תנו לנו להצליח: "רוצים לגרום לשינוי בחטיבות הביניים". צילום: fotolia

תנו לנו להצליח: "רוצים לגרום לשינוי בחטיבות הביניים"

הפרויקט שנקרא "תנו לנו להצליח", סחף אחריו מאות תלמידים שלא מרוצים ממסגרת הלימודים שלהם וחושבים שהיא לא מותאמת להם וללימודים בעידן הנוכחי. הרצון לשינוי מלווה בסיסמאות כדוגמת "לא מכונות ציונים". שוחחנו עם שניים שפעילים בפרויקט לגבי התחושות שלהם, מטרותיהם והתגובות שקיבלו.

"תנו לנו להצליח" הוא פרויקט של נערים ונערות בני 13-15 ששואפים להגיע עד לשר החינוך, להציג לו את הליקויים בחטיבות הביניים בארץ ולדרוש שינוי משמעותי במערכת החינוך. ראיינו שניים מהם - שירה דפנר, בת 15 מגדרה וניסאי חלבלי, בן 14 מרמת גן.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

איך הפרויקט הוקם?

שירה: "כמו תלמידים רבים נוספים בחטיבה, הרגשתי גם שהתקופה של חטיבת הביניים לא מכינה אותנו מספיק טוב לעתיד, ולא נותנת לנו את הכלים שאנחנו צריכים בשביל להצליח. כשאני ונוספים בחטיבה הבנו שזו התחושה של רוב הנוער, התגבשנו כקבוצה והתחלנו לפעול בכל הפלטפורמות של הנוער כדי לשנות את המצב."

מדוע אתם הצטרפתם לפרויקט?

ניסאי: "אני פועל הרבה באופן חברתי, ובין הדברים גם פועל כיו"ר מועצת התלמידים של רמת גן. אני מאוד מחובר לנושא והרגשתי שזה נושא חשוב ומשמעותי. ישר קפצתי על ההזדמנות לעזור ולשנות מבלי לחשוב פעמים."

שירה: "מה שגרם לי להצטרף לפרויקט, זה הרצון לעשות שינוי ולהיות הקול של תלמידי החטיבות בכל רחבי הארץ."

מה אתם מנסים להשיג באמצעות פרויקט זה?

שירה מסבירה: "קודם כל, לצמצם את מספר מקצועות החובה למקצועות בסיסיים, לתת לתלמידים זכות בחירה בנוגע ללימוד המקצועות הנוספים. בנוסף, שינוי דרכי ההערכה שתבוסס על בדיקת התקדמות של תלמידים ולא לבחון רק את יכולת השינון והזיכרון, וזאת בדרך של שילוב הערכות חלופיות המתאימות לימינו - דיבייטים, ביצוע ניסויים, עבודות חקר, מצגות וכו'."

ניסאי מוסיף: "אנחנו רוצים שבכל אחת מהקטגוריות שציינו, נוכל לשנות את הנושאים שמפריעים לנו, וליצור סביבת למידה יותר טובה בשביל כולנו. אנחנו רוצים לשנות כך שכל אחד יהנה לקום בבוקר וללכת לבית הספר. לשנות את שיטות הלימוד שיהיו חדשניות יותר שיעבירו אלינו את התוכן בצורה הטובה ביותר, בכלים שאנו משתמשים כל יום. והכי חשוב – אנחנו צריכים מורים שיאמינו בנו באמת, שהציון יהיה חלק קטן במשוואה."

שילוב הערכות חלופיות כמו דיבייטים, מצגות וכו'
שילוב הערכות חלופיות כמו דיבייטים, מצגות וכו' © צילום: Fotolia

אתם אוהבים ונהנים לבוא לבית הספר שלכם?

ניסאי: "למזלי, אני לומד בבית ספר בחינוך וולדורף, שהוא שונה ממרבית בתי הספר בארץ. אני נהנה מאוד לבוא לבית הספר שלי, ואת החוויה הכוללת. לעומת זאת, כשאני מגיע למליאה של מועצת התלמידים העירונית, עולות טענות כלפי שיטת החינוך בשאר בתי הספר בעיר."

שירה: "אמנם אני אוהבת את בית הספר שלי, ונהנית להגיע אליו, אבל, אם השינוי שאנחנו רוצים לחולל באמת יצליח, אני אהנה הרבה יותר. במיוחד אם תהיה אפשרות לבחור את מקצועות הלימוד."

מהם התגובות שאתם מקבלים על הפרויקט?

שירה: "הסביבה כולה תומכת בי מאוד, החל מהחברים, דרך המורים ועד למשפחתי. כולם מעודדים אותי להמשיך, אפילו חברים מספרים לי דברים שמפריעים להם ורוצים שננסה לשנות".

ניסאי: "התגובות שאני מקבל מהסביבה הן מטורפות - גם מהבית, גם מהחברים וגם בבית ספר. כולם מאוד תומכים. בכל מקום שאני מספר על הדברים שאנחנו עושים, אני מקבל תגובות חיוביות וזריקות עידוד. הרבה מתחילים להבין כי אנחנו לומדים 12 שנה במערכת החינוך, וחשוב שהן יוקדשו להתפתחות ולהצלחה שלנו."

נהנה יותר להגיע לבית הספר אם השינוי יצליח
חשוב שמערכת החינוך תשקיע בהתפתחות ובהצלחה שלנו - התלמידים © Fotolia

האם לדעתכם יש מערכת חינוך בעולם שמעוצבת בצורה שהיית רוצה ללמוד בה?

שירה: "כן, אני הייתי רוצה ללמוד במערכת החינוך של פינלנד. שם, המבחן החובה היחיד הוא בשפת האם, ושאר המבחנים הם לבחירתו של התלמיד. כולל מקצועות כמו מתמטיקה, שפה שנייה, מקצועות מדעיים והומניים למיניהם. בנוסף, ישנם בתי ספר מקצועיים המעניקים לבוגריהם ידע וניסיון מקצועי המאפשר להם כניסה ישירה לעולם התעסוקה."

מה אתם מקווים שיקרה בעקבות הפרויקט הזה?

ניסאי: "אני רוצה שמערכת החינוך תיתן לנו לשנות. ששר החינוך יקשיב לנו, יאמץ את ההמלצות שלנו. אנחנו יודעים ששינוי בסדר גודל כזה יקח זמן, אך אנחנו מצפים לפחות להתחלה של שינוי ולו בדבר הקטן ביותר. כי בדרך זו נוכל לשנות את ההתנהלות של חטיבות הביניים בישראל."

תגובות