יצאה מהבולמוס: "הלוואי ונאהב את עצמנו כמו שאנחנו". צילום פרטי

יצאה מהבולמוס: "הלוואי ונאהב את עצמנו כמו שאנחנו"

"בהתחלה איבדתי את עצמי, איבדתי פרופורציות לגבי הכמויות ונתקפתי בבולמוסים (התקפי אכילה) לעיתים קרובות ובסופם הייתי מקיאה את הכל. היום, אני נמצאת במקום מדהים וממשיכה עם הראש קדימה בכל הכוח" • טור אישי

הסיפור שלי מתחיל אי שם בגיל 12. כמו רוב בני הנוער, גם אני התחלתי להסתכל יותר על המראה החיצוני שלי ועל השינויים שהתחוללו בגוף שלי. התבוננתי במראה והחלטתי החלטה תמימה לחלוטין, שהביאה אותי למקום שבו איבדתי את כל התמימות שלי. החלטתי להדפיס תפריט דיאטה מהאינטרנט וכתבתי על דף שהמטרה שלי היא להשיל חמישה קילוגרמים.

עוד בערוץ המגזים של פרוגי:

הכל התחיל רגוע, אכלתי מה שכתוב ולמעשה לא רציתי להיות "מקל", אלא פשוט להרגיש טוב יותר עם עצמי. אך בפועל, מצאתי את עצמי אט אט נשאבת לתוך מערבולת שלא מפסיקה לעולם. מצאתי את עצמי חושבת 30 פעמים מה להכניס לפה ומתחרטת 50 פעמים אחרי כל מה שנכנס. התחלתי לעשות יותר ספורט ולבסוף, בשלב המתקדם יותר, כבר הייתי מקבלת חרדות מהתעסקות עם אוכל, מישיבה בשולחן גדול וכל מה שרציתי היה אזור הנוחות "הנקי" והשקט שלי. הייתה תקופה של מספר חודשים, שבה הייתי יושבת עם משפחתי בשולחן שבת, אך על כיסא המורחק מהמשולחן במספר מטרים.

"מצאתי את עצמי נשאבת לתוך מערבולת" © צילום פרטי
 
לאשפוז הראשון שלי נכנסתי לראשונה כחודש לפני יום הולדתי ה-13. התאשפזתי בבית החולים שניידר במחלקה לילדים הזקוקים לטיפול פיזי. עקב הימנעות מאכילה נכונה הגוף שלי יצא מאיזון והיו לי בעיות בקצב הלב. הייתי מחוברת לזונדה (צינור הזנה) ולמוניטור (מכשיר העוקב אחר פעימות הלב) ולאחר שבועיים, התייצבתי פיזית והועברתי למחלקה ד' בבית החולים שניידר, מחלקה המיועדת בעיקר להפרעות אכילה מכל הסוגים.

אני זוכרת את היום הראשון שלי שם, ילדה שלפני קצת פחות משנה חגגה את בת המצווה מוצאת את עצמה מתמודדת מול האויב שבזמנו נראה בלתי מנוצח. כשהודיעו לי שאני צריכה לאכול לחם לבן ולשבת עם עוד אנשים בשולחן התחלתי לבכות, אבל לא היו לי יותר מדי ברירות. נחשפתי שם להתמודדות יומיומית ללא הפסקה עם ההפרעה. התעסקות באוכל, הגעה למשקל היעד הרצוי, שקילות שבועיות ושינויים בתפריט המזון, אך יותר מזה - נחשפתי לעוד בני ובנות נוער שעוברים את מה שאני עוברת, כל אחד בדרכו שלו. ועם כל הכאב שבדבר, צרת רבים חצי נחמה.

"נחשפתי להתמודדות יומיומית ללא הפסקה" © צילום פרטי
 
חגגתי שם את יום הולדתי ה-13 בבכי רב והשתחררתי כעבור חודשיים, אבל הסיפור אינו מסתיים שם. ואם להיות כנה, לדעתי הסיפור האמיתי מתחיל עם היציאה לעולם האמיתי. פתאום, את נמצאת בחוץ, במקום שאם את לא תדאגי לעצמך, מהר מאוד תגיעי לתחתית. בהתחלה איבדתי את עצמי, איבדתי פרופורציות לגבי הכמויות ונתקפתי בבולמוסים (התקפי אכילה) לעיתים קרובות ובסופם הייתי מקיאה את הכל.
 
הייתי עצובה מאוד, ציפיתי מילדות בנות 13 להבין אותי, מבלי לדעת שהעולם שאני נמצאת בו אינו רגיל ולא נכון.
עד גיל 15 התאשפזתי והשתחררתי לסירוגין, כי לא הצלחתי להחזיק את עצמי בבית והשתחררתי מהאשפוז האחרון שלי בתחילת כיתה ט'.

אני זוכרת שבימים הראשונים הייתי מתקשרת בבכי לאמא שלי ואומרת לה שתבוא לקחת אותי, ושאין לי סיכוי להישאר בבית הספר. פשוט לא מצאתי את עצמי ואף על פי שהיום אנשים מסתכלים עליי ורואים בי ילדה עם ביטחון, אז הייתי יושבת עם חברות כיתתי - שותקת ומהנהנת מדי פעם.

עמית במסיבת הסיום בתיכון
עמית במסיבת הסיום בתיכון © צילום פרטי
 
אנשים שלא חווים את ההפרעה באופן יומיומי וישיר, נהוגים לחשוב שברגע שאת משתחררת מהאשפוז, את חוזרת לתלם וחיה חיים רגילים. יש כאלו שסבורים שההפרעה כבר מאחוריי, אך הזמן שאחרי זאת ההתמודדות הגדולה ביותר בחיים שלי, אפילו יותר מזמן האשפוז. ההבנה הזאת שאם את לא תדאגי לעצמך, את מהר מאוד תיפלי, היא קשה ולא תמיד משאירה לך ברירות. דאגי לעצמך או שתיפלי.
 
היום, אני נמצאת במקום מדהים, מאזנת את עצמי בכל רגע נתון וממשיכה עם הראש קדימה בכל הכוח. חשוב לי שתזכרו שאתם יפים כמו שאתם. אם אתם לא שלמים עם עצמכם ורוצים לשנות בעצמכם משהו, בבקשה עשו זאת רק בפיקוח של גורם מוסמך. עדיף לשלם כסף מאשר לאבד את החיים. ולנערים ולנערות שמתמודדים היום עם הפרעות אכילה, חשוב לי שתדעו שאני מבינה ללבכם בצורה הכי אמיתית ושולחת לכם חיבוק גדול ומסר שבאמת הכל אפשרי. עם רצון אפשר לקרוע את המחלה הארורה הזאת ולפקח עליה ולא היא עלינו. הלוואי ונאהב את עצמנו כמו שאנחנו!

 במקרה של הפרעות אכילה - עליכם לפנות לעמותת נופית באתר ובטלפון 09-7447111, או לעמותת שחף באתר  ובטלפון  08-9357035.  

 

תגובות