לא ייאמן: חמישה מיתוסים שהאמינו בהם בעבר. צילום: fotolia

לא ייאמן: חמישה מיתוסים שהאמינו בהם בעבר

כדור הארץ שטוח? העולם היה אמור להיות מושמד בשנת 2000? תאמינו או לא, אמונות כאלו ואחרות היו נפוצות מאוד ואף הגיוניות בעבר. אספנו עבורכם חמישה מיתוסים שבתקופת המאה ה-21 נשמעים מגוכחים לחלוטין

מיתוסים ואמונות טפלות נמצאים בחיינו כל הזמן, ובואו נודה שגם אנחנו מאמינים בלפחות אחד או שניים מהם. החל מהתיאוריה המפוקפקת שלבני אצולה יש דם כחול ועד לקיומן המסתורי של מכשפות, לפניכם חמישה מיתוסים שבעבר נחשבו מעוררי אימה אך בימינו מעוררים במקסימום הרמת גבה או גיחוך

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

1. לבני אצולה יש דם כחול

קיימות שתי סברות עיקריות לגבי מקור הגעתה של אמונה זו, שהתפתחה בימי הביניים: הראשונה נובעת מהעובדה שבעבר איכרים ובני המעמד הנמוך עבדו שעות רבות בשדות ועורם השתזף בעקבות החשיפה הרבה לשמש, בעוד שבני האצולה אשר במשך רוב שעות היום נהגו לבלות בנעימים בתוך מבצריהם, לא השתזפו ועורם היה בהיר בהרבה מעורם של בני המעמד הנמוך. עורם הבהיר של בני האצולה, חשף בגלוי את ורידיהם הכחולים ביתר קלות ולכן נוצרה הסברה המוטעית שבוורידיהם זורם דם כחול. הסברה השנייה היא, שלבני האצולה הייתה מחלה שגרמה לצבע הדם שלהם להשתנות, ובגלל שהם נהגו להתחתן בעיקר בינם לבין עצמם המחלה הופצה ביניהם ולא הגיעה לבני המעמד הנמוך.

© Fotolia

2. הארץ השטוחה

עד לעידן הנאורות, שהתרחש במאה ה-16 וה-17, הדעה הרווחת הייתה שהעולם בו אנו חיים הוא שטוח, השמים הם כיפה המכסה אותו והשמש וכוכבי הלכת הם קטנים וחלק מאותה כיפה. בעידן הנאורות החלו להופיע דעות שטענו שכדור הארץ הוא עגול ואף, מצאו לכך הוכחות מוצקות, וכך החלו האנשים להאמין לאט לאט שכדור הארץ באמת עגול. אך למרות אותן הוכחות מוצקות, קמה בשנת 1956 אגודה בשם "אגודת הארץ השטוחה" אשר האמינה שכדור הארץ שטוח: על פי אמונתם מרכז העולם הוא הקוטב הצפוני, ואנטרטיקה היא קיר קרח סביב הקצוות. על פי אמונה זו, הקוטב הדרומי הוא בכלל מקום מומצא.

3. קיומן של מכשפות

היחס לנשים בימי הביניים לא היה שוויוני בלשון המעטה, והציפיות העיקריות מהן באותה התקופה היו לגדל את ילדיהן ולהיות עקרות בית טובות. בגלל הציפיות החברתיות המחפירות הללו, כשהופיעו נשים שחרגו מאותה הנורמה, לא קיבלו אותן בעין יפה וכינו אותן מכשפות שעונשן היה תליה או שריפה על המוקד.

© Fotolia

4. העולם יושמד בשנת 2000

מיתוס זה,הוא מיתוס בו האמינו עד לפני זמן לא רב. הוא הופיע בעקבות חששם של אלפי אנשים ברחבי העולם שכשתגיע שנת 2000 כל המחשבים בעולם יקרסו, מפני שהמחשבים ממספרים את השנים על פי שתי הספרות האחרונות של השנה, לדוגמה: את שנת 1986 המחשבים סופרים כ-86', שנת 1987 תמוספר כ- 87'. לכן, כשתגיע שנת 2000 המספור יהיה צמד אפסים (00), כלומר, מספור לא הגיוני שהמחשבים לא רגילים אליו מה שעלול לגרום לכל המחשבים לקרוס וכתוצאה מקריסת המחשבים להשמדת כל העולם!

© fotolia

5. העולם יושמד בשנת 2012

מיתוס של השמדת עולם נוספת, הוא המיתוס שהעולם היה אמור ל"סגור עסקים" בשנת 2012. כמו המיתוס הקודם, גם למיתוס הזה היו מאמינים רבים עד לפני שנים ספורות. המיתוס מתבסס על לוח השנה של בני המאיה (תרבות קדומה שהתקיימה במרכז אמריקה עד המאה ה-16) אשר מסתיים בתאריך ה-21 בדצמבר 2012. רבים סברו שמשמעות הדבר היא שיקרה אסון גדול ונורא לאנושות באותו תאריך, אחרים סברו שהתאריך המדובר הוא סמל של תחילתו של עידן חדש. בסופו של דבר כל האמונות הללו התבדו כשהגיע התאריך המיועד ודבר לא קרה.

 

 

תגובות