רגע לפני הצום: כך תעברו את יום כיפור בשלום. צילום: fotolia

רגע לפני הצום: כך תעברו את יום כיפור בשלום

איך תוכלו להתמודד עם מקרה של התייבשות? מה יש לעשות במקרה של פציעה? ואיך לסיים את הצום בשלום? המדריך הבא שהבאנו לכם באדיבות מד"א יספק לכם את התשובות לכל השאלות המעסיקות אתכם לקראת יום הכיפורים

בכל שנה מוזנקים צוותי מד"א כדי להעניק טיפול רפואי ללמעלה מ-2,000 בני אדם במהלך יום הכיפורים. מאות קריאות הן כתוצאה מפגיעות אופניים ואחרות עוסקות בהתעלפויות כתוצאה מהצום. כדי שתעבירו את יום הכיפורים בשלום ובבטחה, הבאנו לכם את ההנחיות שיעשו לכם סדר בכל הבלאגן.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

לפני הצום

  1. בכדי להקל על הצום, בעיקר אם אתם מתכוונים לצום השנה בפעם הראשונה, יש להקפיד על שתייה מרובה לפני תחילת הצום. יש לשתות כ- 2 ליטר של מים ולהפחית את שתיית המשקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה ותה). בנוסף, מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים המגבירים תחושת צמא.

  2. יש להימנע מאכילת מאכלים מלוחים במיוחד, כמו חמוצים ופיצוחים הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא.

  3. אם אתם צמים השנה לראשונה, חשוב שתקפידו במיוחד על שתייה מספקת ושהייה באזורים מוצלים, בעת שהייה מחוץ לבית.

  4. ארוחה מפסקת - מומלץ לשלב בה תפריט מכל קבוצות המזון, וכן לאכל פחמימות מורכבות עם חלבונים וירקות כדי ליצור תחושת שובע לזמן רב.
לאכול היטב לפני הצום © shutterstock

התייבשות

אף על פי שתחזית מזג-האוויר צופה מזג אוויר בהיר ומעונן-חלקית ברחבי הארץ, הימנעות משתייה ומזון עלולים לסכן את הצמים שביניכם ולגרום להתייבשות. בכל מקרה שבו אתם חשים בחולשה כללית ומופיעים סימני התייבשות (חולשה, סחרחורות, בחילות והקאות) יש להזעיק במהירות את צוותי מד"א בטלפון החירום 101 או דרך אפליקציית "מד"א שלי" ולהישמע להנחיות החובשים והפאראמדיקים במוקד עד להגעת צוותי מד"א למקום.

רכיבה על אופניים

יום כיפור הוא היום היחיד בשנה שבו כבישי היישובים והערים והכבישים הבין-עירוניים מתרוקנים מרכבים ומתמלאים באופניים רגילים וחשמליים, סקייטבורד, רולר-בליידס וקורקינטים. עקב כך, קיימת סכנה גדולה ומשמעותית העלולה להיפגע כתוצאה מרכיבה בטוחה. אם כך, איך תוכלו לשמור על עצמכם? 

  1. יש להקפיד על חבישת קסדה, מגני ברכיים ומגני מרפקים בכל רכיבה על אופניים,סקטבורד, רולר-בליידס וקורקינטים. 

  2. יש להימנע מרכיבה בלילה. אם בכל זאת רוכבים בלילה, יש להקפיד על תאורה נאותה, ללבוש בגד בהיר ולוודא שיש מחזירי אור על האופניים, וכן על הבגדים.

  3. בכל מקרה של פציעה וחבלה משמעותית, יש להשאיר את הנפגע ללא תזוזה ולהזעיק את מד"א בטלפון החירום 101, יש להישמע להוראות החובשים והפאראמדיקים במוקד מד"א.

  4. בני הנוער נוסעים מרחקים גדולים של עשרות ק"מ על האופניים, כך שבמקרה של פציעה ייתכן שלא תדעו להסביר לחובש או לפאראמדיק במוקד החירום 101 של מד"א את מיקומכם. לכן, ממליצים במד"א להתקין מראש את אפליקציית "מד"א שלי" שתדע לזהות ולשלוח את מיקומו המדויק של מזמין האמבולנס למערכות השליטה והבקרה של מד"א.

לרכוב בזהירות על האופניים © fotolia

אחרי הצום

מומלץ לשבור את הצום בארוחה קלה. להתחיל בשתייה פושרת (לא חמה מדי) מלווה בפרוסת עוגה פשוטה, או שתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה קלה.

* הנחיות אלו אינן באות להחליף את פעולות ההצלה באופן מקצועי. בכל מקרה מומלץ לפנות לייעוץ רפואי מקצועי. במקרה של פציעה וחבלה יש לפנות למד"א בטלפון החירום 101, וכן מומלץ להתקין מראש את אפליקציית "מדא שלי".

חתימה טובה וצום קל!

תגובות