בדרך לרישיון: חמישה תמרורים שחובה לזכור בטסט. צילום: Fotolia

בדרך לרישיון: חמישה תמרורים שחובה לזכור בטסט

אומנם הם לפעמים מבלבלים ומלחיצים, אך בזמן שאנחנו נוהגים חובה עלינו לשים לב אליהם, לתמרורים. קבלו את חמשת התמרורים שחשוב שתזכרו בטסט ויהפכו את הנהיגה שלכם לבטוחה יותר

 בספר התמרורים המעודכן של משרד התחבורה קיימים כ-250 תמרורים שונים המופיעים בכבישי ישראל. לאחר ששיננתם את כולם בתיאורה, אנחנו מביאים לכם באדיבות אתר סימוטסט - הכנה לטסט אונליין מהבית, את התמרורים החשובים ביותר שצריך לשים לב אליהם, על מנת לעבור את הטסט בקלות.

עוד בסדרת הכתבות "בדרך לרישיון" בערוץ המגזין של פרוגי:

לפני הכל, כלל ברזל!

מעבר בצומת או במפגש כבישים, מבטל כל תמרור שלפניו.
רחוב חד סטרי יחזור להיות דו סטרי אם אין תמרור חדש ורחוב שבו מהירות הנסיעה נמוכה או גבוהה מהנהוג בשטח הנסיעה תחזור להיות המהירות הקבועה בשטח הנסיעה. לדוגמה, רחוב עירוני בו מותרת נסיעה ב 60 קמ"ש יחזור אחרי הצומת להיות רחוב בו מותרת נסיעה ב 50 קמ"ש אם אין תמרור חדש.

© צילום: shutterstock

 1. תמרורי מהירות

במהלך הטסט תעברו בחלקים שונים של העיר בה מתקיים מבחן הנהיגה. הטסטרים עושים את זה כדי לבחון את יכולת התגובה שלכם לנסיעה בתנאי דרך משתנים ואת מידת השליטה שיש לכם על הרכב. לרוב המבחן יתחיל בתוך רחוב עירוני, ומשם תמשיכו בנסיעה לתוך שכונות או לכבישים מהירים בהם מהירות הנסיעה שונה. לפי החוק מהירות הנסיעה בשטח עירוני היא 50 קמ"ש ומהירות הנסיעה בכביש בין עירוני עם שטח הפרדה, היא 90 קמ"ש. אבל במקומות מסויימים החליטו להקטין או להגביר את מהירות הנסיעה. יש מקומות בארץ שהעירייה החליטה להתיר נסיעה במהירות של 60 או 70 קמ"ש ברחוב עירוני רחב, או להגביל את מהירות הנסיעה ל 30 קמ"ש בשכונות קטנות ושקטות. חשוב לחפש כל הזמן את התמרורים העגולים בהם מופיעה מהירות הנסיעה בתוך עיגול אדום. הטסטר מצפה ממכם להיות ערניים ולשנות את מהירות נסיעתכם בהתאם לתמרור, להאיץ קרוב ככל האפשר למהירות המותרת בכבישים בין עירוניים וכבישים מהירים ולהאט כשאתם חוזרים לעיר או כשיש תמרור המורה על כך.

2. תמרור חד סטרי ודו סטרי

בכתבה הקודמת הסברנו שאחד הדברים החשובים בטסט הוא לזכור איך לפנות נכון בצומת. השלב הראשון לביצוע פנייה נכונה ונהיגה נכונה היא ההבנה האם אנחנו ברחוב חד סטרי או דו סטרי. במהלך הטסט תיבדק הערנות שלכם והמודעות שלכם לסביבה בה אתם נוהגים. לכן הטסטים מתוכננים כך שיעברו בשכונות בהן יש רחובות צרים ופניות רבות מדו סטרי לחד סטרי. לכן חשוב להכיר את התמרורים, למי שלא זוכר מהתיאוריה תמרור חד סטרי הוא תמרור מרובע וכחול עם חץ לבן ותמרור דו סטרי הוא תמרור משלוש עם חצים שחורים לשני הכיוונים. חפשו את התמרורים האלו כל הזמן גם אם לא ביצעתם פניה ואתם נוסעים בכביש ישר. זכרו שאחרי צומת התמרור מתבטל. טיפ מיוחד: בפניה לרחוב אם אין תמרור חד סטרי או תמרור דו סטרי הרחוב יהיה תמיד דו סטרי.

