סובלים מפחד במה? כך תתגברו עליו בשלושה צעדים. צילום: דניאל בולשטיאנסקי

סובלים מפחד במה? כך תתגברו עליו בשלושה צעדים

אנה פיטנר עמדה לפני מספר ימים על הבמה מול עשרות אנשים והעבירה הרצאה משלה. אולם, אם הייתם מבקשים ממנה לעשות זאת לפני מספר שנים, קרוב לוודאי שהייתם נתקלים בסירוב. כעת, היא חוזרת עם כל הטיפים והמסקנות, שיעזרו לכם לסלק את פחד הבמה בהצלחה • טור אישי

לפני מספר ימים, העברתי פרזנטציה בטד והמחשבה על כך ריגשה והפחידה אותי בו זמנית. למען האמת, מספר שנים קודם לכן כלל לא הייתי מדמיינת את עצמי במקום הזה. היה לי פחד במה מטורף. אני זוכרת שבחטיבה העדפתי לקבל אפס מאשר להציג את העבודה שלי מול הכיתה. אך עם הרבה מוטיבציה למדתי להתעמת עם הפחדים שלי, לחיות איתם ולנתב אותם למקום הטוב ביותר. כפי שגם אני הצלחתי - גם את יכולים להצליח במספר שלבים פשוטים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

שלב 1: מיינדסט

לכולם יש פחד במה. זה הפחד הנפוץ ביותר בעולם - אפילו יותר מהמוות! כל האנשים שאתם רואים מדברים מול קהל בביטחון, עשו זאת תוך שנים של ניסיון. דיבור מול קהל הוא לא כישרון מולד, אלא שריר שאפשר לאמן. ככל שתעשו זאת יותר, כך תהיו לחוצים פחות ומדויקים יותר.

החלטתם שאתם רוצים ללמוד איך לדבר מול קהל? שאלו את עצמכם: למה אני רוצה לדבר מול קהל? וכתבו את הסיבה על הנייר. יש לכך לא מעט סיבות: להציג עבודה, לקבל קידום, להתקבל לעבודה או לתכנית, או לשכנע אחרים בדעתכם. הרי אנחנו צריכים סיבה מספיק טובה, בכדי לצאת מאזור הנוחות ולעשות דבר מלחיץ כל כך. ממש תכתבו את הסיבה על הנייר. אני רציתי ללמוד לדבר מול קהל, כי רציתי להשפיע.

לאחר מכן, הפכו את הסיבה שלכם לצורתה השלילית. כלומר, מה יקרה אם לא תלמדו לדבר מול קהל?
כשאנחנו מונעים מכאב - יש לנו פי 12 יותר סיכויים לעשות את הפעולה. אם אני לא אלמד לדבר מול קהל, אני עשויה לסגור את כל הסיכויים שלי לקריירה יזמית. הרי אני מוכרחה לדבר מול קהל, ולשווק שוב ושוב את הרעיון שלי.המחשבה שזה לא יקרה, יכולה ממש לדכא אותי. הפחד שזה לא יקרה, מפחיד אותי יותר מהפאדיחות שאני אעשה על הבמה, אז בכל פעם שהוא תוקף אותי - אני נזכרת למה וממשיכה.

למה אתם רוצים לדבר מול קהל? © דניאל בולשטיאנסקי 

שלב 2: תאוריה

ישנם מספר עקרונות מרכזיים בהעברת פרזנטציה אפקטיבית:

מסר

אנשים מסוגלים לשים לב רק למסר אחד בכל פעם. כלומר, כל הפרזנטציה שלכם אמורה להוביל למסר אחד - הנעה לפעולה, להפיל לקהל את האסימון וללמד משהו חדש. התחילו מהמסר שאתם רוצים להעביר וביחס לזמן שיש לכם - מצאו מה הדרך הכי טובה לגרום לקהל שלכם להגיע אליו.

מצגת

המצגת אמורה ללוות אתכם ולא אתם את המצגת. בנו את המצגת רק לאחר שבניתם את הפרזנטציה שלכם. ככל שהיא תכיל פחות מידע, כך היא תהיה טובה יותר. המטרה שלה היא להאיר את מה שאתם לא יכולים לעשות עם הקול שלכם או שפת הגוף: להראות סרטון, תמונה, גרף, או משפט שתרצו להבליט הרגישו חופשי להשאיר את המסך עם שקף שחור רוב הזמן.
אל תהרגו את הצופים שלכם עם הפאוורפוינט. התבליטים משעממים את הקהל שלכם, ואם אתם מדברים תוך כדי שאתם מציגים אותם- הקהל יקרא אותם במקום לשמוע אתכם. (זוכרים? אנחנו מסוגלים לקלוט דבר אחד בכל פעם). אתם יכולים להדפיס לעצמכם נקודות מרכזיות אם אתם זקוקים לכך והשתדלו כמה שפחות להעמיס ולהמאיס.

אימון

לעולם, לעולם, אל תבואו לא מוכנים. ארגנו את ההרצאה שלכם מראש, את סדר הדברים ומה אתם הולכים לומר, התאמנו עליה כמה שאתם יכולים, כך שתצטרכו להסתכל כמה שפחות בדפים. אתם לא רוצים לשעמם או לבזבז את זמנם של המאזינים שלכם, בטח שלא להספיק את כל מה שיש לכם לומר. אימון הוא קריטי בכל פרזנטציה שהיא.

