בלי מחיצות: בני הנוער החילוניים שלומדים בבית ספר דתי. צילום: Fotolia. אילוסטרציה

בלי מחיצות: בני הנוער החילוניים שלומדים בבית ספר דתי

הם לא רגילים לפתוח את היום בתפילה, לברך לפני שהם אוכלים ולהגיע בכל סוף שבוע לבית הכנסת, אבל בחרו ללמוד בבית ספר דתי. בראיון מיוחד לפרוגי הם מספרים על הקשיים, על החיבור לדת ועל התחושה בין כותלי בית הספר • כתבה שנייה בסדרת הכתבות המיוחדת, שהכנו עבורכם לכבוד פתיחת שנת הלימודים

לאחר שבשבוע שעבר, חשפנו בפניכם את הקשיים ואת ההתמודדויות של תלמידים דתיים הלומדים במוסדות חילוניים, בדקנו השבוע איך מתמודד הנוער מן הצד השני - בני נוער חילוניים הלומדים במוסד דתי. האם הם מרגישים חוסר בעולם שלהם? האם הם מתכוונים לחזור בתשובה? ועד כמה הם מרגישים כפייה דתית? כל התשובות לשאלות בכתבה שלפניכם. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

 יעל (15 וחצי) תלמידת אולפנה, לומדת במוסד דתי, אף על פי שכבר אינה דתייה כפי שהייתה בעבר. "אני חושבת שמה שונה הוא בעיקר ההפרדה בין בנים לבנות, תוכנית הלימודים, שכוללת הרבה יותר תנ"ך וקודש וגם ההווי, בדתי יש הרבה יותר אווירה רוחנית", היא מספרת לפרוגי.

אילוסטרציה.
אילוסטרציה. "יש הרבה יותר אווירה רוחנית" © צילום: Fotolia

יעל מציינת כי תמיד היא הביעה רצון ללמוד בבית ספר דתי והייתה שותפה מלאה בהחלטה. על אף שהשנה היא בחרה לחזור בשאלה, החליטה יעל להמשיך ללמוד בבית הספר בו לומדות חברותיה ולא לעבור למוסד חילוני, מתוך הרגל וחיבור לבית הספר.

מה הייתה התגובה של ההורים שלך לבחירה שלך לחזור בשאלה?

"הם ידעו שזה הכיוון שלי וראו שאני פחות מחוברת לדת. אז התחלתי לצאת עם חבר ולאט לאט התחלתי לרדת מכל עניין הדת. בהתחלה, היה להם ממש קשה לעכל את זה, אבל עם הזמן הם למדו לקבל אותי איך שאני. אני מאוד מכבדת אותם ואת הרצונות שלהם".

עד כמה את חשה בלבול מהחיים בין שני העולמות?
 
"זה מבלבל, אבל יש לי הפרדה בראש - בבית ספר אני משהו אחד ובחוץ אני משהו אחר. בבית אני עוד משהו שונה, קצת מבלבל, אבל אני חייבת להתאים את עצמי לסביבה שאני נמצאת ולכבד את כולם, כי אף אחד לא אשם שחזרתי בשאלה".
 
אילוסטרציה.
אילוסטרציה. "זה מבלבל" © צילום: shutterstock

איך את מקבלת את העובדה שבבית הספר שלך יש רק בנות? מרגישה שהשילוב בין המינים חסר לך?

"אני מרגישה שהרבה כלים חברתיים חסרים לי, כי לא למדתי עם בנים. אבל מכירים בנים במקומות אחרים ומתגברים על זה".

 אביעד (16) מדרום הארץ, תלמיד כיתה י' בישיבה, נולד למשפחה חילונית וחי יום יום אורח חיים חילוני לחלוטין, עד שהוא מגיע לבית הספר ושם פוגש את הדת מקרוב. "מאז שאני זוכר את עצמי, ניהלתי אורח חיים חילוני. לפעמים זה לא פשוט להרגיש שונה בבית הספר, אבל יש משהו מיוחד בשילוב הזה".

קרה שהרגשת נבוך בשל חוסר ידע בדת?

 "זה קרה לא מעט בהתחלה ולפעמים זה גרם לי להרגיש לא שייך. אבל לשמחתי, עם הזמן מצאתי את המקום שלי וחברים שתומכים בי ומקבלים אותי כמו שאני".

תנ"ך. "מרוצה מהמקום שאני נמצא בו" © צילום: Fotolia

עלתה בך המחשבה לחזור בתשובה?

"האמת שחשבתי על זה, אבל אני בינתיים מרוצה מהמקום שאני נמצא בו. אולי כשאתבגר קצת אעשה את זה".

אם הייתה לכם את האפשרות לעבור ממוסד דתי לחילוני, הייתם עושים זאת?

 יעל: "טוב לי איפה שאני נמצאת, כיף לי עם החברות שלי ואני יודעת שיהיה לי מאוד קשה להשתלב במוסד חילוני. לכן, אני בוחרת להישאר איפה שאני וטוב לי כך".

אביעד: "יכול להיות מאוד שהייתי עושה, אך פחות יוצא לי לחשוב על זה. התרגלתי לסביבה שלי ואני אוהב אותה כמו שהיא".

 
תגובות