יוזמים 70: המיזמים שלא תאמינו שבני נוער יצרו בעצמם. צילום: איתמר קסנר

יוזמים 70: המיזמים שלא תאמינו שבני נוער יצרו בעצמם

גוגל טרנסלייט בגרסה מיוחדת לחירשים, יד 2 של שנת 2018 ומערכת שתעזור לכם להבין מהי שיטת הלימוד היעילה ביותר עבורכם. הכירו את המיזמים המיוחדים, שהולכים לשנות בקרוב את מערכת החינוך. רק אל תשכחו שאלו שהמציאו אותם הם בני נוער בעצמם

דמיינו שיש לכם הזדמנות חד פעמית ליצור מיזם חינוכי שיוטמע במערכת חינוך, כזה שישפיע על אלפי תלמידים ואנשי חינוך. מרגיש לכם קצת רחוק מהמציאות? הזדמנות כזו ניתנה לאחרונה ל-700 ממשתתפי האקתון 70, סדרת אירועים ביוזמת חברת gr8tminds ומשרד החינוך, שנערכה בכל הארץ, לרגל חגיגות ה-70 למדינה. בגמר הארצי שנערך לאחרונה, לקחו חלק 28 מיזמים, כאשר זכו רק ארבעה מהם, שעומדים לצאת לדרך. יצאנו לבדוק את המיזמים ואת האנשים מאחוריהם.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

גוגל טרנסלייט לחירשים

חברי הצוות (לורין גרינברג, טל משה, נעמה אל על, אור אביטן ועמית דניאל), תלמידי כיתה י' בתיכון אורט קריית ביאליק, תהו מה הם יכולים לעשות כדי לסייע לכבדי השמיעה בבית ספרם, אשר מתמודדים עם בעיות רבות, וביניהן: פער לימודי, פגיעה בעצמאות ובדימוי העצמי עקב הצורך בסייעת צמודה, וכמובן העלויות הגבוהות שנכות זו גובה.

כששמענו על המיזם שלהם, "הלן", לראשונה, הוא היה כל כך פשוט והגיוני, והיה לנו ברור שהוא ימשיך הלאה. מכירים גוגל טרנסלייט? אז מדובר בכזה שמתרגם בלייב לשפת הסימנים. בכל שיעור, האפליקציה מתרגמת את דברי המורה. ובנוסף, גרסה טקסטואלית וגרסה של שפת הסימנים נשארת במערכת, כדי שניתן יהיה לעבור על החומר בבית, או לפני הבחינה. הם מסבירים כי "לאפליקציה שימושים גם מחוץ לספסל הלימודים. ניתן יהיה להשתמש בה גם ביום יום, למשל בביקור רופא".

© צילום: איתמר קסנר

יד2- הכי היוש! 

המיזם של תלמידי בית הספר "נופי גולן" בקצרין (סתיו עובדיה, ענר בן ברוך ומשי פיילס) החל מהאקתון בנושא קיימות, בו השלושה החליטו להתמודד עם בעיית צרכנות היתר. לדבריהם, ב-2014 נוצרו כחמש מיליון טון של פסולת רק בישראל, כאשר בעשור האחרון גדלה כמות הפסולת בשני אחוזים בכל שנה. עוד הם ציינו כי מטמנת הפסולת ברמת הגולן, הקרובה אליהם גיאוגרפית, כבר עולה על גדותיה. הם החליטו להתמקד בקהל היעד של בני הנוער ובנוסף, הם מעוניינים ליצור אצל המשתמשים הרגלי צריכה אשר ילוו אותם גם בגיל המבוגר. 

באפליקציה "APP2U", תהיה אפשרות לרכוש מוצרי יד שניה הפונים לקהל יעד צעיר, כמו חולצות בית ספר ולשלם באמצעות מטבע מיוחד באפליקציה. המוצרים יסווגו לפי המיקום של המשתמשים, כך שניתן יהיה לקבל את המוצרים בקלות יחסית, וכן להרחיב את המעגל החברתי. מעבר לתחום האקולוגי, המשתמש יוכל לחסוך מאות שקלים מדי חודש, ולממש את המחויבות האישית שלו באמצעות שימוש באפליקציה.

בעניין הסטיגמה על חנויות יד שניה, הם מספרים כי "אנחנו מתכוונים ליצור מוצר כל כך מגניב שידבר אל הנוער, כדי למגר את הבושה במוצרי יד שניה. אנחנו מתכוונים לפנות אל מובילי דעה שיסייעו לעצב את דעת הקהל, וכך גם ברמת המסרים והטקסט באפליקציה".

© צילום פרטי

קצר בתקשורת? מעכשיו ערבים ויהודים יוכלו לתקשר טוב יותר

תלמידי מגמת פיזיקה- אלקטרוניקה בתיכון ג'ת (עומר ותד, עדן ותד, ג'מל גמילה, לין ותד, רהף ותד, ג'זל נסר וכיאן ותד) נחשפו לקהילה הערבית שלהם, שמתקשה לדבר בשפה העברית. הסיבה לכך, לטענתם, היא חוסר חשיפה לשפה בגילאים הקריטיים - ארבע עד שש.

לשם כך, הם פיתחו אפליקציה שמאפשרת לימוד עברית חוויתי. הם מסבירים כי "האפליקציה מכילה סרטונים, כמו גשם גשם מטפטף, סיפורים ומשחקים. כולם מאפשרים למידה של קטגוריות שונות כמו אותיות, צבעים ומספרים".
כדי לשווק את האפליקציה, הם מתכוונים להיכנס לבתי ספר וגנים, להשתתף בכנסים בנושא ולהפיץ את הבשורה ברשתות החברתית.

מאחוריהם קבוצות פיילוט מוצלחות. "ניסינו את האפליקציה שלנו בבתי ספר ובגנים, וראינו את החיוך שעלה על פני הילדים. האפליקציה הזאת היא חוויה מדהימה". הם מוסיפים כי בעתיד ישלבו באפליקציה "HEB4KIDS" את שתי השפות, עברית וערבית. כך הם מקווים לפרוץ את החומות, לצד הרצון לאפשר לערבים וליהודים לתקשר יחדיו.

© צילום פרטי

למידה משמעותית - הפעם בגרסה מוצלחת

אם היינו נותנים לכל החולים את אותה התרופה - היה קורה אסון גדול. מדוע, אם כך, מערכת החינוך גורמת לכל התלמידים ללמוד בדיוק באותו האופן? תלמידי בית הספר קרית חינוך דרור  (נדב רז, אוריה סימון, ירדן בייטנר, תמר גלעדי ואלה פורטמן), החליטו למצוא פתרון לאחד הנושאים המדוברים כיום - פרסנוליזציה. הם בנו מערכת שמאפשרת לבדוק מהי השיטה הטובה ביותר ללמידה לכל תלמיד, ולהציע פתרונות למידה מותאמים אישית.

באמצעות "MaxMapping", היוזמה שלהם, בכוונתם למפות את התלמידים על ידי התנסות שיבצעו בצורות למידה שונות, והערכה שלהם ושל המורה על הנושא הנלמד. חשוב לציין שההערכה היא לא מספרית, אלא בהתאם להנאה שלנו מהלימוד, להבנה ולכישורים שפיתחנו. דבר זה עשוי להריםאת ההישגים ואת שביעות הרצון שלנו מהלמידה. הם מציינים כי "המערכת כבר קיימת, ואנחנו מתכננים פיילוט במקצוע אחד בבית הספר שלנו. משם נמשיך להתרחב והשמיים הם הגבול".

 



תגובות