המדריך לבוחר המתחיל: כל מה שצריך לדעת על הבחירות. צילום: fotolia

המדריך לבוחר המתחיל: כל מה שצריך לדעת על הבחירות

מה זה מנדט, איך יודעים איפה מצביעים ומה צריך להביא איתנו? כל מה שאתם צריכים לדעת לקראת הבחירות לכנסת ה-22 של מדינת ישראל

ב-17 בספטמבר, בעוד כשבוע, יתקיימו הבחירות לכנסת ה-22 של מדינת ישראל. זה יהיה המועד השני לבחירות השנה לאחר שבאפריל האחרון ניסיונותיו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להרכיב ממשלה כשלו.  

כל אזרח ישראלי בן 18 ומעלה שרשום כתושב ישראל זכאי להצביע. ביום הבחירות יפוזרו כ-10,720 קלפיות בארץ ומעל 6.3 מיליון אזרחים בעלי זכות הצבעה יוכלו להצביע ולהשפיע על עתידה של ישראל. אם מדובר בפעם הראשונה שלכם בה אתם הולכים להצביע, ובין אם לא, ריכזנו עבורכם את כל המידע החשוב שכל בוחר מתחיל צריך לדעת.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

איפה מצביעים?

כל אזרח שזכאי להצביע קיבל לביתו מכתב בו מפורט מיקום הקלפי אליה רשום בפנקס הבוחרים. לא ניתן להצביע בקלפי אחרת מזו שרשומים אליה. זכאי להצביע ולא קיבלת מכתב? לחצו כאן כדי לאתר את הקלפי שלכם.  

© fotolia

מתי מצביעים?

הקלפיות יהיו פתוחות בין השעות 7:00 עד 22:00. בישובים קטנים בהם מספר בעלי זכות ההצבעה קטן מ-350 בוחרים, הקלפיות יהיו פתוחות בין השעות 8:00 עד 20:00. 

איך מצביעים? 

כל אזרח אשר זכאי להצביע צריך להתייצב בקלפי שאליה רשום. יש להגיע לקלפי עם אחד מסימני הזיהוי הבאים: תעודת זהות, דרכון ישראלי בתוקף, רישיון נהיגה תקף או תעודת חוגר או קצין. לאחר קבלת אישור הצבעה ממזכירות הקלפי יש להיכנס לתא ההצבעה, לבחור פתק אחד, להכניסו למעטפה ולשלשל לתיבת הקלפי לעיני חברי המזכירות. על כל אחד מן הפתקים, רצף שונה של אותיות המייחס את הפתק למפלגה. בין הפתקים בקלפי תוכלו למצוא גם פתקי הצבעה לבנים וריקים מכיתוב. פתקים אלו מיועדים למקרים של מחסור בפתקי הצבעה של אחת מהרשימות. בהתאם לחוק הבחירות, המצביע בפתק ריק (לבן) חייב לכתוב בכתב יד את האות או האותיות של הרשימה שעבורה הוא מצביע. פתק ריק שלא נכתב עליו דבר, המוכנס למעטפת ההצבעה ייחשב לפתק פסול ולא ייכלל במניין הקולות הכשרים.

קלפי
קלפי © Fotolia

קלפיות נגישות

ישנן קלפיות נגישות וקלפיות נגישות מיוחדות עבור אזרחים שמוגבלים בניידות בשל מצבם הגופני. הקלפיות הנגישות נקבעו במקומות אשר נבדקו ונמצאו נגישים למוגבלי ניידות, הן ברכב והן ברגל, לרבות שלטי הכוונה למקום הקלפי. אם אתם זקוקים לקלפי נגישה ואתם רשומים לקלפי שאינה נגישה, אתם יכולים להצביע בכל קלפי שנקבעה על-ידי ועדת הבחירות המרכזית כקלפי נגישה מיוחדת. את מיקום הקלפי הנגישה הקרובה למקום המגורים שלכם ניתן לבדוק באתר של ועדת הבחירות המרכזית.

רגע, אני מתגייס באותו היום. מה עושים?

רצוי להצביע לפני שאתם יוצאים ללשכת הגיוס או לבסיס הקליטה ומיון, שכן הקלפיות נפתחות בשעה 7:00. אם בכל זאת לא הספקתם, דעו שיש אפשרות להצביע בבסיס קליטה ומיון.

© דובר צהל

ספירת הקולות ומשמעותם

בכנסת ישנם 120 מושבים, כל מושב שייך לחבר כנסת. כאשר רוצים להעביר חוק, יש אפשרות הצבעה ל-120 חברי הכנסת. כמות הקולות שבה זוכה כל מפלגה מתורגמת למנדטים. מנדט = מושב בכנסת. 

איך מחשבים מנדט?

ישנם 120 מנדטים ו-120 מושבים בכנסת לכן מחלקים את מספר ההצבעות הכללי של כל אזרחי ישראלי ל-120. לדוגמא: 5,400,000 אזרחים מימשו את זכותם להצביע. 5,400,000 חלקי 120 שווה 45,000. לכן כל 45,000 קולות שווים מנדט, מפלגה אשר קיבלה 450,000 קולות, תקבל עשרה מנדטים ועשרה מושבים בכנסת. ככל שמספר הקולות לה זוכה המפלגה גדל, כך גם מספר המנדטים ומספר המושבים בכנסת. מפלגה עם יותר מנדטים = מפלגה עם יותר השפעה. 

הכנסת
הכנסת © צילום מסך מיוטיוב

אחוז החסימה

אחוז החסימה הוא שיעור הקולות המינימלי לה מפלגה צריכה לזכות על מנת לקבל ייצוג בכנסת, מאז מרץ 2014 אחוז החסימה במדינת ישראל עומד על 3.25% מכלל הקולות. מפלגה שלא תזכה בשיעור הקולות המינימלי לא תקבל ייצוג בכנסת ולקולות בוחריה לא יתייחסו כלל. 



תגובות