לא צריך לחלום: חמש דרכים להשתלבות בעולם היזמות. צילום: Fotolia. אילוסטרציה

לא צריך לחלום: חמש דרכים להשתלבות בעולם היזמות

היה לכם אי פעם חלום לחולל מהפכה בחברה? רציתם להקים פרויקט משלכם, עם החוקים שלכם והרעיונות שלכם מבלי שאף אחד אחר יהיה מעליכם ויגיד לכם מה לעשות? אם כן, אתם בטח אנשי חזון והכתבה הזאת נכתבה במיוחד בשבילכם

היזמים מעט שונים בפעילותם. הם מוכנים לעבוד 100 שעות בשבוע בשביל החלום שלהם ולא 40 שעות בשביל חלום של מישהו אחר. הם דוחפים את הרעיונות שלהם קדימה, גם כשהמצב נראה חסר סיכוי. הם לא מפחדים מכישלונות - אי ההגעה ליעד הוא הכישלון היחיד עבורם. הם סולדים ממערכות החינוך הפורמליות, כי למידה מתבצעת כל החיים ובכל יום. הם הולכים לעתים נגד הזרם והסיוט הגדול שלהם הוא להיות בדיוק כמו כולם. במשפט אחד - יזמות היא היכולת להמציא פתרונות חדשניים ולהוציא אותם לפועל. תרצו לקחת בכך חלק? המשיכו לקרוא.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

יזמות עסקית

כששומעים את המילה "יזם", בדרך כלל עולה לנו אסוציאציה של משקיעים ומייסדים של חברות. המוטיבציה העיקרית, כאמור, היא לעשות כסף - אבל לא רק. יזמים עסקיים הם גם אנשי חזון לכל דבר. רק יזמים שהמוצרים, או השירותים שלהם באמת טובים ובעלי ערך - מצליחים. את היזמות העסקית אפשר לנווט בהרבה תחומים, בין אם ביצירת עסק חדש או באחד קיים, להשקיע בתחומים שיתנו בעתיד הכנסה פסיבית, ניתן גם לנתב אותו ל"עסק חברתי" - שעונה בעיקר על מטרה חברתית, אבל מספק לעצמו את המימון בעזרת מבנה כלכלי, כמו מסעדה שמעסיקה אנשים בעלי מוגבלויות.

אם תתחילו להתעסק ביזמות העסקית כבר עכשיו, זה יקצר לכם משמעותית את הדרך לחופש כלכלי בעתיד. הרי אנחנו תמיד מתלוננים שלא מלמדים אותנו חינוך פיננסי בבתי הספר, אז למה שלא נרים את הכפפה? עבודות נוער הן קשות, משעממות וממש לא מספקות תמורה ראויה לזמן שלנו. אם יש לכם רצון ויכולת, תעשו כסף מהכישורים וההתמדה שלכם בזמן שהחברים שלכם ממלצרים.

הדר אשוח (16) מהצפון, שמרוויח חמש ספרות בחודש משיווק שותפים, מייעץ:

"יזמות עסקית בשבילי זה לדעת לירות לפני שטוענים. זה מביא לי לא מעט קריזות, טעויות ובעיות, אבל זה אחד הדברים היחידים שהביאו אותי למקום בו אני נמצא כיום. זה לא אומר להתנהג בטמטום, אבל זה אומר לא לפחד אלא לבצע. כתבו את כל מה שעולה לכם בראש על הנייר והתחילו להוציא לפועל. מספיק שיוזמה אחת מתוך עשר תצליח ועשיתם את שלכם".

© fotolia

יזמות טכנולוגית

קחו חלק בסטארטאפ ישן. נסו לפתור אתגרים ובעיות בעזרת טכנולגיה, היא מלאה בתחומים מגוונים כמו תכנות, עיצוב, שיווק, ניהול קהילות, קריאייטיב ועוד. זה מקום מרגש. אם תבחרו לקחת בו חלק, אתם תפגשו באנשים רבים שמאמינים ברעיון שלהם במאה אחוז ולא מפסיקים לחשוב איך ניתן לפתח ולקדם אותו. זה תחום יצירתי וגמיש. מצד אחד אפשר ליפול ל"כלוב הזהב", מצד שני אפשר למצוא בו סיפוק גדול. אתם יכולים להשתלב בחברות וסטארטאפים כבר בגילאי העשרה, בהתבסס על הניסיון והכישורים שלכם. מספק ומתגמל כבר אמרנו?

