מדאיג: 91% מהנערות חשות בירידה בבטחון העצמי. צילום: fotolia

מדאיג: 91% מהנערות חשות בירידה בבטחון העצמי

בשבוע הבא יציינו בכל העולם את יום האישה. יראיינו נשים חזקות, יעשו כתבות על חברות כנסת, שרות בממשלה, מנכ"ליות, נשות תקשורת חזקות, סלביות הורסות, ולרגע אנחנו עשויים לחשוב שהנה המאבק הצליח – הנשים שוות לגברים. האמנם?

ניחוש שלנו שגם השנה, כמדי שנה, ביום האישה, נקרא, נשמע ונראה שוב את אותם דפוסים של פערי שכר, אפלייה בשוק העבודה, חוסר ייצוג שוויוני בכנסת / בטלוויזיה / במשרות בכירות וכו. כי עם כל הכבוד ליום האישה 2019, נשים עדיין מרוויחות 60% משכר הגברים (נתוני 2018, מדד הגיוון), רק ב-5% מהחברות הנסחרות בבורסה בתל אביב עמדה אישה בראש החברה, ואי-השוויון לא פסח על ההיי-טק הישראלי, שם  כ-60% מעובדי ההייטק בעלי השכר הנמוך ביותר הן עובדות (על פי משרד האוצר).

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

סקר חדש מהשבוע האחרון של מותג ההיגיינה הבינלאומי ALWAYS בדק ומצא כי גיל ההתבגרות הוא הגיל בו הפערים בין המינים נפערים לראשונה. בין היתר נמצא כי 91% מבנות 16-24 מסכימות שבגיל ההתבגרות נערות צעירות רבות חשות ירידה בביטחון העצמי. חמור מכך הוא הנתון כי כ-65% מתוך אותן נשאלות מרגישות כי החברה סביבן מציבה מכשולים רבים להגשמת שאיפותיהן ככל שהן מתבגרות. כלומר זה לא רק השדים שלנו הנערות, אלא תחושה המתקבלת מהסביבה בה אנו חיות.

ועד כמה זה משפיע? ובכן 53% מהנערות דיווחו כי החלומות והשאיפות שלהן נעשו מוגבלים יותר לאחר גיל ההתבגרות וכמחצית מכל הצעירות בנות ה-16 ועד 24 מודות כי הן מעריכות את הסיכויים שלהן להצליח נמוכים ביחס למה שהרגישו כשהיו צעירות יותר

"נתונים אלו הם בגדר דגל אדום הקורא להתערבות פעילה בכל הקשור לחיזוק הביטחון העצמי של בנות בגיל הנעורים", אומרת דוקטור שלומית ליר, מרצה וחוקרת תרבות, מגדר ותקשורת. "מאחר ולביטחון ולאמונה העצמית חשיבות רבה ביכולת להתמודד מול אתגרים ולממש את הפוטנציאל האישי – העובדה שמחצית מהמשיבות לסקר ציינו כי הן בטוחות פחות מאשר בעבר שיצליחו להגשים את חלומותיהן מעידה על קיומה של בעיה חברתית. הדבר חמור במיוחד מאחר ומחקרים רבים הוכיחו כי אובדן הקול בגיל הנעורים אינו פאזה תקופתית אלא תופעה שיכולה להימשך לאורך כל החיים ולהתבטא במגוון נרחב של דרכים, תוך השפעה על כלל רבדי החברה".

© צילום: fotolia

עם זאת, אנחנו לא רוצים להרוס לגמרי את יום האישה ולהציג גם את הנתון האחרון העולה מהסקר לפיו יש גם חדשות טובות - אפשר לשנות: כ- 92% מסכימות כי ביטחון עצמי הוא גורם מפתח בהגשמת חלומותיהן ואחוז דומה מאמינות שתמיכת המשפחה סביבן חשובה להגשמת חלומותיהן ושאיפותיהן. 

