מונעים סכנה: הנוער נגד הקמת שדה התעופה בעמק חפר. צילום: מטה המאבק

מונעים סכנה: הנוער נגד הקמת שדה התעופה בעמק חפר

בני הנוער המתגוררים בעמק חפר רואים בביתם הרבה מעבר למקום מגורים. הם לא מצליחים להתעלם מן הציפורים והצמחיה, ועושים ככל שביכולתם על מנת למנוע את הקמת שדה התעופה, שמתוכנן לקום מעל לביתם. "לא נוכל לתפקד בבית ככה"

תארו לכם שביום בהיר אחד, מודיעים לכם שליד ביתכם עומד להיבנות שדה תעופה, שבו ינחתו וימריאו מטוסים בכל עת ויביאו לרעש בלתי פוסק, זיהום אוויר ופקקים אין-סופיים, שיהפכו לחלק בלתי נפרד משגרת חייכם. המקרה הזה בקרוב צפוי להפוך למציאות של 40 אלף תושביה של אזור עמק חפר כולו. בעקבות הצורך למצוא חלופה לשדה תעופה למטוסים אזרחיים במקום אלה של הרצליה ותל אביב האמורים להתפנות בעתיד הקרוב. גם בני הנוער המתגוררים במועצה האזורית עמק חפר, החליטו שלא לעבור על כך בשתיקה ופתחו במחאה במטרה להוביל לשינוי המצב. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"הולך להיבנות בעמק חפר שדה תעופה גדול, בעיקר למטוסים פרטיים ולבתי ספר לטיסה", אומר לפרוגי איתי נתיב (16). "כל עמק חפר ייפגע ומעבר לזה, יווצר זיהום אוויר מטורף, שיגרום לפקקים שלא נגמרים. הכבישים שלנו לא בנויים לעומסים כאלה".

גם נוגה אנושי (17) מצביעה על שורש הבעיה: "עמק חפר הוא הריאה הירוקה היחידה שנשארה באזור המרכז. יש פה המון אזורים חקלאיים. הקמת שדה התעופה תהרוס את ביתם הטבעי של אותם הציפורים ותפגע קשות בתיירות". יובל הוכמן (17) מוסיפה כי "מסלול ההמראות והנחיתות של המטוסים מתנגש עם מסלול הנדידה של השקנאים. זה עלול להוביל במקרה הטוב להתרסקות של מטוס ובמקרה הכי גרוע מדובר בהתרסקות של מטוס אל תוך בית הספר היסודי 'קדם', בו לומדים 500 תלמידים. הוא נמצא במרחק 200 מטר משדה התעופה שעתיד לקום".

"הריאה הירוקה היחידה שנשארה באזור" © אלון פליאן

באילו אמצעים נקטתם כדי לעצור את ההקמה?

נתיב: "ערכנו הפגנות ומחאות, חסמנו כבישים ועשינו צעדה שלמה, שכולה הכילה בני נוער משני בתי ספר שונים. ערכנו הפנינג עם מבוגרי היישוב ואנשים שבאו מבחוץ, שבו הקמנו דוכנים, פעילויות והסברה על האזור שלנו. הגיעו אליו סביב 10 אלף אנשים מרחבי הארץ, זה היה מטורף".

כץ: "מלבד הפעילויות הפיזיות שעשינו, הפצנו את המודעות בעיקר בתנועות הנוער. הגענו לבתי ספר לצרכי הסברה ואנחנו גם ממש חזקים ברשתות החברתיות".

הצלחתם לעורר שינוי בשלב זה?

אנושי: "לא, מרגישה חסרת אונים. זה לא מזיז לאף אחד".

הוכמן: "אף אחד לא הגיב או עשה משה. הוועדה שאחראית לפרוייקט שדה התעופה מודעת להפגנות שלנו, אבל לא עושה כלום. זה מתסכל".

"אני לא אוכל להמשיך לגור פה"

עידן כץ (17) המתגורר אף הוא בעמק חפר, מבהיר כי אם מאבקם למניעת הקמת שדה התעופה ייכשל, הוא לא ימשיך להתגורר במושב. "אני לא אוכל להמשיך לגור פה, נצטרך לעבור מושב. שדה התעופה מתוכנן להיות 200 מטר מהבית שלי, לא נוכל לתפקד בבית ככה. אם אעמוד על גג הבית שלי, אוכל להרגיש כל הזמן את המטוסים חולפים ממש מעל ראשי". לעומתו, הוכמן סבורה אחרת. "אני לא חושבת שאעבור דירה, גדלתי באזור הזה ואני מפחדת ממה שיקרה פה. אני לא אחיה עם שדה התעופה הזה בשלום. לכן, אני נלחמת עד כמה שאפשר כדי להימנע אפילו מהמחשבה האיומה של החיים פה בצל שדה התעופה".

מתנגדים ומוחים © צילום פרטי

עד כמה הרגשתם מעורבים ומשפיעים במאבק בתור בני נוער?

הוכמן: "בהחלט הרגשנו משפיעים, במיוחד בהפנינג, שבו קיימנו הסברה גדולה על המאבק".

כץ: "הרגשתי חלק גדול במערך, במיוחד בזכות הבאת המאבק לעולם שלנו, שהוא הרשתות החברתיות".

לו הייתם פוגשים את הגורמים האחראים על הנושא, מה הייתם אומרים להם?

אנושי: "הקמת שדה תעופה בעמק חפר תפגע בהרבה תחומים. בטוח קיים מקום אחר, שבו ההשלכות יהיו פחות חמורות".

כץ: "שקלו שוב את האופציה ותנו לנו להראות לכם למה לא כדאי להרוס את עמק חפר. זה אזור מדהים וחבל להרוס אותו".

תגובות