קופצים לעתיד: איך תראה שנת 2018? . צילום: fotolia

קופצים לעתיד: איך תראה שנת 2018?

אמש (א') נפרדנו סופית משנת 2017 וקיבלנו בברכה את השנה האזרחית החדשה. אך לפני שאנו מסתערים לעברה, זה הזמן לגלות מה מצפה לנו ב-2018. האם הוואטסאפ והאינסטגרם ימשיכו לתפוס מקום בחיינו? מה באשר לסטטיק ובן אל? והאם תהיה מלחמת עולם שלישית? כל התשובות בכתבה שלפניכם

הגיע הרגע, חצות הליל, שמחה, זיקוקים ונשיקות בכל מקום מסמלים את בואה של שנת 2018. עומדת בפנינו שנה חדשה, שאין לדעת מה מחכה לנו בה. לצד ההתרגשות והציפייה מהשנה החדשה, יש גם אין ספור שאלות הקשורות לעתיד שלא תמיד יש עליהן תשובה. אבל, דבר אחד בטוח - מסתבר שדווקא ניתן להיכנס בראש שקט לשנה החדשה וזאת הודות לתחום העתידנות.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"באופן נורא פשטני וכוללני, חקר העתיד זה ענף של תחום במדע שנקרא חדר המערכות. אנחנו מנסים להבין את ההיגיון – כיצד מערכות מתפתחות? אנחנו עושים את זה בעזרת כל מיני מודלים מתמטיים וסטטיסטיים. על מנת לנסות ולהבין את ההיגיון או לפחות את הדפוסים – איך מערכות מתפתחות? ברגע שאנחנו מוצאים דפוסים, אנחנו מנסים לראות את השלבים הבאים של הדפוס", מסביר לפרוגי פרופסור דוד פסיג, עתידן המתמחה בחיזוי מגמות טכנולוגיות, חברתיות וחינוכיות.

האם אנחנו בדרך למלחמת עולם שלישית?
"המושג 'מלחמת עולם' זה מושג שאנחנו הגדרנו. המין האנושי היה מאז ומתמיד בעימותים ועוד ימשיך להיות עוד מאות שנים בעימותים. זוהי קודם כל הנחת עבודה בסיסית", פסיג פותח ואומר, "כל מי שרוצה להאמין שאולי הגענו לסוף תקופת המלחמות בהיסטוריה של המין האנושי – טומן את ראשו בחול. יש הרבה מאוד סיבות למה המין האנושי מוצא את עצמו במלחמות פעם אחר פעם, ויש שטוענים שאנחנו כבר נמצאים בשלבים מאוד מתקדמים של עימות גלובלי נוסף. זה בא לידי ביטוי בכל מיני צורות: עימותים מילוליים, התארגנות גיאופוליטית של מדינות, השקעות אדירות בצבאות. אנחנו יודעים שזה מתקרב".

© דובר צהל

מה באשר לפוליטיקה? נמצא את עצמנו בבחירות מוקדמות לראשות הממשלה?
"את זה קשה מאוד לדעת, כי הרבה דברים קטנים יכולים להתרחש ולזעזע את המערכת הפוליטית. באופן כללי, אנחנו נמצאים במצב שלקואליציה יש אינטרס גדול מאוד לשמור על הממשלה הקיימת. כמובן שיכול להיות משהו שהוא בלתי צפוי. אבל אם הכל ימשיך כצפוי, סביר להניח שהממשלה לא תסיים את כהונתה, עד הבחירות הבאות בעוד שנה וחצי".

האם זו תהיה סוף ההצלחה של זמרים שצברו תאוצה כדוגמת סטטיק ובן אל?