כיצד לחזק את תחושת הביטחון של בנות
ד"ר שלומית ליר, חוקרת נשים וטכנולוגיה מציינת שישנן מספר אמצעים שיש בידנו לנקוט על מנת לחזק את תחושת הביטחון בקרב בנות.

  1. דברו על החלומות שלכם - חשוב לדבר על החלומות והשאיפות שלנו, לדאוג לתחושה שאנחנו מסוגלות להגשים אותם. חשוב להקשיב לתשובות אחת של השנייה כדי להעביר את המסר שיש חשיבות בתפיסת העולם המובעת ושהקול המושמע זוכה למקום ולהכרה.
  2. עידוד לכתיבה – זאת כחלק מהמסר שחיינו ועולמנו הפנימי חשובים ביותר וראויים למקום וליחס. לא רק בחיק המשפחה אלא בקהילה: באמצעות חוגים המייצרים תחושת העצמה ומעניקים מקום וביטוי לעולמנו הפנימי ולכישורים שלנו. אנחנו יכולים להצליח בכל קריירה שנבחר.
  3. מיתוס היופי - המסר העיקרי שצריך להיות מועבר לבנות החל מגיל צעיר הוא של קבלה עצמית. זאת לצד ההבנה, שיש סוגים שונים של יופי. שיופי אינו תחרות ושלכל אחת יש את היופי שלה. היבט זה, שהוא כביכול משני, יכול לשנות עולמות. מאחר ומופעלים על בנות ובנים מגילאים צעירים מכבש של פרסומות המעבירות מסרים המחזקים סטריאוטיפים מגדריים – מערכת החינוך נדרשת להתערבות בונה, גם בעניין זה.
  4. סביבה תומכת - סביבה תומכת, שמאתגרת סטריאוטיפים מגדריים ומעבירה לבנות המסר הפשוט: "מה שיש לבנות להגיד חשוב", "לבנו בדומה לבנים יש את הכוח להגשים את עצמן", "ישנם סוגים יפים של יופי וכל אחת ואחד זכאים לכבוד כפי שהם".

"מאמינים בך Always" היא משימה חברתית משותפת עם עמותת "סודקות את תקרת הזכוכית" מבית כל ישראל חברים אשר נועדה לקדם את המודעות להבדלים הנפערים כבר בגילאים אלו,ולעודד גורמים שונים בסביבת הנערות לפעול ליצירת סביבה המעודדת אותן למצות את מלוא הפוטנציאל שלהן.

© sutterstock

עוד עלה בסקר:

  • כ- 91% מהמשיבות מסכימות שבגיל ההתבגרות המוקדם יורד הביטחון העצמי של נערות רבות
  • כ- 92% מצעירות בנות 16-24 מסכימות שביטחונן העצמי הוא המפתח להשגת החלומות והשאיפות שלהן
  • כ- 58% מהמשיבות מסכימות כי ילדות רבות מאמינות, שהן יכולות להשיג את החלומות והשאיפות שלהן
  • כ- 65% מהמשיבות מרגישות, כי ככל שהו מתבגרות, הן מגלות שהחברה סביבן מציבה מכשולים רבים להגשמת שאיפותיהן
  • 53 למעלה ממחצית מהמשיבות מדווחות, כי החלומות והשאיפות שלהם נהיו מוגבלים יותר, לאחר גיל ההתבגרות המוקדם
  • כמחצית מהמשיבות פחות בטוחות כיום שיצליחו להגשים את החלומות שלהן, ביחס למה שהרגישו כשהיו צעירות יותר
  • כ- 92% מהמשיבות מאמינות שתמיכת המשפחה סביבן חשובה להגשמת חלומותיהן ושאיפותיהן
  • 64 כשתיים מכל שלוש משיבות מדווחות, שבגיל ההתבגרות המוקדם ירד הביטחון העצמי שלהן
  • הסקר נערך ע"י מכון רושינק פברואר 2019 בקרב 317 נערות בגילאים 16-24



תגובות