מבעייתית לפעילה חברתית: "התכנית שינתה את חיי". צילום פרטי

מבעייתית לפעילה חברתית: "התכנית שינתה את חיי"

אור קדוש מקרית מוצקין הייתה עד לפני כשנה התלמידה הבעייתית, שאינה מקשיבה למי שעומד מולה. אז, היא הגיעה ל"תכנית 7" המיועדת לבני נוער מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, והפכה לאדם אחר. ראיון מעורר השראה מזווית אחרת לכבוד היום הבינלאומי לביעור העוני

"תכנית 7" של המפעל החינוכי "לגעת באופק" מבית פתחון-לב היא גלגל ההצלחה של בני הנוער המתגוררים בפריפריה. אלו שיש להם את המוטיבציה והכישרון, ורק זקוקים לתמיכה בכדי לממשם. התוכנית אומנם פועלת במסגרת שעות הלימודים הפורמאליות של בתי הספר ובאישור משרד החינוך, אך היא מעבירה לבני הנוער שלוקחים בה חלק שיעור לחיים שהם אינם עוברים באף שיעור אחר במערכת.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

שינוי לטובה

"לפני שנכנסתי לתכנית הייתה נערה שעושה לא מעט בעיות ולא מקשיבה לאחרים. המנחה שלנו שינה אותי מאוד לטובה. לפני שהגעתי לתכנית הייתי נערה שעושה לא מעט בעיות, לא מקשיבה לאנשים. המנחה שלנו שינה אותי מאוד לטובה. הוא לימד אותי להקשיב גם לאנשים אחרים ולא רק לעצמי. הוא לימד אותי להיות בן אדם אחר, סבלנית יותר, פחות עצבנית ולהסתכל על החיים בצורה חיובית יותר", מספרת אור קדוש (17) הלומדת בכיתה י"א בבית הספר אורט מוצקין. 

מעבר להיותה תלמידה בתכנית, קדוש מתנדבת במד"א, אוהבת לשיר, רוקדת ומשתתפת במחזות זמר במסגרת הבית ספרית. לטענתה, ל"תכנית 7", שבה היא לוקחת חלק כבר שנה שנייה, יש חלק גדול בגישה החיובית והרגישה, שהיא מפגינה כיום כלפי הסובבים אותה.

אילו מחשבות עלו לך בראש כששמעת לראשונה על התכנית?

"בהתחלה כשהסבירו לנו על התכנית לא כל כך רציתי להשתתף בה. חשבתי שזו סתם תכנית, שלא ידברו איתנו בה על שום דבר מעניין וחשוב, אבל כבר בשיעורים הראשונים גיליתי שזו תכנית לחיים, שלא כל אחד זוכה לעבור אותה".

© פתחון לב

מה מבדיל את ההשתתפות בתכנית לבין הלימודים במסגרת הרגילה?

"במסגרת הרגילה אנחנו יושבים על כיסאות מאחורי השולחנות, מול המורה והלוח. אבל כשאנחנו מגיעים לתכנית פעם בשבוע הכל אחרת. אין שולחנות. אנחנו מדברים על נושאים שלא קשורים לבית הספר, מדברים על החיים עצמם".

מהי "תכנית 7" נקודת המבט שלך?

"זו תכנית שכל תלמיד צריך לעבור בעיניי. היא משמעותית מאוד לחיים ועוזרת יותר מכפי שנדמה במבט ראשון. בהתחלה היא לא נראית כזאת, אך מרגע שעוברים אותה מבינים עד כמה היא חיונית".

האמנת שהיא תצליח לשנות בך משהו?

"לפני התכנית הייתי ילדה שלילית מאוד. כמעט ובחיים שלי לא הייתי מתייחסת לשום דבר בחיוביות. היא הצליחה לשנות בי את השליליות הזאת ולהפוך אותי לאדם חיובי ביותר", אומרת קדוש בגאווה.

"היא הצליחה לשנות בי את השליליות" © צילום פרטי

 אילו תגובות את מקבלת מבני נוער אחרים שאינם לוקחים חלק בתוכנית בעקבות ההשתתפות שלך?

"יש לי הרבה חברים בשכבה שלא עוברים את התכנית הזאת. הם מתבאסים על כך והיו רוצים לעבור את התכנית הזאת בעצמם, כי היא שוברת את שגרת הלימודים ומעניקה משהו אחר, שאין באף שיעור אחר".

היו גם תגובות שליליות?

"ממש לא, להפך", היא מבהירה. "זו תכנית שכל אחד בשכבה היה רוצה לעבור".

במה מתבטאת ההשפעה של המנחה בתכנית על חייך והרצון ללמוד?

"המנחה משפיע עליי כשהוא מדבר איתי בגובה העיניים ולא מעליי. הוא מתעניין בחיים האמיתיים ומעניק לי רצון ללמוד כשהוא מדבר יותר על ההשלכות והתוצאות, ומעורר בי עניין וחיוביות"

 אור לוקחת חלק ב"תכנית 7" של המפעל החינוכי "לגעת באופק" מבית פתחון-לב המקנה לבני נוער בעלי פוטנציאל ורצון אך חסרי אמצעים, חינוך, העצמה אישית וכלים ליציאה ממעגל העוני.

ליצירת קשר עם הארגון ניתן לפנות בטלפון 5068*.

 

תגובות