יום הטבעונות: "מתנועה מאיימת לתנועה מקבלת ותומכת". צילום: fotolia

יום הטבעונות: "מתנועה מאיימת לתנועה מקבלת ותומכת"

הטבעונות היא אחת התנועות הגדלות ביותר בחברה הישראלית, יותר ויותר אנשים בוחרים להיות חלק ממנה. מה הופך את התנועה הזאת לכל כך ייחודית ולמה אנשים רבים בוחרים להצטרף אליה? • טור אישי

אני לא טבעוני, אני אוכל בשר וחלב בלי ייסורי מצפון, משלב ספורט ואימונים כדי לשמור על אורך חיים בריא, אבל הטבעונות תמיד הייתה חלק משמעותי מהחיים שלי. חברים, מורים ומשפחה, כולם היו טבעונים או הפכו לטבעונים בבמהלך חיי, אפילו אמא שלי התחילה לאמץ את אורח החיים הטבעוני מסיבות בריאותיות וככל שעברו השנים אורח החיים הזה נעשה נפוץ יותר. הטבעונות שינתה את החיים של כולנו.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

אז איך תופעת הטבעונות נהייתה נפוצה יותר? נתחיל מהעובדה שהיום הרבה יותר קל להיות טבעוני מאשר פעם. חלב, ביצים ובשר היו כמעט בכל דבר, קמפיינים לעידוד שתיית חלב ומוצריו היו בכל מקום והתחליפים היו מועטים מאוד, מה שהפך את הבחירה לחיות אורך חיים טבעוני לקשה מאוד. לטבעונים בעבר היה קשה לכסות על כל הרכיבים התזונתיים והוויטמינים שאנחנו רגילים לצרוך מבשר וחלב. הקושי למצוא מזון מתאים עבורם הפך את חייהם לקשים. כיום בעקבות התרחבות התנועה הצמחונית והטבעונית, לאנשים שבוחרים בדרך חיים זו, יש מגוון רחב של אופציות. התרחבות התנועה והגדילה בכמות הטבעונים והצמחונים בחברה, הפכה את זה למשתלם לחברות לפתח מוצרים שמיועדים לקהל טבעוני כמו תחליפי בשר וחלב. בנוסף, כיום יש קהילה גדולה של טבעונים שתומכים אחד בשני, מחליפים עצות ועוזרים לאנשים לחיות אורך חיים טבעוני ובריא. כיום זו לא הגזמה להגיד שטבעונים מקבלים את כל הרכיבים התזונתיים הדרושים עבורם, יש שאפילו יגידו שיותר מאדם רגיל, הם חשופים ומשתמשים הרבה יותר במאכלים בריאים וסופר פוד כמו קייל וזרעי צ'יה.

 

r
 © shutterstock

התנועה הצמחונית והטבעונית עשתה שינוי תדמית מרשים לטבעונים בחברה שלנו, פעם הדימוי השל הטבעוני הממוצע היה של אדם חלש, חיוור ולא מרשים באופן כללי, בעקבות ההנחה של כולנו שמוצרים מן החי הם מה שהופכים אותנו לחזקים, הטבעונים שאינם צורכים מוצרים אלו הוצגו כההפך הגמור לכך. אבל היום, הרבה בזכות המיתוג החדש של הטבעונות, המון סטיגמות שהיו לנו על טבעונות וטבעונים נשברות לנו פעם אחר פעם. אנחנו רואים אנשים טבעונים מצליחים, מנהיגים ולא מתביישים בהיותם חלק מהקבוצה הזאת. אנחנו שומעים על המוני שרירנים וספורטאים שעברו לאורך חיים טבעוני ושיפרו את הישגיהם (אפילו אחד המאמנים בחדר הכושר בו אני מתאמן טבעוני), הסטריאוטיפ עדיין קיים ויש עוד דרך ארוכה כדי להיפטר ממנו, אבל אני מאמין שאנחנו בכיוון הנכון.

מפגש
 © Sutterstock

אחד הדברים שאני מאמין שהכי משמעותיים בטבעונות היום הוא היכולת של התנועה להפוך מתנועה קטנה שמבוססת על אורך חיים ספציפי, לדרך חיים ולקהילה שמקדמת ערכים ומנהגים משותפים. הטבעונות בהחלט מדברת על סבלם של בעלי החיים, אבל כיום לכולם כבר ברור שטבעונות תורמת לבריאות שלנו, לנזקקים בארץ ובעולם ולבריאות של הכדור הארץ (כמות גזי החממה שנפלטים מפרות וכבשים עצומה והגידולים שמועברים לחיות משק יכולה להאכיל עוד אלפי אנשים רעבים), הטבעונות הפכה לאט לאט מתנועה מאיימת ואפילו טיפה מוזרה, לתנועה מקבלת, פתוחה, קהילתית ותומכת. הבחירה לעבור לאורך חיים טבעוני הופכת לקלה יותר מדי יום, אפילו אנחנו אוכלי הבשר יכולים לעזור באמצעות יוזמות כמו יום שני ללא בשר (יוזמה בה אני באופן אישי תומך מאוד), בכך נוכל לעזור להרבה אנשים ובעלי חיים, אבל לפני הכל, לעזור לעצמנו.

© fotolia

לכבוד יום הטבעונות, אפילו אם אנחנו לא טבעונים, אנחנו צריכים לזכור ולהוקיר לכמה רגעים את השינוי המדהים שעשתה תנועה אחת קטנה, על הדרך שבה כולנו מדברים על אוכל ועל המון דברים אחרים.



תגובות