שנת שירות זו לא טעות: בני הנוער שבחרו בשנה של עשייה. צילום פרטי

שנת שירות זו לא טעות: בני הנוער שבחרו בשנה של עשייה

הם בחרו לדחות את הגיוס הצבאי בשנה לטובת תרומה לחברה ולקהילה, ורואים בכך הזדמנות חד פעמית שלא תחזור על עצמה. מה הוביל אותם להחלטה הזו? עם אילו ציפיות הם מגיעים? וממה הם חוששים יותר מכל?

בני הנוער הבאים יכנסו כבר בקיץ הקרוב לפרק חדש ומשמעותי בחייהם. לא, לא מדובר בצבא. הם יגורו בקומונות במשך שנה, יחיו יחד ויתרמו לקהילה. האם מדובר בשנה של עצירת החיים לשווא, או בשנה משמעותית? הנוער בכתבה שלפניכם בטוח בתשובה אחת. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי: 

שנת שירות גאה

טלי שולמן ואורן בן נתן יתגוררו בקומונה במסגרת שנת השירות של איגי, ארגון הנוער הגאה, כבר באוגוסט הקרוב. שולמן בתל אביב ובן נתן בחיפה. במהלך הבקרים, שניהם יתנדבו יחד בבתי ספר ייחודיים, כמו בתי ספר של ילדי מבקשי המקלט וכן בערבים יתנדבו השניים במרכזי נוער להט״בים.

״איגי מהווה בשבילי בית בשלוש שנים האחרונות. מהפעולה הראשונה ועד עכשיו אני מרגישה שם במקום הכי בטוח שאפשר ויכולה להיות אני בכל מובן המילה", מסבירה שלומן לפרוגי. בן נתן מוסיף כי ״הקהילה הלהט״בית סובלת מדיכוי רב, מה שאני מקווה לפעול נגדו במהלך השנה הקרובה".

"איגי מהווה בשבילי בית" © צילום פרטי

מבאס אתכם לא להתגייס עם כל השכבה?

בן נתן: ״הסיכוי שלי להתגייס עם מישהו שאני מכיר ומחבב קטן כל כך. אי אפשר לעשות שנת שירות אחרי הצבא, זאת הזדמנות חד פעמית שאני לא מוכן לוותר עליה".

שולמן: ״שנת השירות תוסיף לי בגרות ועוצמה שלא אשיג בעוד שנה שבה אני עובדת, למשל. אני לא ממהרת לשום מקום".

מכי.. מה?

בשונה משאר בני הנוער שתכירו בכתבה, בחר נועם סולומון לדחות את הגיוס למען שנה בה ייקח חלק במכינת ה"עמק", בה יצטייד בערכים לחיים ויתכונן למסגרת הצבאית הלא פשוטה. לדבריו, מכינה קדם צבאית מתרכזת בהכנה שלך לצבא ולחיים, אך יש שונה בינה לבין שנת שירות. "ההבדל העיקרי בין שתי המסגרות הוא ששנת השירות מתרכזת יותר בהתנדבות ובעשייה, בעוד שהמכינה מתרכזת בעיקר בבניעה עצמית ובפיתוח מנהיגות וערכים".

יש האומרים שהשנה הזו היא בזבוז זמן. 

״אנשים יכולים לראות את החיים כמרוץ. יש להם רשימה מסודרת של דברים לסמן עליהם וי: בית ספר, צבא ולימודים אקדמיים. לפעמים אנחנו מנסיםלסמן על כמה שיותר דברים וי, כמה שיותר מהר, כדי להתחיל לחיות באמת, אבל הנקודה שהרבה פעמים מתפספסת היא שהחיים קורים בדיוק שם. בכל שלב בחיים שלך יש חוויות, אתה לומד על עצמך ועל העולם מסביבך ומתפתח בתור בן אדם. שום דבר הוא לא בזבוז של זמן, כי לכל דבר שאתה עושה יש משמעות".

מחזור י״ג - מכינת העמק
מחזור י״ג - מכינת העמק © צילום פרטי

שנת שירות קהילתית

נועה כהן בת ה-18, תעבור מחיי הנוחות בראשון לציון לפריפריה - עכו שבצפון. כ-15 חניכים וחניכות יעברו לגור בוילה אחת במטרה משותפת - לשנות את פני הקהילה. כהן ציינה כי במהלך הבקרים, היא תתנדב עם חבריה בבתי הספר ובצהריים במתנ"ס. כמו כן, הם יגורו בשכונות מוחלשות בפריפריה וישמרו בשעות אחר הצהריים על ילדים שהוריהם אשר ידם אינה משגת לממן בייביסיטר. 

עם אילו חששות את מגיעה לשנה הקרובה?

״אני חוששת לאבד את הקשר עם החברים קרובים והמשפחה, אבל החשש הגדול ביותר הוא שלא אצליח להשתלב במסגרת של שנת השירות ולא אצליח להתחבר לגמרי לחברי הקומונה".

מה את מצפה לחוות בשנה הקרובה?

״אני מצפה לעבור תהליך נפשי עם עצמי ועם החברה בישראל, ללמוד דברים חדשים, לקבל ידע ולהנחיל אותו בחניכים שלי. ובעיקר, ללמוד דברים שלא אוכל ללמוד במסלול חיים רגיל ושאעשה את הטוב ביותר שלי".

קבוצת לב - מקלט נחשונים © צילום פרטי

ליווי שינש״ינים לצד העשייה

דניאל שדה בת ה-25 היא בוגרת תואר ראשון בחינוך וחברה, שעובדת בעבודה שלא שומעים עליה כל יום. בעיסוקה כאשת חינוך, היא מלווה את גרעין שנת השירות בתנועת הנוער הלאומי בית״ר ומנהלת כיום את תחום ההגשמה והנח"ל בתנועה..

שדה מסבירה לפרוגי כי "שנת שירות זו שנה שבה נערים מתבגרים מחליטים לעזוב את כל מה שהכירו ולגור במקום זר עם אנשים שאינם מכירים. ההרגשה הכי מספקת שיש היא להיות חלק מתהליך של ילד, חניך או אפילו מבוגר. לראות את השינוי שהצלחת להעביר לאחר גורם לך להרגיש הערכה עצמית, סיפוק וכמובן גאווה".

 

 

 

תגובות