בני הנוער קונים בטלגראס: "נכנסים מסוממים לשיעורים". צילום: fotolia

בני הנוער קונים בטלגראס: "נכנסים מסוממים לשיעורים"

צריכת סמים בקרב בני הנוער הפכה לתופעה שכיחה בשנים האחרונות, כאשר הדרך הקלה ביותר לרכישת הסם היא דרך קבוצת ה"טלגראס". מרבית בני הנוער שקונים את החומרים השונים, בדגש על "חום" או "ירוק", לא חושבים פעמיים לפני שהם מעשנים בין השיעורים • הנערים: מודעים אבל לא עושים משהו בנדון כדי למנוע את התופעה • מה עם המורים?

עישון מריחואנה בקרב בני נוער כבר ממש לא תופעה נדירה בשנים האחרונות, לצערנו, על אף המחקרים הרבים שמתפרסמים בשנים האחרונות המזהירים מפני עישון סמים בפרט ועישון בכלל. הנזק האדיר מעישון לא מרחיק ולו בקצת את בני הנוער מהסם, במיוחד בעידן הטכנולוגי בו אנחנו נמצאים. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

vbze nghaui kt nrjhe t, cbh vbugr
הנזק מעישון לא מרחיק את בני הנוער © fotolia

החומרים המסוכנים הפכו לנגישים לבני הנוער בזכות הטכנולוגיה. כל אחד בעל חבר מקושר לקבוצה, וברשותו סמארטפון עם אפליקציית טלגרם או ווטסאפ, יכול להגיע לקבוצה דרכה רוכשים ומוכרים את החומרים. נגיש, קל והגיל שלכם? כלל לא משנה. כל אחד יכול. כך למעשה - את שעות הפנאי מעבירים בני הנוער ברכישת סמים ויותר מזה, את העישון הם מכניסים גם לכותלי בית הספר.  

רשת קבוצות "הטלגראס" עלתה לכותרות בשנה האחרונה והן מהוות בסיס לרכישה והפצה של הסם המסוכן, כאמור בצורה קלה ונוחה יחסית וזו - מפתה רבים להצטרף "לחגיגה".

תחקיר "וי כחול"
כך נחשף הנוער לתכנים מיניים בווטסאפ
משה אבוטבול, אורטל כהן, נבו טרבלסי
סרטונים פורנוגרפיים, שיחות בעלות אופי מיני, תיאום מפגשים והחלפת תמונות אינטימיות - והכל ללא כל סינון וללא כל פיקוח, בקבוצות וואטסאפ שאליהן חשופים ילדים ובני נוער. תחקיר פרוגי חושף את המציאות המטרידה שגועשת מתחת לפני השטח בחסות אפליקציית ההודעות הפופולרית - והכול בגלל עדכון קטן שחמק מתחת לרדאר

מ' בן ה-16 וחצי מבאר שבע מעשן מריחואנה כבר מספר שנים לדבריו, "חבר הציע לי לעשן לפני כמה שנים ואמרתי לו: 'למה לא, מה יכול לקרות?'". מלבדו, גם א' בן ה-17 מחדרה, בחר לנסות את הסם, בעיקר בשביל תחושת ה"'היי'. לפני כשנה וחצי עישנתי בפעם הראשונה וידעתי שזה הדבר הכי טוב בשבילי" הוא טוען.

לדברי א', מדובר בתופעה רחבה בקרב חבריהם, "אני אישית מכיר הרבה בני גילי ואפילו ילדים בכיתה ט' שמשתמשים בסמים קלים". נער נוסף מאזור השפלה, הדגיש את דברי שאר הנערים: "תופעת הטלגראס נפוצה וידועה. היא בין הדרכים הקלות והיעילות להשיג גראס. אני לא חושב שאין נער שלא שמע את הביטוי "טלגראס" בשלב כזה או אחר".

טלגראס - קהילה של אנונימים

לדברי בני נוער רבים, שבחרו להישאר בעילום שם, לא מדובר בעוד אפליקציה רגילה, אלא ככזו שהפכה למעין קהילה שלמה של אנשים, סוג של קבוצת פייסבוק, רק כזו שלא ניתנת לאיתור או מעקב בידי גורמי אכיפת החוק, וזהות המשתמשים לא נחשפת. "פעם ביומיים כשאני רוצה גראס אני נכנס" מספר מ' מהדרום. א' רוכש פעמיים בשבוע וקניותיו מסתכמות בלא מעט גרמים של סם, "כל קנייה שלי היא בערך בין 5 ל-10 גרמים". 

