זר לנופל: בני הנוער מחבקים את המשפחות השכולות. צילום: מאור טוויג

זר לנופל: בני הנוער מחבקים את המשפחות השכולות

עם ציון יום הזיכרון לחללי צה"ל ולנפגעי פעולות האיבה, התגייסו חניכי תנועת "הנוער העובד והלומד" מכל רחבי הארץ, על מנת שלכל משפחה תהיה את האפשרות להניח זר על קבר יקריה. אך הם לא הסתפקו ביוזמה המבורכת ואף דאגו לתעד את סיפוריהם של הנופלים וללוות את משפחותיהם

למעלה מ-5,000 חניכים מתנועת הנוער העובד והלומד, יהודים, דרוזים ובדואים, התפרסו היום (ד') ב-114 בתי עלמין בכל רחבי הארץ, מאילת ועד מטולה, זו השנה ה-37 ברציפות, וחילקו זרי פרחים למשפחות השכולות - ללא תשלום. במסגרת המבצע, חולקו למעלה ממיליון פרחים שאוגדו  בכ-110,000 זרי פרחים, אשר סיפקו מענה לכלל המשפחות השכולות, ואפשרו להן לכבד את זכר יקיריהן שכבר אינם בין החיים.

קראו עוד:

המפעל המיוחד נולד בשנת 1981 כיוזמה אישית של מגדל הפרחים, שמעון אהרון, שהיה ער לתופעה של ניצול המועד וכאבן של המשפחות השכולות ביום הזיכרון הממלכתי, בידי רוכלים שנהגו למכור פרחים במחירים מופקעים. אהרון הבין שחובה עלינו לפעול, בכדי לאפשר למשפחות השכולות לכבד את האהוב שאיננו, ולקבל מקום לזיכרון האיטימי והמשפחתי החשובים לא פחות מאשר האירועים והטקסים הגדולים המלווים את יום הזיכרון הלאומי. על כן, הוא חבר לתנועת הנוער "העובד והלומד" ולמשרד הביטחון, ומאז המפעל רק ממשיך לצמוח. 

 "ביום אבל לאומי זה חשוב לנו להתייצב לצד המשפחות השכולות ולהביע הזדהות ושותפות עם מי שאיבדו את היקר מכל ולהוקיר את זכרם של הנופלים", אמר לפרוגי מאוור טוויג, רכז מפעל "זר לנופל". "זו דוגמה חיה לאחריותה של החברה הישראלית". 

© איילת הולצברג

 אריאל אפרתי, תלמיד כיתה י"א, בקן מודיעין נחלים, חש גאווה על כך שהוא זוכה להיות חלק מהפרויקט. "זו גאווה בשבילי להיות חניך במפעל הזה ולקחת חלק בעשייה למען האחר. המשפחות השכולות מקבלות אותנו באהבה ובהתרגשות, ואפילו ישנן משפחות המחפשות את הדוכן ולוקחות זרים מדי שנה".

לדבריו, "זר לנופל" גורם ליום הזיכרון שלו להראות אחרות ותופס אצלו משמעות בלתי רגילה. "מפעל זה משנה את משמעות יום הזיכרון בשבילי. אני מרגיש תורם יותר למדינה ומשמעותי יותר מאשר לשבת בטקס".

"היא גרמה לי לדמוע"

לא קשה לך לראות את הכאב של המשפחות השכולות?

"קשה מאוד לראות את הכאב, אך מחמם את הלב לקבל את התגובות החמות והמרגשות. משפחה אחת שאלה אותי כמה עולים הפרחים ואחרי שעניתי שזה בחינם, היא ממש התרגשה וגרמה לי לדמוע".

מה באשר למעבר החד בין יום הזיכרון לחגיגות ה-70 של המדינה?

"המעבר קשה מאוד, בייחוד אחרי הסיפורים שאנו שומעים בהר הרצל. אך המעבר הזה חיוני בשביל ההבנה שהמדינה לא הייתה קמה מבלי ההקרבה והגבורה של הנופלים".

חניכי התנועה מחלקים פרחים באילת
חניכי התנועה מחלקים פרחים באילת © מירי לופוביץ

 אופק אילון, קומונור בחוות ההכשרה של "הנוער העובד והלומד" בקריית עקרון, לוקח חלק במבצע מזה שלוש שנים, שמח להיות חלק מהמסורת החשובה. "פגישת המשפחות והחברים ברגעים הכי קשים שלהם והידיעה שאני עושה משהו טוב שבאמת משנה, שמתקן אי צדק - זה משמעותי. זה מקשר אותי יותר למדינה ולחברה הישראלית".

 אילון ציין כי לא אחת הוא נתקל במשפחות שמופתעות לראותם עושים זאת ללא כל תמורה. "קרה לי ששאלו אותי אם אפשר לקחת זר או שניים נוספים, או שהכירו תודה על כך שכעת יש להם זר פרחים להניח על קבר אהוביהם. זה יום טעון רגשית לאנשים שמגיעים לבתי העלמין. היום הזה מציף הרבה קשיים ואנחנו שם מתוך הידיעה הזו, ומתנהגים ברגישות לכולם. אנחנו שם בשבילם".

"קשה לתפוס את זה"

© נדב קופול

מה הפרויקט שינה בך?

"הבנתי שש לא מעט בוגרי תנועה שנפלו במערכות ישראל וזה רק מוכיח על הקשר ההדוק שבין התנועה למשימת ההגנה. באתר שיצרנו יש את האפשרות למצוא חללים לפי שמות או ישובים, ובכך כל חניך יכול לחפש ולקרוא על החללים".

בעוד כשנה גם אתה תמצא את עצמך לובש מדים ואוחז נשק. אילו תחושות מעוררת בך המחשבה הזו?

"קשה לתפוס את זה שבעוד שנה אני אלבש מדים ואחזיק נשק ביום הזיכרון. הנושא הזה הולך להיות השגרה שלי, החיים שלי".

 

 

 

 

תגובות