראיירים? כל אחד מהם יצא משם עם הנאה ומסר לחיים. "הפעילות הייתה מהנה מלמדת ומחברת, וכללה עבודה חקלאית בשדות בצל ומטעי זיתים, קטיף, שירים מסביב למדורה, בישול משותף ומעגלי שיח קבוצתיים", מספר פלג. לדברי פלטאו, הם למדו להכיר את החשיבות של החקלאות בישראל מקרוב ולהבין עד כמה מה שהם עושים משמעותי, ומוערך בקרב החקלאים.

זו פעם ראשונה שאתם לוקחים חלק בחוויה כזאת או שתמיד הרגשתם מחוברים לאדמה?

פלטאו: "תמיד הרגשתי מחוברת לאדמה, אבל מאז שהגעתי לשומר זה רק הולך ומתעצם"

פלג: "הרבה פעמים הרגשתי מחובר. עכשיו זה כבר בעל ערך מוסף וממשי".

מה השתנה בכם במהלך שלושת הימים האלה?

פלג: "למדתי לעבוד מבלי להתייאש גם שקשה. הבנתי עד כמה זה מדבר עליי ומושך אותי. הבנתי ש'השומר החדש' הוא המקום הנכון בשבילי.

פלטאו: "הבנתי שיש לי כוח רצון וסבלנות גם אם לפעמים אני לא רואה אותו או מתקשה".

© השומר החדש

"כל נער שמספיק רוצה את זה יכול להתאים לזה"

אילו ערכים התחזקו בכם?

פלג: "ערבות הדדית ואהבת הארץ, אבל יותר מכל למדתי עד כמה חשובה העבודה הזאת".

פלטאו: "אהבת הארץ, סבלנות וסובלנות, קבלת השונה, שבירת סטיגמות ובעיקר אהבת הזולת".

יש לא מעט ביקורת על הנוער של היום, שממעיט ביציאה לשטח ומרבה בהתעסקות בסמארטפון. אתם לא חושבים שהנוער של היום מפונק מדי בשביל עבודה חקלאית?

פלטאו: "הנוער של היום מגוון מאוד. יש כאלה שבאמת לא מתאימים להתנדבות החקלאית הזאת. נכון, זה קשה להתנתק מסמארטפון, אבל ברגע שעושים את זה מבינה עד כמה זה כיף. עם כמה שמזלזלים בדור שלנו, אני רואה שהוא דור מדהים ולא פחות טוב מכל דור אחר למרות כל התוויות שמדביקים לו".

פלג: "אני חושב שכל נער שמספיק רוצה את זה ומאמין בזה יכול להתאים לזה, זה הכל עניין של גישה לצד הרצון לחוות ולתרום".

בכנות, הייתם חוזרים שוב לחוויה הזאת?

פלטאו: "ברור", היא משיבה מבלי להסס. "תמיד ובכל זמן שאוכל".

פלג: "כבר חזרתי לשם ואני בטוח שעוד אחזור שוב".

תגובות