מאירים את האדמה: כך נראה יום שכולו עבודה חקלאית. צילום: השומר החדש

מאירים את האדמה: כך נראה יום שכולו עבודה חקלאית

בזמן שמרבית בני הנוער מעבירים את חנוכה בצפייה בפסטיגל, ישנם אחרים הבוחרים לקחת חלק בחוויה אחרת. בצפון, רחוק מהמרכז, בלי חנויות ועם הרבה צמחים, הם מתחברים לנופים ומכירים את עצמם דרך העשייה. מולי וולטמן, כתב האתר, התלווה ליום של עבודה חקלאית והתרשם מהתוצאה

 הם עזבו את החברים והמשפחה, ונסעו לבדם לצפון כדי להתחבר לטבע וליהנות מחוויה מיוחדת במינה. כזאת שמניחים בה את הסמארטפונים בצד, שאין בה מופעים או סופגניות, אך יש בה חקלאים רבים, נופים מרהיבים והזדמנות חד פעמית. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

ביום שישי האחרון הגענו יחד עם בני נוער אחרים מכל קצוות הארץ למצפה ציפורי השוכן בקיבוץ גלעד שבצפון במסגרת ארגון "השומר החדש". כבר כשהגענו למקום הבחנו באווירה אחרת. הבניינים הצפופים התחלפו בעצים, מזג האוויר השמשי נעשה למעונן והחיבור לסמארטפונים עזב אותנו לכמה שעות לטובת האדמה. 

© צילום פרטי

אסף אזר, מנהל התכניות החינוכיות בשומר החדש, אמר לפרוגי כי "בשומר החדש יש לכל אחד ואחת מכם הזדמנות לעבור חוויה שתשנה את חייכם. אם אתם רוצים להתחבר מחדש לטבע ולעצמכם, אם אתם לא מפחדים מעבודה קשה ומאתגרים פיזיים ומנטליים, אם ציונות ותרומה למדינה זורמים לכם בדם מקומכם איתנו. בימים אלו אנו מגייסים לתיכון החקלאי הייחודי שלנו בערבה, החל מבוגרי כיתות ח'. בנוסף, אם אתם מתכננים לעשות שנה משמעותית לפני הצבא, מוזמנים להתמיין לתוכנית המנהיגות שלנו, או אפילו להגיע עם החברים והכיתה להתנדבות חקלאית".

"אנחנו עובדים בעבודות חקלאיות לצד שמירות על שטחים חקלאיים ועל בקר. ביום אנחנו מעשירים ידע וחווים חיי קבוצה ביחד 14 חברים ממצפה ציפורה. הכל אנחנו עושים יחד. בסופו של דבר, התכנית מתחלקת לארבעה חלקים: עבודה חקלאית, לימודים, חיי קבוצה ושמירה", סיפר לפרוגי דניאל אלדר, שינשין בארגון "השומר החדש".

מה גרם לך לפנות לשנת שירות דוקא בשומר החדש?

"האהבה לארץ, אכפתיות לסביבה שלנו ושמחה לעזור לחקלאים וללמוד מהם על הטבע. אני בא מקיבוץ, שם מכירים את עולם החקלאות. תמיד רציתי את שנת השירות הזאת וידעתי שאני אגיע אליה. אני מתחבר מאוד לכל הדברים שיש פה".

© צילום פרטי

"אני מחובר לטבע מגיל צעיר"

בהמשך השיחה, הצביע אלדר על מספר רב של בעיות, אשר חקלאים נאלצים להתמודד עמן במהלך עבודתם. אחת הבעיות היא הפשיעה החקלאית. יש הרבה כאלו בארץ. גניבות, חיתוכי גדרות, אלו דברים מזעזעים שפוגעים בחקלאי. הם גורמים לעזיבת השטח ולירידה במספר החקלאים. לדבריו, אף חסרות ידיים עובדות בשל העובדה שמעטים האנשים בישראל שפונים לעבודה חקלאית. "אנחנו לא מגיעים לעזור לחקלאים רק בגלל הנזקים, שנגרמים מהפשיעות, אלא גם באים לעזור להם כדי לספק ידיים עובדות שחסרות להם".

תמיד היית מחובר לטבע?

"זאת לא הפעם ראשונה, שאני מרגיש בה מחובר לטבע. אני מחובר לטבע מגיל צעיר. אני אוהב לרכוב על סוסים, לטייל ואפילו עבדתי במטע אבוקדו. התנדבתי הרבה בשטח ובשמירות.

מתמקדים בעשייה

למקרה שתהיתם, בני הנוער שלוקחים חלק בחוויה מתנתקים מן הסמארטפון כחלק מהשגרה. "בזמן החופשי מתעסקים בו לפעמים, אבל אפשר להתנתק ממנו בקלות. זה קל וכיף", מציין אלדר. "אני ממליץ לכל מי שחובב טבע לבוא לפה וליהנות משנה מדהימה שמלאה בהתנסויות חקלאיות, כיף וחיי חברה".

© צילום פרטי

יפה מלכא, חקלאית מהערבה, מספרת כי "לפני שנה קיבלנו למשק הפרחים שלנו קבוצה של בני נוער. בתחילה, עבדו בפינוי ניילון לקראת השתילות. מאוחר יותר, נפגשנו בסוכה ליד הבית, ישבנו סביב שולחן לקילוף תרמילי זרעים. מהר מאוד הרגשתי אחת מהם. עליזים וחמודים, הם דיברו בהתלהבות על המבחנים ובחנו זה את זה. עבדו בזריזות והתחרו על כמות הזרעים שנאספו. התרשמתי מאוד מרצינות השיחה והרצון להצליח בלימודים. מלכא מוצאת במפגש עם בני הנוער ניצוץ מיוחד: "המפגש שלי עם ילדי אדם ואדמה הוא מפגש של אור גדול שכולו שילוב מנצח לחינוך הנוער".

למידע על התכניות השונות ניתן להיכנס לאתר השומר החדש או לפנות לארגון באמצעות עמוד הפייסבוק.
 
תגובות