חג הסיגד: המנהגים המיוחדים שלא הכרתם. צילום: gettyimages.ILNatalie Behring

חג הסיגד: המנהגים המיוחדים שלא הכרתם

חג הסיגד, שחוגגת היום (יום ד') העדה האתיופית, מסמל את חידוש הברית של יהודי אתיופיה עם עמם ותורתם בדרך ייחודית. אילו בגדים לובשים? מה נושאים? ומדוע החג הזה נקרא כך? הרי לכם כל העובדות על המנהגים שלא הכרתם

שמשיות צבעוניות, לבישת בגדים לבנים ונשיאת אבנים כבדות במעלה הר תלול הן רק חלק מהמנהגים המיוחדים של חג הסיגד. במשך דורות רבים חלמו יהודי אתיופיה על השיבה לירושלים, בשביל להתאחד שוב עם שאר אחיהם היהודים. לכבוד חג הסיגד שחל היום, אספנו עבורכם את העובדות הכי מעניינות על החג.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

עלייה להר תלול

המנהג הראשון שיהודי אתיופיה עשו בכל חג סיגד הוא טיפוס על הר גבוה, בו היו מקיימים טקס דתי ומתפללים. הם האמינו שההר הגבוה ממחיש את עליית משה להר סיני ביום מתן תורה, יום הברית בין ה' לעם ישראל. עוד הסבר לעלייה להר הוא שההר הגבוה נחשב כמקום טהור ובעל משמעות קדושה עבור יהודי אתיופיה.
חלק מן העולים להר נשאו אבן על ראשם או על גבם. האבן סימלה את הכניעה של יהודי אתיופיה לפני האל ואת רצונם לבקש סליחה על מעשיהם הרעים.

 לבישת בגדים לבנים

חג הסיגד הוא יום של צום ובקשת סליחה, ולכן נוהגים החוגגים ללבוש בגדים לבנים, חדשים ונקיים, שמסמלים חגיגיות, טהרה והתחדשות. במרכזו של החג טקס חידוש הברית בין העם לאל, טקס קדוש וטהור שמטרתו להסיר את כתמי החטאים שיהודי אתיופיה חטאו ולהתחיל דף חלק ולבן.

© צילום פרטי

נשיאת שמשיות צבעוניות

כוהני הקהילה האתיופית, הנקראים "קסים", אשר תפקידם הוא להתפלל, לבקש סליחה בשם הקהילה שלהם מהאל ולהטיף לשמירת מצוות התורה- נהגו לשאת שמשיות בשלל גוונים וצבעים במעלה הטיפוס בהר, כדי להגן על עצמם מפני קרני השמש הקופחות.

משמעות השם "סיגד"

לחג הסיגד כמה שמות ופירושים שונים: בתרגום מהגאז, הכתב האתיופי הקדום, המקור של המילה סיגד הוא המילה "סגידה", והפירוש הוא כמובן סגידה דתית. שמו העממי של החג הוא מהללה שפירושה תחינה, שם זה מבדיל את החג מתפילות של ימי צום אחרים, בהם לא נהגו לצום. שם נוסף לחג הוא גם עמתה סו - יום הקיבוץ, היום בו יהודי אתיופה שבים לארץ ולירושלים,  ועושים תהליך של קיבוץ גלויות.

© צילום: gettyimages.ILNatalie Behring

סעודת החג

לקראת סופו של חג הסיגד, אחרי הטיפוס המתיש על ההר, התפילות והצום לאורכו של היום - הגיע הזמן לחגוג באמת. גולת הכותרת של החגיגה היא כמובן סעודת החג, שמלווה בשירים, נגינה וריקודים משמחים.  
הסעודה מכילה בתוכה מגוון מאכלים מסורתיים של העדה האתיופית: אינג'ירה טעימה, לחם דאבו חם מהתנור וכריך מטוגן ששמו "אמיזה". בתאבון!

 

תגובות