"העובדה ששיניתי את אורח החיים שלי גרמה לי לשים לב". צילום פרטי

"העובדה ששיניתי את אורח החיים שלי גרמה לי לשים לב"

"נהיה לי אכפת הרבה יותר מאיכות הסביבה, כשהבנתי עד כמה אורח החיים הזה ירוק יותר. מעבר לתזונה צמחונית זו הדרך המשמעותית ביותר עבורנו לשמור על הסביבה" • טור אישי

דמיינו לעצמכם שאתם יושבים במסעדה ומביאים לכם בשר משובח עם תוספת של ירקות בצד. אתם מתים לטרוף את המנה ושואלים את המלצר ממה המנה מורכבת. הוא עונה לכם: "בשר כלב". אתם מגיבים בזעזוע, אולי תצעקו על המחדל הזה ולא תרצו לאכול גם את הירקות. מה אם כן, כשמגישים לנו מנה של בשר עוף, זה נראה לנו נורמלי ומגרה? בניסוי המחשבתי הזה נפתח ספרה של מלאני ג'וי, האישה שגרמה לי להפוך לצמחונית, לאחר שרבים אחרים ניסו בעבר ללא הצלחה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי: 

הייתי אז במגמת מדעי החברה, התעניינתי בהתנהגות של בני האדם, בשאלה מדוע אנחנו עושים את מה שאנו עושים, גם אם זה חסר היגיון, בהשפעת החברה והסביבה שלנו עלינו ובהיסטוריה שחוזרת על עצמה. ג'וי השתמשה בכלים האלו, כדי להסביר את הסיבות לפיהן אנחנו ממשיכים לאכול בשר או אוכלים רק סוגים מסוימים.
היא קוראת למערכת האמונות הזאת "קרניזם", שהחדירה בנו אמונות, כמו שחשוב לאכול בשר בכל יום ולשתות חלב פרה. ג'וי סבורה שאם תסתכלו על הקבוצות שסבלו מדיכוי במהלך היסטוריה, תראו שהייתה מערכת אמונות שאפשרה לעוולה כזו להתקיים בחבורה שהיא לכאורה נאורה ושוויונית. 

"מדוע אנחנו עושים את מה שאנו עושים?" © צילום פרטי

הרי חשבו שזה נורמלי ושאי אפשר להסתדר בלי זה. טענו שאנשים שחורים נועדו לשרת את הלבנים ושנשים נועדו כדי לשרת את הגברים. לאורך מאות שנים השתמשו בעבדים. נשים היו נחותות מגברים לאורך כל ההיסטוריה ואם כל זה לא מספיק - כל אחד מאיתנו יכול ליצור גרסה משלו עם דברים שונים ומזעזעים שחלפו להם מן העולם.

נכון, מאז ומתמיד אכלנו בשר ויש שאומרים שזה חלק ממחזור החיים, אבל כיום יש מספיק תחליפים המאפשרים לקיים אורח חיים צמחוני וטבעוני בריא ומספק. מעבר לכך, במעבדות עובדים על יצירת בשר מתורבת, שיאפשר לצרוך את הבשר שטעים לנו בצורה זולה, סביבתית ומוסרית. 

בשר מסוג זה עדיין לא נגיש לצרכן, אך בעוד כמה שנים, זה ככל הנראה יהפוך להיות בחירת המחדל שלנו.
לבשר מסוג זה יהיו גם חיי מדף ארוכים יותר וניתן יהיה להעשיר אותו באומגה 3 וכן לצמצם חיידקים מסוכנים.
המיליארדר ריצ'ארד ברנסון, אחד מהמשקיעים הבולטים בתעשייה הזו, מנבא כי בעוד 30 שנה ישתמשו אך ורק בתחליפים או בבשר מתורבת וכי משק החי כפי שאנו מכירים כיום ייעלם.

"מצאתי גם את הסיבות הבריאותיות למעבר" © צילום פרטי

העובדה ששיניתי את אורח החיים שלי, גרמה לי לשים לב ולהיות מעורבת יותר. כשנהייתי צמחונית, התחלתי לחקור את הנושא אף יותר. אומנם התחלתי מטעמים מוסריים, אבל מצאתי גם את הסיבות הבריאותיות למעבר לאורח החיים הזה. 

מעבר לכך, נהיה לי אכפת הרבה יותר מאיכות הסביבה, כשהבנתי עד כמה אורח החיים הזה ירוק יותר. על פי מחקר חדש שסוקר במגזין"Science", מעבר לתזונה צמחונית זו הדרך המשמעותית ביותר עבורנו לשמור על הסביבה. 

 

 
תגובות