יום הכיפורים: למה מציינים ואיך? . צילום: fotolia

יום הכיפורים: למה מציינים ואיך?

מחר (ו') יחל צום יום הכיפורים, אך חלקנו אינם יודעים על שום מה. מדוע אנו צמים, למה נהוג לתקוע בשופר ואיך מקובל להעביר את היום? הרב הר- נוי בכתבה מיוחדת שתענה לכם על כל השאלות שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

יום הכיפורים הוא אחד מחמשת החגים המוזכרים בתורה: ראש השנה, יום הכיפורים, סוכות, פסח ושבועות. אתם בוודאי תוהים מדוע קראתם את המילה חג. הרי לא אוכלים בו ולא שותים. התשובה היא שצום יום הכיפורים שונה מצום תשעה באב. בתשעה באב אנו אבלים על חורבן בית המקדש ולכן צמים. ביום הכיפורים אדם עולה למדרגת מלאך ולכן אינו צריך לאכול ולשתות.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

ביום הכיפורים לפני 3330 שנים בדיוק, סלח האלוקים לעם ישראל על העוון הנורא של בניית עבודה זרה מיד אחרי נתינת התורה (עגל הזהב). היום בו יורד משה רבינו מהר סיני עם הלוחות השניים היה יום הכיפורים, ולכן נקבע היום הזה לדורות ליום המחילה והסליחה.

© fotolia

דברים שכדאי לדעת: 

  • צום יום הכיפורים חל השנה בשבת (י' תשרי 30.9). למרות שבשבת אסור על פי ההלכה לצום, שונה הוא יום כיפורים שצמים אפילו בשבת. באזור תל אביב הצום מתחיל בשעה 18:07 ומסתיים בשעה 19:03. בשאר האזורים בארץ יש להתעדכן בלוח השנה.

  • בכל יום חול יש לנו שלוש תפילות: ערבית, שחרית ומנחה. בשבת אנו מוסיפים תפילה נוספת , תפילת מוסף. ביום הכיפורים חמש תפילות : ערבית, שחרית , מוסף, מנחה ותפילת נעילה שבסיומה תוקעים בשופר.

  •  כתוב בהלכה שביום הכיפורים מכפר בורא עולם על כל העבירות שעשה האדם כלפיו, אך אינו מכפר על עבירות בן אדם לחבירו עד שיבקש סליחה מחברו, לכן לא לחכות לרגע האחרון לבקש סליחה מכל מי שפגענו בו ובמיוחד מהורינו היקרים שלפעמים בכוונה, או בטעות לא דיברנו אליהם יפה ואפילו לפעמים הרמנו את קולנו.

  • ביום הכיפורים לא אוכלים ולא שותים. לא לובשים נעליים עשויות מעור, לא מתרחצים ולא רוחצים ידיים (אחרי שירותים רוחצים עד אמצע האצבעות), כמובן שלא עושים שום מלאכה.

איך זה שראש השנה מגיע לפני יום כיפור?

חכמינו שאלו שאלה מעניינת. הרי היה ראוי שראש השנה יבוא אחרי יום כיפור שהרי קודם נהיה טהורים וזכים ואחר-כך כשנבוא לדין הכל יהיה בסדר? התשובה היא כי לב האדם לא כל כך מהר משנה את הרגליו הרעים ומידותיו המקולקלות. לכן צריך לעבור דרך ראש השנה שבו אנו עושים דברים רבים כמו תקיעת השופר וסימני סעודת החג כדי לפתוח את לבנו ורק אחר-כך אנו מוכנים לסיים את התהליך ביום כיפורים.

© fotolia

תקיעת השופר בסוף הצום

בסוף תפילת נעילה אנו תוקעים בשופר. סיבות רבות נאמרו בהלכה לגבי התקיעה זו. אחת הסיבות היפות אומרת כי כמו שהאריה ביער, או הכבש בדיר אינו מדבר ומבקש מבורא עולם דברים במילים אלא בגעיה, בנביחה, בשאגה גם אנו כל כך הרבה דברים רוצים לבקש אבל לא יודעים מה לומר קודם ולכן אנו תוקעים בשופר ומבקשים מאלוקים "שיתרגם" את התקיעה לאותם הדברים שרצינו לומר אך לא הספקנו.

ולסיום, כשאתם שומעים את המילה "לחזור בתשובה" אתם ישר חושבים על דברים שקשורים לדת? יש לי הפתעה בשבילכם. ביום הכיפורים צריך לחזור בתשובה ולקבל על עצמנו להיות טובים יותר על דברים רבים שאינם קשורים דווקא למצוות. רוצים דוגמה?

א. לאכול בריא.

ב. לעזור יותר בבית.

ג. לחשוב על מה שאני יכול לסייע לעם ישראל.

ד. לסייע למשפחות נזזקות.

ועוד רבים הדברים...

חתימה טובה לכולנו וצום קל לכל הצמים!

תגובות