עומר בכר (17) יזם ומתכנת מצליח מייעץ:

"יש לבחור נושא מעניין, לקרוא עליו המון ממדריכים באינטרנט, להגיע לעומקם של כל סעיף ובעיקר ללמוד את זה. אחרי שלומדים את זה ברמה בסיסית, יהיה אפשר לרוץ ליצור פרוייקטים משלכם, כל פרוייקט שתרצו. ככה תלמדו עוד דברים ובין היתר תצברו ניסיון וכלים. בנוסף, הצטרפו לקהילות בתחום, חושו את הסביבה והתעדכנו בכל דבר חדש שיוצא, בין אם אלו מוצרים או אנשים חדשים. אומרים שכשאתם בסביבה של אנשים מתקדמם ממכם, אתם אוטומטית תשאפו ליותר וכך תהפכו ליותר טובים מבחינת היוזמה שלכם. זה יכול להתבטא בהצטרפות לקבוצות בפייסבוק, בוואטסאפ, להצטרפות לקהילה אמיתית ואפילו בהגעה להרצאות מדי פעם. בנוסף, שאלו תמיד שאלות, העזו והיו חוצפנים, כי זה יעזור לכם להצליח להגיע ליעדים שאליהם תשאפו. הקשיבו לעצות של אנשים, אבל בערבון מוגבל, כי רק אתם יודעים למה אתם מסוגלים וזה הכי חשוב".

© shutterstock

יזמות חברתית

הייתם רוצים לארגן מהפכה? משהו בוער בכם עד כדי כך שאתם מוכנים לעבוד בתנאים של דם, יזע ודמעות? אם כן, כנראה שיזמות חברתית היא המקום בשבילכם. אל תתבלבלו - יזמות חברתית היא לא התנדבות, אלא מציאת פתרונות יצירתיים לבעיות חברתיות שונות. ניתן לעשות זאת דרך ארגונים קיימים, ותוכלו אפילו ליצור יוזמה משלכם. מומלץ להתחיל דרך תוכנית מנהיגות, או דרך פנייה לארגון שעוסק בנושא שקרוב ללבכם.

פארן רז (18) מייסדת "ערכת הזהב" מייעצת:

"האמינו בעצמכם מההתחלה ועד הסוף ובכל זמן תשאלו את עצמכם: 'למה אני עושה את מה שאני עושה'?
מי שיש לו את ה'למה', ימצא גם את ה'איך'. תוכלו להתגבר על כל כישלון ולהמשיך קדימה גם ברגעים הקשים.
מעבר לזה, חשוב לא לוותר וכדי לעשות את זה צריך להקיף את עצמכם באנשים חולמים, אנשים שיהיו שם בשבילכם. בלעדיהם כמעט בלתי אפשרי להמשיך. תספרו לכמה שיותר אנשים על החלום, על היוזמה. זה גורם לה להיות 'אמיתית' יותר וזה יוצר מחוייבות להגשים אותה. חוץ מהפרויקט, חשוב למצוא את האיזון בין סדרי העדיפויות. מאוד קל להישאב לחלוטין ליוזמה מבלי להשאיר זמן לעצמנו. אנחנו חייבים להשקיע גם בדברים האחרים, בתחביבים, בחברים וכמובן בלישון. למרות הידיעה שאתם עושים דברים מדהימים, חשוב להישאר עם רגליים על הקרקע, זכרו מהי ענווה. מעבר להכל, כמובן חשוב שתזכרו ליהנות מהדרך!"