3. תמרורי אין כניסה

כל ילד מכיר את התמרור האדום עם הפס הלבן – אין כניסה! אז למה צריך לזכור במיוחד את תמרורי אין כניסה בשביל הטסט אם כל כך קל לזהות אותם. בגלל שיש כמה סוגים של תמרור אין כניסה וכל מיני מקומות קשים שבהם מציבים את התמרור. דבר ראשון צריך לזכור שתמרור אין כניסה רגיל בדרך כלל אומר שבצד השני של הרחוב יש תמרור חד סטרי ותנועת הרכבים אסורה רק מהכיוון שלכם. תמרור פחות מוכר הוא תמרור כביש סגור: תמרור לבן עגול עם מסגרת עגולה אדומה בלי שום דבר בפנים. התמרור הזה אומר שהכביש סגור משני הכיוונים וכדאי לזכור אותו, בגלל שהוא פחות נפוץ ויכול להיות מבלבל. התמרור הזה יכול להופיע הרבה פעמים בכביש שנמצא בשיפוצים או אזור סגור לכלי רכב.כטסטר יביא אתכם למקום שיש בו תמרור אין כניסה הוא רוצה שתבצעו פעולה אחרת בלי שהוא יגיד. לדוגמה צומת שבו יש תמרור אין כניסה מולכם ואז עליכם לפנות בצורה עצמאית בלי שהטסטר יגיד לכם לפנות

כדאי גם לזכור את שאר העיגולים האדומים כמו איסור כניסה לרכב מנועי (405) ואפילו איסור כניסה לרכב לימוד נהיגה (418). חשוב לזכור – תמרור אין כניסה לרכב לימוד נהיגה לא תופס בזמן הטסט ויש להתעלם ממנו.

© סימוטסט

4. תמרור נתיב מצטמצם

הכבישים בישראל בנויים בתוך רשת צפופה של בניינים ושטחים אחרים שדורשת את ההתאמה של הכביש לתנאים שמסביב. בגלל זה אחד התמרורים הנפוצים הוא תמרור הכביש המצטמצם או בשם הרשמי שלו "שינוי במספר הנתיבים: מספר הנתיבים בכביש הולך וקטן" תמרור מרובע המראה שני קווים ההופכים לנתיב לחץ אחד. הקו שמתחבר לחץ הוא הנתיב שמצטמצם ולמרות שנהגים עם רישיון מתעלמים מכיוון החץ אתם בטסט חייבים להקפיד על השתלבות נכונה. אם הנתיב שלכם מצטמצם צריך מיד להתחיל לאותת ולעבור לתוך הנתיב החדש, אם הנתיב שלידכם מצטמצם צריך להאט ולתת לרכבים מהנתיב המצטמצם להשתלב. חשוב להיות ערניים לתמרור הזה מפני שאם לא תשתלבו בצד תאלצו להשתלב ברגע האחרון מה שיכול לפגוע בטסט שלכם.
טיפ מיוחד – תמרור נתיב מצטמצם ימצא ברוב המקרים בנתיב ההאצה לכביש המהיר, להתאים בין הגברת המהירות להשתלבות בתנועה יכולה להיות קשה לפעמים, חשוב לשים לב ולהגיב מוקדם.

© סימוטסט

5. תמרור תן זכות קדימה

לכאורה עוד תמרור פשוט שכל תלמיד מכיר ובגלל זה אנחנו מקדישים לו כאן הסבר מיוחד. התמרור הזה הוא אולי התמרור הכי נפוץ בארץ, יש אותו כמעט בכל צומת ובכל מפגש כבישים כמו צומת עם נתיב האצה. בגלל המיקום שלו תלמידים רבים מתבלבלים וחושבים שהוראת התמרור היא לעצור ולתת זכות קדימה, כמו בתמרור עצור. זאת טעות חמורה, שמו הרשמי של התמרור 'תן זכות קדימה לתנועה בדרך החוצה' אין שום הוראה לעצור או אפילו להאט את הנסיעה. אז איך נוהגים כשרואים את התמרור הזה – יש שתי אפשרויות: כשהתמרור מוצג בצומת אנחנו מאטים בכל מקרה בלי קשר לתמרור על מנת לנהוג בצורה זהירה, בודקים שאין רכבים בדרך החוצה ואם הכביש פנוי משתלבים וממשיכים לנסוע. רק במקרה שיש רכב וצריך לתת לו זכות קדימה אנחנו עוצרים. המקרה השני הוא שילוב התמרור בנתיב האצה או השתלבות בדרך. במקרה כזה ממשיכים לנסוע במהירות המותרת ומביטים אחורה לראות שאין רכבים בדרך החוצה. אם יש רכב צריך לפעול לפי תנאי הדרך, להאט או לעצור כדי לתת לרכב לעבור. בשום אופן אין להידחף לפני רכבים בדרך החוצה. 

תגובות