הנוער מתאחד: כך תשנו את עתידכם. יח"צ אורט

הנוער מתאחד: כך תשנו את עתידכם

"יהומו, יא מפגר.." זו השפה שאני שומע מסביבי. גם אני, לפני כמה שנים, הייתי דחוי בחברה - בגלל המשקל שהיה לי ואיך שהייתי נראה. לי אישית הצורך בשינוי הזה בוער מבפנים" כך סיפר לנו אלמוג כהן, מיוזמי וכותבי האמנה החדשה בשיתוף עם רשת 'אורט', שיוצאת כנגד השיח הציבורי כפי שהוא היום

בשיתוף עם אורט

"במסגרת מפגשי מנהיגות תלמידים של אורטוב, עלה לדיון נושא רמת השיח של בני הנוער במרחב הפיזי והמרחב הוירטואלי. כששאלנו את בני הנוער איך הם לוקחים אחריות - עלה הענין שכל אחד צריך לקחת על עצמו אחריות שיוכל לעמוד בה, ולדבוק בה. מכאן התגבשה אמנה שכתבו נצגי ההנהגה מאורט מוצקין, שמעודדת שיח בריא בחברה הישראלית. הייחודיות באמנה היא שלא מתחייבים באופן כללי, אלא היא מורכבת מסעיפים שכל אחד יכול להתחבר לאחד מהם ולהתחייב לפעול לפיהם". כך מספרת לנו אורלי אהרוני - ראש מדור תכניות אורטוב.

עוד בערוץ המגזין:

השבוע (ב') 10 תלמידים, נציגי רשת אורט, עלו לכנסת ופגשו את יו"ר הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין שדיבר על חשיבות הנושא ואף חתם על האמנה בעצמו (!) שמטרתה, כאמור, לקרוא למחויבות לשינוי המיוחל בשיח, וחלק מתפקידה הוא למסד את הקמפיין ולהציב אותו במרכז הקונסנזוס הישראלי. ב-29.1 ייערך יום המילה הטובה ובו תתבצע החתמה המונית של הציבור ושל מקבלי ההחלטות על "אמנת המילה הטובה".

רוצים לדעת עוד על יום המילה הטובה? https://bit.ly/2Do21Bb

בחרנו לראיין שני נערים פעילים ממועצת התלמידים של אורט מוצקין, אלמוג כהן (16) ועדן בן מוחא (18) שלקחו חלק בכתיבת האמנה וסיפרו לנו מה עומד מאחוריה.

ספרו לי קצת על יום המילה הטובה ועל האמנה שנכתבה בעקבותיה

אלמוג: "בקרוב מתקיים יום המילה הטובה שרשת אורט מנהיגים (29.1), בו אנחנו מעודדים שיח נורמלי בין בני הנוער וכל הקהילה הישראלית. השיח חי ונושם בינינו כל הזמן, ואנחנו לא בטוחים שאנשים מקדישים מספיק תשומת לב למילים שיוצאות להם מפה. צריך שינוי!"

למה בחרתם לכתוב את האמנה דווקא עכשיו?

אלמוג: "אני בתור נער מרגיש שבחברה שסובבת אותי המצב גרוע, בעיקר באיך שמדברים ומתייחסים אחד לשני. אנשים מונעים מסטריאוטיפים חסרי כל בסיס. בעקבות יום המילה הטובה, ישבנו וחשבנו איך אנחנו יכולים לחבר בין הדברים וליצור שינוי ממשי. ישבנו ביחד והעלנו רעיון לכתוב את האמנה. מבחינתנו - מדובר בשנת המילה הטובה, לא יום המילה הטובה".

עדן: "האמנה עצמה היא משהו שמגיע בנוסף לפעילות חברתית שהושקעה בה חשיבה לאורך זמן - איך אפשר לבנות נורמות חדשות בין אדם לחברו. הבנו שכדי לשנות כזה דבר אנחנו צריכים הרבה אמביציה מהצד שלנו ושיתוף פעולה מהקהילה. בכדי לעשות את זה חברנו לרשת אורט הארצית ולבית הספר שלנו, וניסינו להוציא משהו שישפיע ויתן אפקט לטווח ארוך".

© יח"צ אורט

מה נקודת השיא האישית שלכם, בה הבנתם שקיים צורך ממשי בשינוי?

עדן: "פעם אחת עברתי ברחוב ושמעתי ילד בן 13 מדבר עם חבר שלו בצורה משפילה מאוד על בחורה ששניהם מכירים. שאלתי את עצמי - מאיפה המילים האלו יוצאות? בסופו של יום אני חושב שהילד הזה לא אשם. בגלל מה שקורה במדינה, ברשתות החברתיות, הכוכבים שמעודדים שפה לא מכבדת ומכתיבים את הנורמות לילד, הם הגורמים שמביאים אותנו למצב כזה. באמנה התרכזנו בדברים שהם קלים לכל אחד, כמו לנהל שיח מכבד. השינוי הזה יכול להתחיל אצל כל אחד לעצמו ואז השמים הם הגבול, דברים קטנים יכולים להפוך עולמות".

אתם חושבים שהאמנה שכתבתם באמת יכולה לשנות משהו בשיח הציבורי?

עדן: "הכל עניין של שיתוף פעולה שלנו מול אורט והקהילה. גם אמנה אחת קטנה שנכתבה על ידי כמה ילדים מהפריפרייה יכולה להכתיב את הנורמות החברתיות החדשות בחברה. הכל עניין של שיתוף פעולה ואמביציה".

אלמוג: "ברגע שבני הנוער כתבו והובילו את האמנה, ולא מבוגרים או אנשי חינוך - זה מה שהופך אותה לרלוונטית ונחוצה. היא לא נכתבה בעקיפין או בהתנשאות, זה בא ישר מגובה העיניים - בני נוער לבני נוער, ולקהילה כולה".

לדעתכם, בין כל סעיפי האמנה, יש סעיף שהכי חשוב לטפל בו בהקדם?

אלמוג: "כל האמנה בנויה ומבוססת על היחס שלנו אחד לשני. החברה שלנו בארץ מגוונת, יש קצת מכל דבר, וזה הופך להיות קושי באיזשהו שלב. אני אישית לא אוהב את המילה מגזר - היא באה מלשון גזור - גוזרים אותך מהקהילה. אני לא מאמין בזה. אנחנו כולנו מאוחדים במדינה אחת, וגם אם לא מסתדרים רצוי להתנהל בשיח מכבד ולקחת אחריות על המילים שיוצאות לנו מפה".

עדן: "'לבחור באהבה ולא באלימות'. אם ננשום לרגע, נבין שהכל עניין של בחירה".

מה תרצו למסור לגולשי פרוגי?

עדן: "אני חושב שמועצות התלמידים מושלמות בכדי להתאחד כגוף ולשנות בידיוק איפה שכואב ולא נוח. אני קורא לבני הנוער לקחת חלק ולהיות פעילים בחברה שלכם".

אלמוג: "תחשבו פעמיים אם אתם מתבטאים בצורה הנכונה, כל מילה יכולה להתפרש אחרת ובכמה משמעויות".

האמנה בשיתוף עם רשת 'אורט': https://ort.ravpage.co.il/Amana-Ortov

אמנה רשת אורט
אמנה רשת אורט © אורט
תגובות