פרטיות בספסל הלימודים: האם מותר להציב מצלמות?. צילום: shutterstock

פרטיות בספסל הלימודים: האם מותר להציב מצלמות?

האם למורים שלנו מותר לדווח על השיחות עמם להורים, האם לבית הספר יש זכות להציב מצלמות אבטחה ומה עליו לעשות במקרה של הורים גרושים? מדריך מיוחד שיענה לכם על כל השאלות שתמיד רציתם לדעת ולא העזתם לשאול

אחרי שפתחנו את שנת הלימודים החדשה בהתרגשות ונחשפנו לתקנון בית הספר, עלו לנו בראש לא מעט שאלות הנוגעות לפרטיות שלנו. אז מה הזכויות שלנו בתור תלמידים? מה נחשב לעבירה על הפרטיות ומה נועד להגן עלינו בתור תלמידים? המדריך הבא שנכתב על ידי עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און יגרום לכם להתחיל את השנה ברוגע ובבטחה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

האם יועצת בית הספר רשאית לחשוף את השיחות שלכם?

חשבתם שאם יועצת בית הספר תדווח להורים על השיחה שקיימתם איתה תפגע הפרטיות שלכם? מסתבר שטעיתם. ליועצת מותר לחשוף את השיחות האלה להורים ולשוחח עמם על מצבכם כל עוד זה לא יפגע בביטחון שלכם. אך במקרה שתלמיד מתלונן על עבירות פלילויות המובצעות כלפי בביתו היועצת תדאג לערב גופי רווחה שיסייעו לאותו התלמיד.

© gettyimages

האם למורה מותר לדווח על השיחות שערכה עמכם?

אם סיפרתם למורה על בעיות חברתיות שיש לכם, או על חרם שאתם עוברים (לא עלינו כמובן), המורה יכולה לספר על כך להורים שלכם בדיוק כפי שמותר ליועצת כל עוד המורה לא מוצאת לנכון לנהוג אחרת.

מה עושים במקרה של הורים גרושים?

במקרה של ילד שהוריו מצויים בהלכי גירושין, והילד מבקש שמצבו הלימודי ייחשף רק  בפני אמו - זה לא כל כך אפשרי. בית הספר נדרש לערב את שני ההורים בחיי ילדם בבית הספר כדי לא לפגוע בהתפתחות הרגשית של הילד, כל עוד בית המשפט לא הורה אחרת. אף אם רק אחד ההורים נקבע על ידי בית המשפט כהורה משמורן על בית הספר למסור מידע בכתב גם להורה האחר שאינו משמורן.

© shutterstock

האם מותר להציב מצלמות אבטחה בשטח בית הספר?

אולי לא ידעתם, אך לבית הספר שלכם יש את הזכות להציב מצלמות לצורך הגבת האבטחה, טיפול באלימות ומניעת ונדליזם. יחד עם זאת, מותר להציב מצלמות רק בשטחים הנחשבים ציבוריים - חצרות, במגרשי הספורט או במסדרונות ואין להציבן במקומות שבהן עלולה להיפגע הפרטיות, כמו בשירותים או בכיתות הלימוד. כמו כן, על בית הספר חלה הגבלה במספר המצלמות שמותר לו להציב ועליו להציב שילוט מתאים, ולצלם רק כשיש תנועעה באזור. אם בית הספר החליט להציב מלמות בשטח שאינו נחשב ציבורי - עליו לקבל לפני כן את הסכמתם של ההורים שלכם. 

יש לכם את הזכות לצפות במצלמות במקרה של גניבה?

לא אחת הורים או תלמידים מבקשים לצפות בסרטים שנקלטו במצלמות האבטחה בבית הספר כאשר נגנב התיק או הסמארטפון של התלמיד, אך אין לכם סיבה להתעקש, היות שרק מנהל בית הספר, או אדם שהוסמך לכך רשאים לצפות בהן. אם התקבל מידע על אירוע של אלימות, בריונות, או כל התנהגות מסוכנת אחר בשטח בית הספר, המנהל יצפה יחד עם גורם מורשה אחר בחומר המוקלט בחדרו ויפעיל שיקול דעת בהתאם למקרה ולנסיבות.

© shutterstock
תגובות