מיוזמה לתנועה עולמית: סוד ההצלחה מאחורי יוצרים שינוי. צילום: רותי סובל לוטנברג

מיוזמה לתנועה עולמית: סוד ההצלחה מאחורי יוצרים שינוי

לא אחת אנו תוהים איך נראית מערכת החינוך במדינות אחרות בעולם וחולמים שיחליטו לאמץ בארץ גישה אחרת. אך אם תשאלו את קירן ביר-סת'י, אשת חינוך הודית, אשר יזמה את התכנית הבינלאומית "יוצרים שינוי" - אין צורך לחלום, שכן הכוח לחולל שינוי וליצור נתון בידיים שלכם

בשנת 2009 הרצתה קיראן ביר-סת'י בכנס טד ומאז הרעיונות והמסרים שלה נחשפו בפני יותר ממיליון צופים. הרעיון שלה היה גאוני - "קחו רעיון אחד, כל דבר שמטריד אתכם. בחרו שבוע אחד ושנו את חייהם של מיליארד אנשים". במהלך התכנית, התלמידים עוברים תהליך בן ארבעה שלבים: ראשית, עליהם להרגיש ולזהות את הבעיות בסביבתם. לאחר מכן, הם מדמיינים ומגידרים כיצד הם היו רוצים לראות את הדברים אחרת,ומנסים ליישם את הפתרונות שהם חשבו עליהם כדי להפוך אותם למציאות. ולבסוף, התלמידים משתפים את האחרים בעשייה שלהם. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

חינוך - הדרך לשנות

"כשלמדתי באוניברסיטה סוף סוף הרגשתי שהמורים שלי מקשיבים לי, כך הבנתי מהו הכוח וההשפעה של החינוך. מה שמושך אותי לעולם הזה זאת הידיעה שזוהי הדרך היחידה שמאפשת לי לתקן את העולם", פותחת קירן  בהתרגשות ובביטחון. היא מספרת איך הפרויקט שלה, "יוצרים שינוי", הפך לגלובלי:"בשנת 2009 הרצתי בטד. אנשים מכל העולם התרגשו מההרצאה וכך הפרויקט הפך מיוזמה של מנהלת אחת לתנועת נוער עולמית שכוללת 60 מדינות מרחבי העולם".

אילו קשיים עומדים בפנייך בעבודתך כמנהלת?

"המאמץ התמידי לתת לתלמידים שלי תחושת מסוגלות להתמודד עם כל דבר שעומד בדרכם".

התוכנית פועלת כיום כבר בכ- 60 מדינות ברחבי העולם וביניהן גם בישראל. האמנת שהיא תזכה להצלחה כזאת גדולה?

"הכוונה שלי מלכתחילה לא הייתה לכבוש את העולם, אלא להקים מוסד שבו הילדים האישיים שלי ילמדו בו. רציתי שבית הספר שלהם יעודד אותם לחשוב וייתן להם תחושה שהם מסוגלים לעשות הכל".

© רותי סובל לוטנברג

"היה לי חשוב להעביר את זה הלאה"

באיזו נקודה בחייך הבנת שלתלמידים יש את הכוח להוביל שינוי?

"בשנייה שהפכתי לאמא. בזכות האמהות שלי גיבשתי את הרעיון לפרויקט. לא רציתי לשלוח את ילדי למסגרת חינוכית שבה מתייחסים בצורה גרועה לתלמידים". לדבריה, עם הזמן הורים אחרים התלהבו מהרעיון והתחילו לשלוח את ילדיהם ללמוד אצלה וכך היא פתחה את בית הספר שלה. מאז, עברו מספר שנים ויש לציין שבנה הבכור כיום מלמד אצלה בבית הספר. "עוד בילדותי, ההורים שלי תמיד תמכו בי. מאוד האמינו בי והקשיבו לי. היה חשוב לי להעביר את זה הלאה".

בוודאי יצא לך להיתקל בלא מעט הישגים שאליהם הגיעו ילדים הלוקחים חלק בפרויקט. יש הישג שזכור לך במיוחד?

"ההישג הכי גדול מבחינתי הוא העובדה שילדים מראים לנו שהם מסוגלים ליצור וליזום ללא קשר למצב הסוציו- אקונומי שלהם. אבל אם בכל זאת אני צריכה לבחור, היה פרויקט מרשים מאוד שיזמו תלמידים מבית ספר בצפון הודו. הכל התחיל כשהם באו לבקר בבית ספר הודי עני מאוד. התנאים שם היו מכפירים, התלמידים העשירים הזדעזעו מהמצב וגייסו כסף בשביל לקנות לבית הספר בעל הקשיים מאווררים וברזיה. בנוסף, היו שם תלמידים חולים. התלמידים מבית ספר בצפון הודו לא נשארו אדישים למצב והביאו רופא שיבדוק את התלמידים, זה היה מאוד מרגש".

מהו היעד הבא שלך?

"אני מתכננת כנס עולמי בשיתוף עם האו"ם שיתרחש בשנת 2019 בוותיקן. מטרת הכנס היא להפגיש בין תלמידים מארצות שונות בשביל שהם יתכננו פרויקטים לשיפור העולם".

קירן עם מנכ"ל משרד החינוך בעת הענקת הפרס © יוסי זמיר

"אני לא מאבדת תקווה"

את שואפת להיות שרת החינוך הבאה של הודו?

"אני רוצה להיות מלכת העולם", היא צוחקת ולאחר מכן משיבה ברצינות שזוהי לא המטרה שלה.

יש לך תואר בעיצוב ולמרות זאת החלטת להקדיש את חייך לקידום ילדים. האם הסביבה שלך תמכה בהחלטתך?

"אני משתמשת בידע שלי בעיצוב בתור מנהלת בית ספר. אני פותרת את הבעיות שבהן אני נתקלת בתור מנהלת בעזרת הכלים שלמדתי בעולם העיצוב".

איך את מתרשמת עד כה מהביקור בישראל? יש משהו במערכת החינוך שלנו שהיית רוצה לאמץ בהודו?

על אף שבישראל סבורים שמספר התלמידים בכיתה גבוה ונאבקים למען הקטנת הצפיפות בכיתות, ביר- סת'י חושבת אחרת. "בהודו יש 200 מיליון ילדים. אם הייתי יכולה לאמץ משהו אז הייתי רוצה שמספר התלמידים בכיתות יהיה קטן כמו בישראל. אני לא מאבדת תקווה ואני מאמינה שזה עוד יקרה".

מהו המסר שתרצי להעביר לבני הנוער בישראל?

"אל תחיו את המחר, יש לכם רק את היום. נצלו אותו".

 קירן ביר-סת'י היא היוזמת של התכנית "יוצרים שינוי", תכנית חינוכית בינלאומית הפועלת ב- 60 מדינות בעולם ובמאות בתי ספר בישראל, בהמלצת משרד החינוך. התכנית מיושמת בארץ על ידי עמותת 'רוח טובה' הפועלת תחת הקרן המשפחתית ע"ש תד אריסון ועמותת מלאכי יום הולדת וזוכה להצלחה רבה במערכת החינוך הישראלית.

תגובות