גאוניאדה: צעירי העולם הגאונים מתאחדים בישראל. צילום: יח"צ טינטק

גאוניאדה: צעירי העולם הגאונים מתאחדים בישראל

הם נבחרו מתוך מאות מועמדים, עברו מיונים קפדניים ומבדקים מגוונים, ולבסוף סללו את דרכם לתחרות הטכנולוגית, שנערכה לראשונה בישראל. הכירו את יזמי העתיד, שהתחברו לצעירים מכל רחבי העולם, ופיתחו מיזמים חדשניים ופורצי דרך בתחום אורח החיים הבריא

בזמן שאתם הייתם עסוקים בלטחון סופגניות ובחגיגות של חג האורים, נחתה בישראל משלחת בינלאומית, שכללה בני נוער מכל רחבי העולם. הצעירים מפרו ועד טורקיה, התחברו לבני הנוער הישראלים והשתתפו עמם בתחרות הבינלאומית למדע וטכנולוגיה, שבמסגרתה התחרות על פיתוח מיזמים בתחום אורח החיים הבריא לזכרה של סג"מ שירה צור ז"ל, שנרצחה בפיגוע הדריסה בטיילת ארמון הנציב בירושלים בינואר 2017. יחד, הם אף סיירו בארץ לאורכה ולרוחבה ונפגשו עם דמויות מובילות בציבוריות הישראלית ובמשק, בהן נשיא המדינה  ראובן ריבלין.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

לדברי ליאורה קליש, יוזמת "HAIFATEENTECH", תפקידה של ישראל הוא לייצר ולקדם את הדור הבא של יזמי העתיד. "הקמת קהילת היזמים בסופה של התחרות מאפשרת את המשך החיבור שלהם לישראל והקמת דור הייטק כחול-לבן. שירה הייתה דמות שסימלה בעיניי ובעיני הסובבים אותה הישגיות, שינוי חברתי וחתירה תמידית למצוינות והדרך להנציח אותה מסמלת בדיוק את הערכים הללו".

התעניינו בעולם היזמות

אופיר רבינוביץ' (14.5) הלומדת מדעי המחשב וכריס שקור (17) המרחיב אלקטרוניקה ופיזיקה, הבינו שאת חופשת החנוכה שלהם הם רוצים להעביר באווירה של יזמות ותחרותיות. "אני מתעניין מאוד באלקטרוניקה ובכל התחום של הכנת מערכות", מספר לפרוגי שקור. מנגד, רבינוביץ' מציינת כי "אני באה דווקא מתחום מדעי המחשב. השנה התחלתי ללמוד בטכניון את התואר הראשון. גם לי יצא להשתתף בתחרויות שונות. אני אוהבת מאוד תחרויות וזאת נראתה לי תחרות מדהימה, שרציתי לקחת בה חלק".

© צילום פרטי

השתתפותכם בתחרות מהווה שיאה של שנה אינטנסיבית, שהדרך אליה הייתה לא פשוטה. האמנתם שתגיעו למעמד הזה?

רבינוביץ' :"האמת שאני לא כל כך האמנתי. משתתפי התחרות צריכים להיות בעלי אנגלית טובה ואני טובה יותר בלהבין את השפה מאשר לדבר אותה, אז חששתי מזה וחשבתי שזה יפגע בסיכויי להתקבל".

שקור: "היה לי בטחון עצמי והרגשתי שיש לי סיכוי להתקבל לתחרות. האנגלית שלי ממש טובה והיכולות שלי באלקטרוניקה גבוהות, מה שעזר לי בתהליכי המיון והשלבים השונים. בסוף מה שציפיתי קרה והתקבלתי".

 החברים והמשפחה מחזקים

"ההורים שלי ממש התלהבו ואמרו שזה כבוד גדול, כי מוסדות כמו עיריית חיפה והטכניון תומכות בתחרות הזאת", אומר שקור. רבינוביץ' מוסיפה כי גם הסביבה המקיפה אותה לא חוסכת בפרגונים. "הרבה חברים טובים שלי גם התקבלו. אנחנו שמחים ומפרגנים זה לזה. גם המשפחה שלי שמחה מאוד".

זו השנה הראשונה שתחרות כזו נערכת בישראל ומאחדת כאן בני נוער מכל רחבי העולם. כריס, אתה מרגיש שמוטלת על כתפיכם אחריות לייצג את המדינה בכבוד?

"ההתנהגות שלנו משקפת את התרבות הישראלית. לילדים כיף כאן, הם שמחים מאוד והתלהבו מירושלים ומכל מה שיש בחיפה. הם אוהבים את האווירה".

© יח"צ טינטק

מבניית רובוטים ועד להצלה מטביעות

שקור וקבוצתו בחרו לבנות קבוצת רובוטים שצפים על פני המים במסגרת התחרות, מתוך מטרה להשתמש בהם לטיהור המים מזיהומים וחיידקים שונים, והפיכתם למי שתייה. לצדם, רבינוביץ וקבוצתה בחרו לעסוק בעולם הבריאות והספורט. "החלטנו לבנות מעין צמיד - כפפה, שאליו תחובר אצבע אחת ואפליקציה למציל המקבלת מידע מהצמידים של התרחצים ומתריעה לו כשיש בעיה".

אופיר, ברכות על הזכייה במקום הראשון. האם חשבת שהקבוצה שלך תנצח?

"ממש לא. אני ילדה קצת פסימית, כך שהייתי סקפטית מאוד לגבי הסיכויים שלנו להצליח. האמת היא שהחלטנו ליצור מצגת חדשה לגמרי בבוקר התחרות. בשעתיים בערך הכנו את המצגת שלקחה לנו יום שלם לפני כן, אבל לא הספקנו להתאמן על ההצגה יותר מאשר מעבר ברפרוף, ומאוד דאגתי".

תגובות