 

בני הנוער רוכשים מריחואנה דרך הטלגראס
בני הנוער רוכשים מריחואנה דרך הטלגראס © אילוסטרציה, fotolia

על מנת לראות את הדברים עוד יותר מקרוב, התחברנו לקבוצות המכירה השונות ולא נתקלנו בכל קושי. בכל קבוצה וקבוצה מצאנו עשרות מודעות מכירה המתעדכנות בכל רגע נתון. טווח המחירים של מריחואנה המוצעת למכירה נע סביב ה-100 שקלים לגרם. "אני מדפדף בקבוצה, מוצא את מה שאני רוצה שיש עליו (על הסוחר - ב.ס) ביקורות טובות, מבקש כמות מסויימת ולאחר מכן אני עובר אימות", אומר לנו מ' מבאר שבע ומדגיש לנו כמה זה קל לעבור את התהליך. "לפעמים מספיק לשלוח את תמונת הפרופיל מהפייסבוק שלך. אחר כך קובעים שעה, השליח מגיע למקום המפגש ומעביר את הסחורה".

בין שיעור לשיעור, בשעות הבוקר והצהריים

כתבה
חשד: תלמידי תיכון סחרו בסמים בוואטסאפ
מתן צורי, ynet
11 בני נוער בגילאים 16-15 מקריית גת נחקרו בחשד שהשתמשו באפליקציית המסרים לטובת סחר בסמים בקרב תלמידים בעיר. המשטרה: "נערים נוספים צפויים להיחקר"

אם יש הטוענים שבזמן הפרטי אדם יעשה מה שאשר הוא חפץ לעשות, אזי הדעה הזאת כבר כלל לא רלוונטית. בני הנוער שהתראיינו לכתבה, ורק את מקצתם אנחנו מביאים לכם כאן בתחקיר, מספרים לנו על המראות בבתי הספר - תלמידים שעישנו "קצת" יותר מידי או כאלו שרק מחכים שהמורה תוציא אותם כדי שהם יוכלו לקחת "ראש" - כך לפי הסלנג.

לטענתם, מלבד סדנאות שעברו התלמידים בבתי הספר בנושא, לא נראה כי הסגל החינוכי ומשרד החינוך מונע מהם מלהמשיך ולצרוך את הסמים - ובכלל לעשן. עוד טוענים התלמידים כי רבות הפעמים שתלמיד שעישן בהפסקה או מחוץ לכיתה, יוכנס כרגיל לשיעור - כאשר הוא למעשה, מסומם. "הרבה בני נוער מעשנים בזמן בית הספר ולאחר מכן נכנסים מסוממים לשיעורים, עם עיניים אדומות" טוען א' מחדרה.

לא רק בבית. בני הנוער מעשנים גם ברחבי בי
לא רק בבית. בני הנוער מעשנים גם ברחבי ביה"ס © אילוסטרציה, fotolia

אותו נער עוד מוסיף כי הצוות החינוכי בבית ספר מקיים סדנאות מניעה, אך אלו אינן מצליחות להשפיע ולגעת בו או בחבריו, "סדנאות רבות בנושא מועברות על ידי בית הספר ומבהירות את הסכנות העומדות מאחורי צריכת הסמים, אבל הן לא גרמו לי או לחבריי להפסיק לעשן, למרות כל הנזקים שזה עושה".

א' מסכם את דבריו, באמירה יוצאת דופן או שאולי בעצם אמירה שמעידה משהו על המציאות: "מה שמניע אותי לצרוך מריחואנה, זה הריגוש, התחושה שבגוף וחוויית העישון עצמה. זה ממכר אבל שווה את זה - למרות הבעיות שמגיעות עם זה".

תגובת משרד החינוך:

"מתוך הכרה בחשיבות הנושא, משרד החינוך והיחידה למניעת עישון, אלכוהול וסמים של השירות הפסיכולוגי, מפעילים תוכניות המותאמות לשלבים התפתחותיים של התלמידים ומקנות כישורי חיים.בתי הספר מפעילים את התוכנית באחריות המנהל, בהנחיית מובילים בית ספריים, היועצים החינוכיים, ובשיתוף הפסיכולוגים החינוכיים, המחנכים, ההורים והמורים. כל מקרה המובא לידיעת סגל בית הספר מטופל על ידי מגוון הגורמים החינוכיים".

למה בני נוער משתמשים סמים? צפו:

מגישה: שנהב דעבול; צילום: אורי דוידוביץ' ואסי כהן; עריכה: אלון אלבכרי
 
תגובות