© shutterstock

יזמות פוליטית

אם אתם מוצאים את עצמכם קוראים עיתונים, מזועזעים ממה שקורה במדינה ובטוחים שניתן לעשות טוב יותר, למה להישאר ברמת הטוקבקים? מה שמושך בפוליטיקה זו האפשרות להשפיע על אלפי ואפילו על מיליוני אנשים בהחלטה אחת. זה מורכב יותר מהמאבק בין הימין לשמאל, שם נקבעות ההחלטות הקשורות לכל תחום בחיינו: חינוך, רווחה, תחבורה, בריאות ועוד. מעבר לזה, פוליטיקה זה תחום שנחשב ללא פשוא, אבל אם אתם רואים את עצמכם כבשלים לשם, הנה כמה אופציות:

נוער פוליטי: אם אתם מזדהים עם מפלגה מסוימת, אתם יכולה לקחת חלק בפעילות של מטה הנוער שלה. אם לא קיים סניף כזה באזורכם - אתם יכולים לקחת יוזמה ולהקים אחד! זו הזדמנות טובה לפגוש ולשמוע את חברי הכנסת, שתמיד ראיתם בטלוויזיה.

התנדבות: דרכים אחרות שניתן לקחת בהן חלק הן להתנדב בלשכה של חבר כנסת, שר ברשויות המקומיות, או לקחת חלק במאבק החברתי הקרוב ללבכם.

אור ל. גורן (17) יו"ר נוער העבודה בחיפה, מספר:

"אל תוותרו על הניצוץ הראשוני, המשיכו לקדם את הרעיונות שלכם גם כשאתם ניצבים מול קשיים. אל תשכחו שפוליטיקה היא כלי לקידום ערכים והמנעו כמה שאפשר מפוליטיקה זולה. אם תזהו אותה אצל אחרים, אל תפחדו לשחק לפי החוקים בשביל המטרות החיוביות. זה לא תמיד קל ובהרבה מהפעמים עובדים קשה מאוד ולא מקבלים קרדיט. זכרו שגם אין צורך להצטנע יתר על המידה, כי קידום עצמי הוא גם קידום רעיוני של ערכים. זכרו את רגעי הניצחונות הגדולים והקטנים שלכם ועם התחושה הזו המשיכו הלאה. לפעמים בגלל המעסיקים, הכל מרגיש מיותר ונראה שהמאבק לא שווה את זה, אבל זה לא נכון. הדרך היחידה לשנות את חוקי המשחק היא להיכנס לשם, כנערים אידיאליסטיים - כדי לשנות". 

כנסת ישראל © צילום מסך מיוטיוב

מועצות התלמידים

אם תרצו להשפיע על הנוער בסביבה שלכם או בארץ בכלל - אולי כדאי שתשקלו להצטרף למועצת התלמידים.
המועצות מגיעות בכמה רבדים: בית ספרי, רשותי, מחוזי וארצי, כשבכל מקום יש תפקידים ותחומי אחריות שונים, החל מהפקת אירועים אזוריים, שמירה על זכויות הנוער, יצירת פרויקטים ברמה יישובית ואפילו ארצית, עד ייצוג בני הנוער בפני מקבלי ההחלטות. הפלטפורמה מעניקה אפשרות להתנסות בעשייה פוליטית, שאין לה השתייכות מפלגתית כלשהי, כמו ללמוד איך להוביל תהליכים, להתנסח ולהיבחר. זה מקום מצויין להבין איך העסק עובד וכדי ליצור קשרים משמעותיים. ישנן אף מועצות שונות שניתן לקחת בהן חלק גם בסיום התיכון, כמו וועדי עובדים, וועד מקומי ואגודות סטודנטיים.

אליאב בטיטו, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית לשעבר:

"הימנעו מפוליטיזציה. יש הרגשה שברגע שבני נוער נכנסים למועצות, הם נכנסים למערכת של פוליטיקאים קטנים. אל תכנסו לנושאים בירוקרטים המיותרים, לכל המריבות והתככים האישיים. מעבר לזה, חשוב לבוא ממוקדים, חשוב לבוא עם חזון. הבינו מה אתם רוצים לשפר ואיך לפעול, החליטו מהם היעדים שלכם. אל תבואו בשביל התפקיד או הטייטל. שנה, עם כמה שזה נשמע כמו המון זמן, עוברת מהר. אם לא תבואו מתוכננים מראש לגבי מה שאתם תרצו לעשות - זה לא יקרה".

© דוברות מועצת התלמידים והנוער הארצית
תגיות
תגובות