לפני שתתחילו לעבוד: אלו הדברים שמגיעים לכם בעבודה. צילום: Fotolia

לפני שתתחילו לעבוד: אלו הדברים שמגיעים לכם בעבודה

מאיזה גיל אפשר להתחיל עבוד? מה בנוגע לשכר? וכמה הפסקות מגיעות לכם בעבודה? לרגל חופשת הקיץ, הבאנו עבורכם את המדריך השלם, שיעשה לכם סדר בכל הקשור לעבודה במהלך החופש הגדול

איזה כיף! החופש הגדול כבר כאן וזה בדיוק הזמן להתחיל לחפש עבודה לקיץ. זה לא משנה אם מדובר במלצרות, בקולנוע או בחנויות בגדים. בכל עבודה שתבחרו חשוב שתהיו מודעים לזכויות שלכם, כי ברוב המקרים הן יכולות להיות שוות לכם לא מעט כסף וגם כך תוכלו להיות בטוחים שלא מנצלים אתכם!

עוד בערוץ המגזין של פרוגי: 

נתחיל בהתחלה - מאיזה גיל אפשר בכלל להתחיל לעבוד?  

הגיל המינימלי בו ניתן להתחיל לעבוד בישראל הוא 15. עם זאת, בחופשות רשמיות ניתן לעבוד גם אם אתם בני 14. יצאתם לחופש הגדול והחלטתם לחפש עבודה? תצטרכו להוציא מן הרופא רפואי עדכני, שימו לב שהזמן שדרוש לכם לשם ביצוע הבדיקות הרפואיות נחשב לכם כחלק משעות העבודה! לאחר השגת האישור הרפואי, הצטיידו גם בצילום תעודת זהות של אחד ההורים כולל הספח בו אתם רשומים. אם אתם מעל גיל 16 וכבר יש ברשותכם תעודת זהות, תוכלו להשתמש בה בעת הקבלה לעבודה.

התחלתם לעבוד? בהצלחה! שימו לב שבתוך 7 ימים מיום תחילת העבודה על המעסיק למסור לכם הודעה בכתב המפרטת את תנאי העבודה בהם שכר, תנאים סוציאליים, שעות העבודה וכדומה. כמו כן, מדי חודש הוא צריך לספק לכם תלוש שכר על מנת שתדעו שהתנאים עליהם חתמתם אכן מתקיימים.

© צילום: Shutterstock

ואפרופו שכר, מהו השכר המינימאלי שהמעסיק חייב לשלם?

קודם כל, חשוב שתדעו שהמעסיק מחויב לשלם לכם את שכר המינימום לפי החוק, גם אם אתם מוכנים לעבוד עבור שכר נמוך יותר. שנית, אסור למעסיק להטיל עליכם עונשים וקנסות כספיים, גם אם שברתם בטעות איזה כלי. בנוסף, חשוב שתזכרו שהמעסיק חייב לשלם לכם שכר החל מהשעה הראשונה גם עבור תקופת "התלמדות" או "ניסיון", ימי הכנה, ישיבות עבודה ועוד.

חוץ משכר, אילו עוד כספים מגיעים לי?

כמובן שמגיע לכם מן המעסיק החזר הוצאות נסיעה ולאחר שנה באותו מקום עבודה, אתם זכאים בדומה למבוגרים לדמי הבראה. כמו כן, חשוב שתשימו לב שהמעסיק לא מוריד משכרכם דמי ביטוח לאומי, דמי ביטוח בריאות משום שמגיע לכם פטור מתשלומים אלה. לגבי מס הכנסה, פטור זה רלוונטי עבור משכורות הנמוכות מ- 6,797 ₪ לנער או 7,569 ₪ לנערה. יש לציין כי הנתונים מתייחסים למשכורת חודשית ממוצעת כך שאם אתם עובדים רק בחלק מהשנה לא תדרשו לשלם מס הכנסה גם במשכורות גבוהות יותר.

© צילום: Fotolia

ומה לגבי שעות העבודה, ימי מנוחה והפסקות?

לגבי שעות, אם אתם צעירים מתחת לגיל 16, החוק אוסר עליכם לעבוד יותר מ-8 שעות ביום ואם אתם בני פחות מ-18, תוכלו לעבוד 9 שעות ביום (ובכל מקרה, אסור לכם לעבוד יותר מ-40 שעות בשבוע!). בשעות הלילה, אסור לכם לעבוד משעה 8 בערב עד 8 בבוקר למחרת אם אתם מתחת לגיל 16. באם אתם בגילאי 16-18 אתם יכולים לעבוד במהלך החופשה עד חצות. לגבי הפסקות, ביום עבודה של למעלה מ-6 שעות, אתם זכאים להפסקה של שלושת רבעי שעה לפחות חצי שעה מתוכה היא הפסקה רצופה. ומה לגבי התוכניות לסופ"ש? אין צורך לבטל כיוון שאתם זכאים למנוחה שבועית של 36 שעות רצופות הכוללת את יום המנוחה השבועי. חשוב שתדעו, שאסור למעסיק לדרוש ממכם לעבוד בשבת גם אם הוא מציע לכם שכר גבוה יותר.  

ואם בא לי ללכת לים, האם אני יכול לבקש חופשה מהמעסיק?

נכון מאוד! בדומה לרוב העובדים במשק, גם לכם מגיעים ימי חופשה שנתית אם אתם עובדים בכל ימות השנה ולא רק בחופש. אתם יכולים לצבור בכל שנה עד 18 ימי חופשה שנתית בנוסף על ימי החופשה המגיעים לכם על ימי חג שבהם לא עובדים. אם אתם עובדים במשך תקופה קצרה (לא יותר מ-75 ימים), אינכם זכאים לחופשה אך תהיו זכאים עם סיום עבודתכם לתשלום בסך של 4% מכל השכר שקיבלתם במשך כל תקופת עבודתכם.

© צילום: Fotolia

התקבלתי לעבודה באולם אירועים, האם יש לי זכויות נוספות?  

ובכן, בהחלט כן! קודם כל, בסוג עבודה זה יש את נושא הטיפים שלא נחשבים כחלק מהשכר ועל המעסיק לשלם לעובדים את שכר המינימום והתוספות בנפרד אלא אם הטיפ נרשם בספרי הקופה ואז הוא נחשב כשכר. שנית, אם המשמרת בוטלה או קוצרה אחרי שהגעתם לעבודה, אתם זכאים לתשלום עבור חצי יום עבודה במקרה של ביטול ותשלום על יום עבודה מלא ועל החזרי נסיעות במקרה של קיצור. שימו לב שאם סיימתם לעבוד אחרי 23:00, על המעסיק להחזיר אתכם לביתכם, שלא בתחבורה ציבורית, מיד לאחר סיום העבודה.

 הכותב הוא העורך הראשי של אתר 'כל זכות'. 

מעוניינים לדעת עוד? באתר זה תמצאו פורטל מקיף העוסק בזכויות נוער עובד.

 

 

 

תגובות