סובלים מחרדת בחינות? כך תוכלו להתגבר עליה בקלות. צילום: עדי זלק וינר

סובלים מחרדת בחינות? כך תוכלו להתגבר עליה בקלות

לחץ רב עוטף אתכם בכל פעם כשהמבחן קרב? ייתכן שיש לכם חרדת בחינות. אך הסירו דאגה מלבכם, הכתבה הבאה תעזור לכם לגלות אם אתם סובלים מהחרדה הזאת, ותתן לכם את כל הטיפים הדרושים כדי לנצח אותה

לכולנו חשוב להצליח בלימודים, אך לעתים הרצון להצליח מעורר בנו לחץ שמשתק אותנו. כדי לעזור לכם לעבור את תקופת הבחינות בשלום, יפעת מרק דננברג, מאמנת ילדים ונוער, מנחת סדנאות תקשורת מקרבת בחברת התוכן "דייט אמא ובת", מביאה לכם את כל העצות שיסייעו לכם להתגבר על חרדת הבחינות ולהגיע להישגים גבוהים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

בחן את עצמך - האם יש לך חרדת בחינות?

  1. לפני בחינה אתם חשים סימפטומים גופניים (הזעה, כאבי בטן, ודפיקות לב).

  2. לפני בחינה אתם חשים דאגה, לחץ, פחד.

  3. לפני בחינה יש לכם, פגיעה בתפקוד היעיל וביכולת הריכוז (לא מצליחים להתכונן באופן יעיל למבחן).

  4. אתם מנסים להימנע מלהתמודד עם המבחן. (מעדיפים לגשת למועד ב').

  5. לפני הבחינה אתם חושבים מחשבות שליליות קיצוניות (אני אכשל, אני סתום, אני אשכח). 

    * אם עניתם "כן" על ארבע שאלות מתוך חמש שאלות לפחות כדאי לכם להמשיך לקרוא את הכתבה.

אילוסטרציה
אילוסטרציה © fotolia

מה גורם לחרדת בחינות?

  • האופן שבו אני מאמין שאחרים יראו אותי אם אכשל – "מה יגידו עליי?"

    אם אתה חושש מהתגובות של הסביבה חשוב שתבין שה"שד לא כזה נורא". אין אדם מצליח בעולם שלא חווה כישלונות בחייו. למד את עצמך להחליף את המחשבה "מה יגידו עליי" במחשבה "אני יודע שאני יכול וזה מה שחשוב באמת".

  • הדימוי שלי בעיני עצמי - כדי לשפר ולחזק את הדימוי העצמי שלך, חשוב שתתמקדו במגוון החוזקות שלך ותבינו שההצלחה בבחינות אינה קובעת עד כמה אתם מוצלחים כבני אדם.

  • הראייה במבחנים כקובעים את העתיד והביטחון התעסוקתי - העובדה היא, שציונים טובים לא מבטיחים קריירה מוצלחת ו/או הצלחה בחיים. ברגע שתוריד את כל עומס החיים והעתיד שלך מהציונים במבחן הדברים יכנסו לפרופורציות.

  • החשש שאני לא מספיק מוכן לבחינה – לא משנה כמה התכוננת, תמיד אתה מרגיש שאתה לא מוכן מספיק. מחשבה כזאת מלמדת על פרפקציונזם. התנהגות שמאד משפיעה על לחץ.

  • תוכל להתמודד עם החשש על ידי הכנה מספקת לבחינה והצבת יעדי למידה וניהול זמן יעיל. ברגע שעשית את כל מה שתכננת - סיימת.

אילוסטרציה
אילוסטרציה © fotolia

תכנון הלמידה מראש

  • כדי להפחית את התסמינים הגופניים, תוכלו לעשות תרגילי הרפיה, נשימות ודמיון מודרך.

  •  חשוב לדעת: שכל ניסיון להיאבק בפחדים מגביר את החרדה, בעוד השלמה איתם מסייעת להם לעבור במהרה. תוכלו להיעזר בתרגול בסימולציות, שיסייע לכם להגיע לרגע האמת, המבחן, מוכנים ורגועים יותר.

  • חשוב לקבוע פרקי זמן ללימוד אפקטיבי, מצאו מקום רגוע ונעים ללמוד בו והקפידו לקחת הפסקות נעימות עם מוזיקה, הרפיה, אכילה או סיבוב רגלי באוויר.

  • אם נכשלתם בעבר, חשוב לשים את הכישלון בפרופורציות. הזכירו לעצמכם שהעובדה שאתם יושבים בכיתה, או הקבצה ספציפית אומרת שאתם מתאימים ללימודים ושתוכלו להצליח.

     בהצלחה בתקופת הבחינות!

תגובות