הנוער נלחם על הים: "אנחנו יכולים להשפיע המון". צילום פרטי

הנוער נלחם על הים: "אנחנו יכולים להשפיע המון"

אסדות הגז אומנם מהוות חלק בלתי נפרד מתעשיית הגז בישראל, אך פולטות רעלים רבים המסוכנים לנו. בעקבות כך, החליטו בני הנוער להירתם למאבק נגד הקמת אסדת הגז בחוף דור והם לא מתכוונים לוותר עד שישיגו את המטרה

"אני מחובר מאוד לים מגיל צעיר ומבלה בו חלק גדול מהזמן הפנוי שלי - בגלישה, במדורות עם חברים, בלמידה לבגרויות, בשחייה וגם לפעמים כדי להרגיע את הראש אחרי יום ארוך", אמר לפרוגי תומר נדיב (17) מעתלית, שלוקח חלק פעיל במאבק נגד הקמת אסדת הגז, שעתידה לקום קרוב לאזור מגוריו. בדומה לנדיב, גם איתמר פינבליט (13 וחצי) ומיה מעיין (14) לא נותנים לגילם הצעיר להפריע להם ונלחמים במאבק. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי: 

לדבריהם, אסדות הגז הממוקמות בקרבת החוף יוצרות לא מעט בעיות - זיהום אוויר גדול בעקבות התהליכים הנעשים באסדה, פגיעה בבעלי החיים הימיים וכן פגיעה בנו, בני האדים. נדיב הסביר כי "האסדה מפיקה חומר שנקרא קונדנסט, תוצר לוואי נוסף של הפקת הגז שהוא כמו נפט רק יותר נדיף, מסוכן ומסרטן. במקרה של תקלה אותו קונדנסט יישפך בכמויות אדירות למים. ברגע שהאסדה קרובה לחוף, אי אפשר יהיה לעצור את זה. זה קוטל את כל הביולוגיה הימית, מגיע לחול ופוגע בכל האורגניזמים החיים באזור. הנזק הוא לדורות ולמאות שנים. זה לא ייפגע רק בחוף דור, אלא בכל החופים בארץ".

"הרגשתי שהקשיבו לנו" © צילום פרטי

 מתי הבנתם שחשוב לכם לפעול בנושא?

פינבליט: "יום אחד הלכתי במושב עם חברים וראיתי שתלו שלטים שמסבירים על האסדה, על תופעות הלוואי ועל הסכנות שממתינות לנו בעתיד אם לא נעשה כלום בעניין, ובאותו הרגע הבנתי שעליי לפעול".

נדיב: "במקרה ראיתי קישור לקבוצה בוואטסאפ של קהילת גולשים שלוקחת חלק פעיל במאבק ובאה להילחם על הזכות שלנו ליהנות מהים ככל שנרצה נבלי לחשוש מנופים תעשייתיים, מחלות, זיהומים, או סגירת חופים. לאחר שהצטרפתי לקבוצה, פניתי למנהל שלה ושאלתי אותו איך אנחנו כבני נוער יכולים לתרום למאבק ומשם העניינים התגלגלו וגויסתי למאבק".

אתם עדיין בני נוער ומדובר בעניין מורכב. עד כמה אתם מרגישים שיש לכם את הכוח הדרוש, על מנת לחולל שינוי בנושא?

מעיין: "אני חושבת שאנחנו יכולים להשפיע המון על המאבק, בני הנוער חלק בלתי נפרד ממנו".

פינבליט: "הייתי בהפגנת הנוער בירושלים והיינו יותר מ-1000 בני נוער. אני חושב שזה היה הרגע שגיליתי את העוצמה של המאבק הזה. עברנו בכנסת, במשרד האנרגיה ובבית המשפט העליון והרגשתי שהקשיבו לנו ושמו לב לעוצמה שלנו".

בני הנוער נלחמים עד הסוף © צילום פרטי

 "ידעתי שהמאבק יצליח"

בני הנוער הפעילים במאבק סבורים כי התוצאות כבר נראות בשטח. הם חשים כי ישנה תמיכה עצומה במאבק שלהם מצד חברי הכנסת מהאופוזיציה ומהקואליציה כאחד, ראשי ערים ומועצות, אנשי רוח ותרבות, זמרים וציבור גדול. לכך אף ניתן להוסיף את שיא הגינס שנשבר ביום שישי האחרון. כחלק מהמאבק למען נגד הקמת אסדת גז בסמוך לחוף דור, התאספו 992 גולשים, אחזו ידיים ויצרו יחד את המעגל הגדול בעולם למען מאבק האסדה.

הופתעתם מכך שהמאבק הגיע לממדים כאלו?

פינבליט: "לא הופתעתי כשהגיעו כל כך הרבה בני נוער, כי ידעתי שהמאבק יצליח. הפוטנציאל של האנשים היכולים להגיע להפגנות גדול מאוד ולכן אני צופה שמספר האנשים שיגיעו רק ימשיך לגדול".

נדיב: "מלכתחילה לא באמת ראיתי את המאבק הזה מגיע לממדים האלו, לא חשבתי בכלל על העתיד של המאבק, התרכזתי באיך אנחנו משנים עכשיו. זה התקדם והתפתח, ובהסתכלות לאחור, אני חושב שאנחנו במקום מדהים מבחינת ההשפעה".

© צילום פרטי

חושבים קדימה

הצעדים הבאים של המאבק ברורים מאוד והם לא מתכוונים לעצור. נדיב ציין בפנינו כי "כנוער אנחנו גם יוזמים רעיונות ומיזמים, ובשיתוף עם מטה המאבק אנחנו פועלים יחד. מתוכננות כבר עוד מספר הפגנות ומיזמים שניקח בהם חלק ונראה את החשיבות של המאבק עבורנו ועבור הדורות הבאים אחרינו. שום גורם לא יוכל לעמוד מול כוח אדיר כזה של ציבור ושל נוער, וזאת הגישה שאיתה אנחנו באים לכל מקום". פינבליט הוסיף כי אין הם מסתפקים בכך: "אם לא יקרה כלום בנוגע להזזת האסדה, אנחנו עשויים לשבות בבתי הספר בתחילת שנת הלימודים הקרובה".

 

 

תגיות
תגובות