פסיכומטרי בזמן התיכון: האם זה שווה את המאמץ?. צילום: gettyimages

פסיכומטרי בזמן התיכון: האם זה שווה את המאמץ?

היום (א') עתיד להתקיים יום הבחינות השני של הבחינה הפסיכומטרית. אלפי בני נוער למדו במשך חודשים, שיננו, התאמנו והרגע הגדול סוף סוף הגיע. מה גרם להם לאזור אומץ ולגשת לבחינה הפסיכומטרית בזמן הלימודים בתיכון? איך הגיבה הסביבה ומה אסור לפספס לפני הבחינה עצמה?

הם עצרו את מרתון הלימודים למספר רגעים והתפנו על מנת להשיב על השאלות המעניינות ביותר שיש על הבחינה הפסיכומטרית. זה הזמן לשלוף דף ועט ולכתוב נקודות חשובות, כי מי יודע, אולי אתם תהיו במקום שלהם במועד הבא!

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"הרצון להיות עתודאי ובעיקר הידיעה שככל שאגש בסמוך ללימודים התיכוניים יהיה קל יותר גרמו לי לרצות לגשת לפסיכומטרי. בכל זאת, החומר של הפסיכומטרי בבסיסו הוא תיכוני, ככה שלא היה קשה", מסביר לפרוגי דין ליכטר (18), תלמיד כיתה י"ב ממודיעין. בניגוד אליו, תהל לוי (17) מיהוד ולאה וורינקוב (17) בחרו לגשת לפסיכומטרי בשלב זה בשל רצונן להמשיך בשנה הבאה ללימודי עתודה. "רציתי לעשות עתודה והחלטתי להשקיע בזה את כל הכוח. ציון גבוה בפסיכומטרי הוא אחד מהקריטריונים, אז זה מה שכיוונתי אליו. אעדכן אתכם בעוד חודש אם הצלחתי", אומרת תהל. וורינקוב אומנם כבר הספיקה לוותר על הרעיון, אך החליטה לגשת בכל זאת לבחינה הפסיכומטרית בשלב מוקדם. "החלטתי לעשות את  המיטב בשביל עצמי. ללמוד זה כיף, במיוחד בשנת י"ב, שלא ממש לומדים בה. להעשיר את הידע שלי זה צעד מבורך".

© fotolia

קורס - כן או לא?

כל מי שניגש לפסיכומטרי מכיר היטב את העלויות הגבוהות שהבחינה החשובה גוררת אחריה. רבים התלמידים, שמוציאים אלפי שקלים מכיסם על מנת לקחת חלק בקורס, שיגדיל את סיכויי ההצלחה שלהם בבחינה. אך אם תשאלו אותם, תגלו שהם לגמרי לא מתחרטים על כך. "אני בעד הקורס. בזכותו הכרתי חברים חדשים ולמדתי באופן רציף", מספר שון אמרי המתגורר בתל אביב. "ההגעה לקורס מוודאת את הלמידה העקבית והמעמיקה של התלמיד. אני יודעת שאם לא הייתי 'מחויבת' ללכת לקורס, יש מצב גדול שלא הייתי לומדת", מודה וורינקוב.

גלו לקוראים את הטריק שלכם לשילוב בין החומר התיכוני לחומר של הפסיכומטרי.

ליכטר: "ללמוד לנהל את הזמן נכון ובאופן מבוקר. הפרדה בין שני העולמות האלה".

לוי: "לוח זמנים מסודר לפי שעות. זמן למטלות בית הספר וזמן למטלות הפסיכומטרי".

האם חוויתם נקודות שבר?

הנרי: "יש רגעים שבהם הלמידה היא אין סופית וזה כל כך מייאש. אבל ההצגה חייבת להמשיך וכך גם תהליך הלמידה".

וורניקוב: "הקורס שלקחתי במרחק נסיעה ברכבת ממני ולעתים פשוט היייתי מותשת רק מהנסיעה עצמה. אין מה לעשות, הקורס היה שווה את זה".

© gettyimages

הסביבה מגיבה

 כשהם שיתפו את המשפחה והחברים ברצונם לגשת לבחינה הפסיכומטרית כבר השנה לצד העומס הלימודי בבית הספר, הם לא נותרו אדישים. "המשפחה תמכה והחברים בעיקר מחכים לשמוע את הציון", משתף ליכטר. וורינקוב מציינת כי "ההורים קצת פחדו שלא אצליח לשלוט בהכל, אבל נרגעו כשראו איך אני פועלת לאורך הקורס".

חסרונות לעומת יתרונות בלגשת בזמן התיכון?

אמרי: "החסרון העיקרי לדעתי הוא שהפסיכומטרי גוזל זמן שיכולנו להשקיע ללמידה לבגרויות, שהן הדבר החשוב כרגע".

לוי: "היתרון הוא שיש כמות רבה של חומר, שתואמת לחומר שלומדים בבית הספר בעבר ולכן הרבה יותר קל להבין את החומר במהירות, מה שמבזבז פחות זמן ועוזר לפנות זמן לדברים שאתם יותר מתקשים. החסרון הוא שצריך לוותר על לפחות דבר אחד מלוח הזמנים, כי פשוט צריך לתרגל כמה שיותר".

מימין: לאה, דין עם חברו
מימין: לאה, דין עם חברו © צילום פרטי

בדיעבד, הייתם בוחרים לגשת בקיץ או לאחר הצבא?

לוי: "אם עתודה לא הייתה פרמטר, לגמרי הייתי ניגשת אחרי הצבא".

וורינקוב: "האמת שכן, כי למרות שהיה כיף, גם היה לחוץ".

תגובות