להכיר מקרוב: למה יושבים בסוכה?. צילום: fotolia

להכיר מקרוב: למה יושבים בסוכה?

היום אנחנו מציינים את ערב חג הסוכות, אך חלקנו אינם יודעים על שום מה. מדוע אנחנו יושבים בסוכה? מה מייחד את החג? והאם חג האסיף הוא בכלל חג נפרד בניגוד למה שסיפרו לנו בגן? הרב הר- נוי בכתבה מיוחדת שתענה לכם על כל השאלות שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

השבוע החל מיום חמישי (5.10) ועד השבוע הבא ביום רביעי (כולל, 11.10) בתאריכים העבריים ט"ו – כ"א תשרי חלים שני חגים במקביל. אז לא סיפרו לכם שיש עוד חג חוץ מסוכות בשבוע הזה? הכוונה היא לחג הסוכות ולחג האסיף.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

חג הסוכות

 את חג הסוכות אנו מציינים במשך שבעה ימים כזכר לסוכות שהקדוש ברוך הוא הושיב בהן את עם ישראל בשנות הנדודים במדבר עד בואם אל ארץ ישראל. המצווה שנצטווינו בתורה לקיים בחג הסוכות - מצוות ישיבה בסוכה. הרעיון של המצווה הוא לעזוב את הבית ולעבור לגור בסוכה הזמנית, הארעית והמתנדנדת. הרעיון הרוחני הוא שצריך האדם לדעת שחייו בעולם הזה הם זמנים ומתנדנדים ועליו להרבות טוב במשך ימי חייו עלי אדמות.

ממה בנויה הסוכה?

הסוכה בנויה מדפנות וסכך (צריך שתי דפנות שלמות ודופן שלישית. מספיק אפילו טפח שהוא 8 ס"מ). את הסוכה יש לעשות תחת כיפת השמים ולא תחת המרפסת של השכנים.

חג הסוכות הוא החג היחיד ששייך לשני מעגלי החגים של לוח השנה היהודי , דבר המצביע על חשיבותו הרבה.

פסח -------------  שבועות ----------- סוכות שלושת הרגלים (=החגים)

ראש השנה ------ יום כיפור --------- סוכות    חגי תשרי

© fotolia

חג האסיף

חג האסיף חל באותם התאריכים בדיוק בחודש תשרי. עם ישראל חוגג את איסוף היבול ומודה לבורא העולם על השפע. המצווה שנצטווינו לקיים בחג האסיף היא מצוות ארבעת המינים. אדם קונה לולב , אתרוג , שני הדסים ושלוש ערבי נחל וכורך את הלולב, ההדסים והערבות יחד. לאחר מכן, בכל יום בחג האסיף (ימים חמישי עד רביעי הבא חוץ משבת) מצמידים את האתרוג לאגד הלולב ומברכים: ברוך אתה אדוני אלוהינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על נטילת לולב. לאחר מכן, מנענעים את הלולב לכל הצדדים בסדר הבא: מזרח , דרום, מערב, צפון, למעלה ולמטה.

חגים שונים או שמות נרדפים?

רובנו למדנו בגן שחג הסוכות וחג האסיף הם שני שמות של אותו החג, אך למעשה מדובר בשני חגים שונים  שפשוט חלים באותם התאריכים בדיוק, כשלכל אחד מהם מצווה אחת מתוך שתי המצוות שאנו מכירים.

© fotolia

שמיני עצרת - שמחת תורה

ביום השמיני של חג הסוכות, יום חמישי בשבוע הבא, 12.10, נחגוג חג נוסף המוזכר כבר בתורה הנקרא שמיני עצרת. על החג הזה, לפני כאלף שנה, "התלבש" חג נוסף הנקרא שמחת תורה. כידוע, בבית הכנסת אנו קוראים פרשה אחת בכל שבת מתוך ספר התורה. בשמחת התורה אנו מסיימים את הפרשה האחרונה בתורה, פרשת "וזאת הברכה" ומתחילים מיד את הפרשה הראשונה - "בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ". אנו עושים בחג הזה הקפות ורוקדים בבית הכנסת, מאחר שאנו שמחים שזכינו לסיים עוד מחזור של קריאת כל התורה.

חג שמח לכל גולשי פרוגי!

תגובות