השיר שלהם: בני הנוער מתחברים באמצעות המוזיקה. צילום: אהוד לוין

השיר שלהם: בני הנוער מתחברים באמצעות המוזיקה

תארו לכם עולם יפה, שבו החברה הישראלית מאוחדת. בני נוער יהודים, מסלמים ונוצרים נפגשים במשותף ומשאירים את הדעות הקדומות בצד. שם המוזיקה הופכת לדרך חיים, ולכלי המגשר בין תרבויות שונות וערכים. במחשבה שנייה, אין צורך שתמשיכו לחלום. זו המציאות במיזם "יוצרים ביחד"

בני הנוער שלוקחים חלק במיזם "יוצרים ביחד", המגיעים ממרכזי ווליום של החברה למתנסים הארצית, היו זרים לזה עד לרגע המפגש. הם מגיעים מרקעים שונים - חלקם מתגוררים במועצה אזורית גוש עציון וחובשים כיפה סרוגה, ישנם בני העדה הדרוזית המתגוררים במועצה המקומית ג'וליס שבצפון ואף אחרים הם בני הקהילה האתיופית הבאים מנתניה. אך המאחד ביניהם הוא שכולם אוהבים ליצור וללכת בעקבות הצלילים. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"בשלוש השנים האחרונות, מאז הקמתו, כינס פורום דב לאוטמן  שותפים מכל הקבוצות בישראל, אשר פועלים מתוך תחושת אחריות, על מנת להעלות לסדר היום נושאי חינוך לסובלנות, ושותפות לשיח ערני ונגיש וזאת כדי להגביר את הווליום בשיח הציבורי,  לבחור בטוב המשותף ולבחור לחיות ביחד בחברה סובלנית ומכבדת. המיזם 'יוצרים ביחד' בהשתתפות בני הנוער מרחבי הארץ, מדגים לנו כיצד המוזיקה יכולה להוות כלי חינוכי-חברתי המפגיש בין בני נוער ממגוון הקבוצות בחברה הישראלית. תהליך הכתיבה המרגש ויצירת המוזיקה המשותפת שיצרו בני הנוער בפרויקט הוא דוגמה לחיים ביחד - איך עושים את זה ולא רק מדברים", מסבירה לפרוגי, לני מילוא, מנהלת פורום דב לאוטמן למדיניות החינוך, שיזם את הפרויקט.

"עושים את זה ולא רק מדברים" © אהוד לוין

הזדמנות ליצור ולהכיר

"חשוב לי לקחת חלק במיזם, כי זאת הזדמנות להכיר אנשים אחרים ותרבות אחרת, ליצור יחד איתם, תוך שילוב בין תרבויות ושפות המתחברות יפה דרך המוזיקה", אומרת נור עאמר (15) מהכפר ג'וליס. בני הנוער האחרים אף הם מאמינים באותה המחשבה. "המיזם מאפשר לנו להוכיח שכולנו בני אדם. צריך להניח את הסטיגמות בצד. גם אם אנחנו באים ממקומות שונים ומדתות אחרות, הכל אפשרי", מציינת נועה יונס (16) מנתניה. "בעזרתו אנחנו גם מראים שלפעמים הנוער יכול לעשות דברים שהמבוגרים לא יכולים", מוסיף אריאל ישראלי (16 וחצי) המתגורר בגוש עציון. 

 אילו חששות עטפו אתכם לקראת המפגש זה עם זה?

יונס: "חששתי שלא נתחבר, שנגיע במטרה לערוך חזרות ושלא יהיה שום קשר. לשמחתי, החששות נעלמו כבר בסמינר הראשון. החיבור פשוט היה שם, כאילו שאנחנו חברים שנים".

עאמר: "לי באופו אישי פחות היו חששות, אבל הייתה סקרנות לפגוש אנשים אחרים שאוהבים מוזיקה".

עד כמה הדעות הקדומות התנפצו במפגשים?

ישראלי: "מאוד, ברגע שמתחילים לשיר שוכחים מפוליטיקה ומכל דבר שיכול לגרום לויכוח".

עאמר: "באופן משמעותי. כשהתחלנו לעבוד ביחד על מוזיקה מהר מאוד גיליתי שכל המחסומים נעלמו וכולנו דיברנו בשפה אחת, המוזיקה".

"כולנו דיברנו בשפה אחת, המוזיקה" © אהוד לוין

לא קשה לעבוד בעולם המוזיקלי עם בני נוער שמגיעים מתרבויות שונות?

יונס:"כשכמה סגנונות מוזיקה מתחברים ביחד יוצא הדבר הכי קסום שיש. כולנו שם למטרה אחת, לייצר מוזיקה ושזה ייצא על הצד הכי טוב שיש. המוזיקה היא חלק מכל אחד ואחת".

ישראלי: "ממש לא, זה מה שהופך את המוזיקה לייחודית".

מה השתנה בכם מאז שהצטרפתם למיזם?

עאמר: "הוא נתן לי ביטחון עצמי. פחדתי לשיר בהתחלה, כי חשבתי שאני לא יכולה להגיע לגבהים. בעידודהמדריך הבנתי שאני מסוגלת ואז גם הקול שלי השתפר. גם העבודה בצוות עזרה לי להתגבר על פחדים".

יונס: "כולנו הגענו ל'יוצרים ביחד' קצת מקובעים בדעות שלנו ופחות פתוחים. אני יודעת שכולנו יוצאים הרבה יותר פתוחים, מקבלים ופחות שופטים. אנחנו באמת מאמינים שהדרך הכי טובה להתחבר לבן אדם היא לזרוק את הסטיגמות ולהבין שבסופו של  דבר, כולנו בני אדם. אני מאמינה שזאת הדרך שכל האנשים במדינה ובכלל בעולם צריכים לנהוג זה. כך העולם ייראה קצת יותר טוב ממה שהוא היום".

שיר בשלוש שפות

לאחר חזרות מרובות ומפגשים, יופיעו מחר בני הנוער שלוקחים חלק במיזם בפני נשיא המדינה, ראובן (רובי ריבלין) כשהם שרים את "קולי יישמע", שיר אשר הם כתבו יחד ומשלב בתוכו שלוש שפות - עברית, אנגלית וערבית. "הרעיון של היצירה המשותפת היה פשוט. כל אחד מהחברים כתב קטע מסוים בשפה שהוא רוצה, עברית ערבית או אנגלית. מתוך הקטעים האלו חובר השיר, כך שלכל אחד היה בו חלק חשוב", מסבירה עאמר. יוחאי אפללו, המנהל המוזיקלי של המיזם מדגיש כי "זו חוויה בלתי רגילה ומעצימה, בעיקר כי מדובר בקבוצה קטנה יחסית, שקיבלה המון תשומת לב. היא הוכיחה שכשעושים משהו בצורה הנכונה, הוא עובד".

צילום: אהוד לוין
 

 

תגובות