שמים לזה סוף: העצרת ההמונית אמש בכיכר רבין. צילום: "עומדים ביחד"

שמים לזה סוף: העצרת ההמונית אמש בכיכר רבין

שנת 2018 עוד לא נגמרה וכבר 24 נשים נרצחו בה על רקע טרור מגדרי. בעקבות אירועי מחאה בכל הארץ ושביתת נשים ארצית, אתמול בערב נערכה בכיכר רבין עצרת המונים כמחאה כנגד אלימות כלפי נשים. אספנו עבורכם את כל הפרטים

שמעתם על אלימות כלפי נשים בחדשות? בימים האחרונים הארץ גועשת סביב רציחתן של שתי נערות: יארא איוב בת ה-16 מגוש חלב וסילבנה צגאיי בת ה-13 מדרום תל אביב. מות הנערות העיר את השיח לגבי רצח  נשים ואלימות מגדרית והתבטא בשביתת נשים ארצית שהתקיימה אתמול (ג') ובעצרת שהתקיימה אמש ב-19:30 בכיכר רבין שבתל אביב. הנה סיכום האירועים

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

ב-25 בנובמבר חל יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות כנגד נשים. יום זה צוין בישראל והחל לעורר שיח ציבורי בנושא אלימות כנגד נשים ורצח נשים בישראל. בממוצע נרצחות בישראל כ-3220 נשים מדי שנה על רקע טרור מגדרי, כלומר, משום שהן נשים. חלקן נרצחות על ידי בני הזוג שלהן על רקע ריב או היפרדות, חלקן על רקע "כבוד המשפחה", ואלו מהן שנמצאות במעגל הזנות נרצחות על ידי לקוחות.  עובדה מדאיגה זו מצטרפת לכך שבישראל ישנן לפחות 200,000 נשים מוכות ובכל יום נפתחים 50 תיקים בגין אלימות במשפחה.

ארגונים רבים התירו לעובדות לשבות אמש
ארגונים רבים התירו לעובדות לשבות אמש © צילום: "עומדים ביחד"

נתונים אלה היו אמורים להיות מטופלים על ידי הממשלה. כבר ב-2017 אישרה ועדת השרים למאבק באלימות נגד נשים תכנית של חמש שנים, שבהן בכל שנה יתווספו 50 מיליון ש"ח לתקציב השנתי למאבק באלימות כלפי נשים. אבל בפועל, הכסף לא הועבר והקואליציה הפילה את הצעת החוק לועדת חקירה פרלמנטרית שתבחן את המחדל. התנהלות זו עוררה זעם ציבורי שהתגבר בעקבות רציחתן של שתי בנות הנוער על רקע מגדרי. צגאיי בת ה-13 נרצחה לכאורה על ידי בן הזוג של אמה ונעצרו מספר חשודים ברצח של איוב.

זעם ציבורי בעקבות רציחת נערות
זעם ציבורי בעקבות רציחת נערות © צילום: "עומדים ביחד"

האירועים הציתו גל של הפגנות ומחאות ברחבי הארץ. פוליטיקאים, כמו גם תנועות וארגונים כמו עומדים ביחד, לוט"ם, שדולת הנשים, "אישה לאישה" ועוד, מחו כנגד התופעה. רגע השיא של המחאה התרחש אתמול, בשביתת הנשים הארצית שהושקה בכותרת "אני אישה, אני שובתת". ארגונים רבים התירו לעובדות לשבות, למשל בנק הפועלים, הבנק הבינלאומי, סופר פארם, פלאפון, גוגל ישראל, פייסבוק ישראל, הוט ורמי לוי. בתל אביב ובירושלים המפגינות חסמו צמתים מרכזיים והציגו מיצגים של מודעות אבל לזכר הנשים הנרצחות ונשכבו על הכביש בשלוליות של צבע אדום על מנת לדמות את דם הנשים שנשפך.

"אני אישה,אני שובתת" © צילום: "עומדים ביחד"

העצרת המרכזית התקיימה אמש ב-19:30 בערב בכיכר רבין. הסעות אורגנו מכלל רחבי הארץ ונאמו בעצרת נשים מכל קשת הציבור הישראלי. ההפגנה נועדה על מנת להפעיל לחץ על הממשלה לנקוט פעולה מיידית כנגד אלימות כלפי נשים, וכדי לקרוא לנשים בכל רחבי הארץ להתאגד יחדיו כנגד האלימות המגדרית. אלה ידעיה, ממארגנות ההפגנה מסרה לפני ההפגנה כי "חשוב במיוחד שבנות ובני נוער יבואו להפגנה הערב. מדובר בעתיד שלכם ושלכן. זו ההזדמנות של כולנו לבנות חברה שיווינית וצודקת יותר, שבה נשים מכל הציבורים מרגישות בטוחות" ואכן בני ובנות נוער רבים נטלו חלק בהפגנה.

נאמו בעצרת נשים מכל קשת הציבור הישראלי
נאמו בעצרת נשים מכל קשת הציבור הישראלי © צילום: "עומדים ביחד"
תגובות