פורים: מתי נתלה המן? . צילום: Fotolia

פורים: מתי נתלה המן?

בימים אלו, אנו חוגגים את החג הכי שמח ומבדח, שמביא עמו לא מעט שאלות - מתי נתלה המן? מדוע חוגגים את פורים דווקא בחודש אדר? ולמה נהוג לתת זה לזה משלוחי מנות? הרב משה הר-נוי בכתבה מיוחדת שתענה לכם על כל השאלות שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

רובנו אוהבים את חג פורים ומצפים לו במשך כל השנה, אך רבים אינם יודעים מהי המשמעות המיוחדת העומדת מאחורי החג שכולו צהלה, תחפושות ומשלוחי מנות. הכתבה שלפניכם תעזור לכם להכיר את החג מקרוב. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

מה היה קודם נס פורים או נס חנוכה?

אנשים חושבים כי מפני שחג החנוכה בלוח השנה חל לפני  חג הפורים, מכאן  שנס פח השמן היה לפני נס הפורים. האמת ההיסטורית היא כי נס פורים היה מספר שנים לפני בניית בית המקדש השני ואילו נס חנוכה היה 200 שנה אחריו, בערך במחצית ימי בית שני.

מתי נתלה המן?

נו באמת, אתם שואלים, מה אתה חושב שאנחנו בגן הילדים? אז זהו, שהמן לא נתלה בחג הפורים. המן נתלה על פי הכתוב במגילת אסתר בחודש ניסן (ליתר דיוק בחג הפסח).

© Fotolia

אז למה חוגגים את פורים בחודש אדר?

מפני שלאחר שנתלה המן בפסח, עדיין נשארה הגזרה שעליה חתם בטבעת המלך - להשמיד את כל יהודי העולם בחודש אדר 11 חודשים לאחר מכן. והנה קרה הנס ובחודש אדר היהודים הצליחו לעמוד על נפשם ולהילחם, והעולם היהודי ניצל. לכן, חוגגים אנו את פורים בחודש אדר כזכר לנס הגדול.

ארבע מצוות חג הפורים שכולן מתחילות באות מ

מקרא מגילה              משלוח מנות            מתנות לאביונים         משתה (סעודת פורים)

מקרא מגילה

יש לשמוע את קריאת המגילה מתוך מגילה כשרה על ידי קורא מוסמך פעמיים בחג הפורים, בערב ובבוקר. לפני קריאת המגילה, מברך הקורא שלוש ברכות: "על מקרא מגילה", "שעשה ניסים לאבותינו" וברכת "שהחיינו". המנהג הוא שכאשר מזכירים את המן במגילה מכים ומוחים את זכרו.

© Fotolia

משלוח מנות

 כל אחד ואחת (מעל גיל בר מצווה ובת מצווה) צריכים לשלוח בחג הפורים בבוקר משלוח מנות אחד המורכב משני מינים שונים (לדוגמה בשר ובקבוק יין או אורז ובקבוק יין וכו'). משלוח אחד הוא מצווה, אך כמובן שכל אחד ואחת מאיתנו יכולים להרבות במשלוחי מנות כמה שרוצים. סיבת המצווה היא שכאשר המן בא לאחשוורוש לשכנע אותו להרוג את היהודים הוא אמר "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד". על ידי משלוח מנות איש לרעהו אנו מראים להמן כי אנו מאוחדים ואוהבים.

משתה (סעודת פורים)

ביום הפורים (לא בליל החג) יש לאכול סעודה מכובדת לכבוד החג. נוהגים לשתות מעט יין בסעודה הזו זכר לנס שהיה במשתה היין שבסופו נתלה המן.

מתנות לאביונים

 זו המצווה החשובה ביותר בחג הפורים. שמחתי לא יכולה להיות מושלמת , אם יש אדם בעם ישראל שאינו יכול לחגוג כמו שצריך. כל אחד ואחת (מעל גיל בר מצווה ובת מצווה) צריכים לתת מתנה אחת לשני אנשים עניים (לכל אחד מתנה אחת). נוהגים לתת תרומה כספית. על מנת להספיק לקיים את המצווה ביום הפורים , יש לתת לרב המקומי או לעמותת  חסד לפני פורים את התרומה והם יחלקו בשם התורם ביום הפורים עצמו.

© Fotolia

מדוע חג הפורים נחגג בכל שנה בי"ד באדר? 

אומנם המלחמה בה נצחנו את הקמים עלינו להורגנו הייתה ביום י"ג אדר, אך חג הפורים נחגג בכל שנה בתאריך י"ד אדר וזאת הואיל ואנו לא עם שוחר מלחמה, אלא עם שוחר שלום. כאשר אין לנו ברירה ותוקפים אותנו אנו יודעים גם להגן על עצמנו. לכן, אנו לא חוגגים ביום בו נלחמנו, אלא ביום בו נחנו אחרי המלחמה. אנו העם היחיד בעולם שאומר בסיום כל תפילה "עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל".

נאחל לעצמנו שנמלא את המצברים שלנו בשמחה, כך שיספיקו לנו לשנה כולה. בכל שאלה ניתן לפנות לרב הר-נוי בוואטסאפ למספר 0545965770 או למייל harnoy0@walla.com.

 

תגובות