אימון תמיד קריטי
אימון תמיד קריטי © צילום פרטי

שפת גוף

העבירו את המבט שלכם על כל הקהל, כך שהוא יראה שאתם מדברים ישירות אליו ויהיה לו קשה להתנתק מכם. בנוסף, הקפידו על תנועות ידיים רחבות (לא מדי) כדי להעניק חיים להרצאה שלכם. בשום פנים ואופן שהידיים שלכם יהיו מאחורי הגב או בכיסים, כי הן חלק ממש מרכזי מהפרזנטציה. בנוגע לקול - השתמשו בטון שונה בהתאם לרעיון שאתם מעבירים; על מנת שירגישו הומור בקטעים המצחיקים, שמחה ברגעים השמחים ולהפך. דיבור בצורה מונוטונית יגרום לקהל שלכם לחזור לטלפונים. אם זה מרגיש לכם לא טבעי - החוק הוא לזייף את זה עד שזה בא לכם בטבעי. אנחנו פה כדי לשבור הרגלים.

קהל

התאימו את ההרצאה שלכם לקהל שלכם. שימו לב שאתם לא משתמשים במושגים מסובכים מדי ושמה שאתם אומרים באמת יכול לתת ערך כלשהו לקהל שלכם. הקפידו על מושגים וסיפורים שמתקשרים כמה שיותר לרקע של הקהל, על מנת שיוכלו להזדהות.

סיפורים

אנשים אוהבים סיפורים. אתם יכולים לפתוח באחד, לסיים איתו, לשים באמצע או להפוך את כל ההרצאה לסיפור. לאנשים קל להתחבר אליהם, לזכור אותם ולהתרגש מהם. זהו תיבול מצוין לפרזנטציה יבשה.

לגרום לאנשים להתחבר © צילום פרטי

שלב 3: פרקטיקה

החלק הכי חשוב שצריך לעשות כדי להפוך לדובר אפקטיבי הוא להתאמן! האמינו לי, ביליתי יותר מדי זמן בקריאת מאמרים על דיבור מול קהל במקום לעשות את זה תכל'ס, וממש חבל לי על כך. הייתי יכולה להיות דוברת אפקטיבית פי עשרה ממה שאני עכשיו, וכל מה שהייתי צריכה לעשות זה לשאול בפייסבוק שלי: "אני יכולה לדבר על כך וכך, מישהו צריך הרצאה?"

ישנם לא מעט מקומות שתוכלו להתנסות בהם:

אירועי הרצאות נוער

אם אתם עושים משהו יוצא מן הכלל - למה לא לדבר עליו? ישנם לא מעט אירועים שבאים לעודד יזמות צעירה, ולרוב אף מציעים ליווי לדוברים, כדי שתהיו הכי טובים שיש. בדקו מדי פעם את האירועים של TEDX, WOW, הרצ"ל (הרצאות לנוער) והציעו את עצמכם כדוברים.

הספוקנוער

אתם יכולים להגיע עם טקסטים לערבי במה פתוחה שנערכים בכל הארץ, או להצטרף לקבוצה קיימת. יש לכם שלוש-חמש דקות לקטע, וקהל מדהים שעוטף אתכם גם אם אתם טועים ומתבלבלים. זה מקום מדהים להתנסות בו.

הזדמנות להתנסות © צילום פרטי

האבים ותוכניות

בגוגל קמפוס תל-אביב, אתם יכולים לתת הרצאה קצרה ולקבל עליה פידבק ממנטורים.  מלבד זאת, ישנם מקומות נוספים המציעים תוכניות שיאפשרו לכם להיפטר מפחד הבמה ולהיות מרצים מעולים. כל מה שעליכם לעשות הוא רק להקיש כמה מילות קוד בגוגל.

בית הספר שלכם

היו האנשים שמציגים את העבודות. קחו חלק במועדוני דיבייט, התנדבו להעביר שיעורים, להנחות טקסים ולדבר בהם. ובאותה השאיפה - בדקו לגבי אירועים מקומיים שאתם יכולים לקחת בהם חלק.

גם בבית הספר ניתן להתנסות © shutterstock

תנועות נוער

הן בדרך כלל המקום הראשוני שמספק את החוויה של עמידה מול קבוצה. אתם ככל הנראה תעבירו פעולות ולא הרצאות, אבל זאת התחלה מכובדת. המד"צים היה המקום בו שברתי את החסם שהיה לי לראשונה.

הרשימה שלכם

אתם יודעים הכי טוב מהם המקומות שהכי מתאימים לכם. צרו רשימה של מקומות שאתם יכולים לדבר בהם בסביבה שלכם, ובהתאם לתחומי העניין שלכם. למשל: אם יש לכם רקע טכנולוגי, יהיו לא מעט תוכניות שישמחו שתדברו אצלן ותמיד יהיו ילדים בעלי פחות ניסיון שישמחו ללמוד מכם.

 



תגובות