"פעם אמנים באופן כללי וזמרים באופן פרטי, הגיעו לתודעה בגלל ערוצי שיווק וחשיפה מאוד ריכוזיים שהיו בידיים של כל מיני חברות הפקה וחברות שיווק. היום, חברות ההפקה והשיווק מעוותים את הבלעדיות שלהם להגיע לצרכנים ההמוניים", אומר פרופסור פסיג. לדבריו, אנחנו נראה יותר ויותר אנשים שפתאום קופצים ונעלמים, הופכים לכוכבים בין לילה אך לתקופה קצרה. הם יצליחו עם שניים-שלושה שירים טובים ולאחר מכן ייעלמו כאילו לא היו מעולם.

© הילה סלמן

האם ישראל תמשיך להרשים בג׳ודו ובהתעמלות אומנותית?
"ישראל, כמו בהרבה מאוד תחומים אחרים, יוצאת לאט לאט מהפריפריה התרבותית של המין האנושי. גם בגלל שהאוכלוסייה גדלה וגם בגלל שיש הרבה יותר תקציבים. כתוצאה מכך, אנחנו מגיעים ליותר ויותר הישגים. אלו יכולים להיות הישגים בספורט, בקולנוע, במוזיקה ועוד רבים. המגמה הכללית היא שככל שהמדינה היא יותר בעלת אמצעים וככל שהמדינה יותר גדולה – כך גם הסיכויים שיצאו מהמדינה מצטיינים בתחומים הללו, כמו ספורט, הם יותר גדולים".

אילו סוג של תכניות טלוויזיה יבלוט במסך שלנו? האם אלו יהיו תכניות הריאליטי, או שמא סדרות קומיות?
"המכנה המשותף ה'נמוך' של צופי הטלוויזיה נעשה יותר ויותר רדוד במשך השנים, וזאת משום שהקבוצות ה'רדודות' בחברה מתקשות להיות אקטיביות בצריכת תרבות ובצריכת מידע, ולכן הטלוויזיה- שהיא מסיבית, מכוונת יותר אליהן, כי הקבוצות הללו מהוות חלק ניכר מקהל היעד שלה. לכן התוכן יהפוך ליותר ויותר רדוד. אנשים יותר 'משכילים' צופים בערוצים אחרים, וחלקם אפילו איבדו עניין בטלוויזיה, אז הם לא מהווים חלק משמעותי ומשפיע עבור בעלי אמצעי התקשורת, בין היתר הטלוויזיה".

מה יהיה מצבה של קהילת הלהט״ב? האם היא תקבל יותר הכרה בישראל?
"קהילת הלהט"ב מתחילה לקבל יותר ויותר הכרה בכל העולם, וכך גם בישראל. אבל זה עדיין לא אומר שההכרה תישאר לעד, כי בתהליכים האלו יש תמיד עליות ומורדות. אנחנו כרגע במגמה של עליה בהכרה, נקווה שזה יימשך כך".

האם האנטישמיות כלפי היהודים תגבר או תחלש?
"האנטישמיות כלפי היהודים רק הולכת וגוברת", הוא מציין בהחלטיות. "ככל שהיהודים יצליחו יותר וככל שמדינת ישראל תהיה חזקה יותר, כך היא יוצרת אנטגוניזם שנבנה לאורך אלפי שנים כנגד היהודים. אין ספק שישראל נמצאת במגמה של התחזקות כל הזמן; התחזקות צבאית, כלכלית ופוליטית, ולכן פעם אחר פעם נראה שהאנטישמיות מרימה ראש ויוצאת מהמחבוא שלה".

© Fotolia

ובנימה אופטימית יותר - האם נעשה צעד לכיוון השלום?
"אני לא חושב שזה יקרה בשנת 2018, אבל אולי במחצית השנייה של המאה ה-21 כן. אמנם מדובר בתהליך שייקח 200 שנה לפחות, אבל חשוב לזכור שעברו בסה"כ 120 שנה אחרי תחילת הציונות והדרך עוד ארוכה. לתהליכים היסטוריים לוקח הרבה מאוד זמן".

 

 

תגובות