הפגנות, יוזמות וניצחון: סיכום השנה של בני הנוער . צילום: adobestock

הפגנות, יוזמות וניצחון: סיכום השנה של בני הנוער

הפגנות, יוזמות חדשות וניצחון שהביא לנו כבוד - פרוגי מסכמים שנה עם כל האירועים המשמעותיים שקרו במהלכה והשפיעו על בני נוער רבים

מי אמר שהנוער של היום עצל ותקוע כל הזמן מול המסכים? השנה בני הנוער פעלו, יזמו, מחאו, הפגינו והשיגו! לקראת השנה החדשה שבפתח, סיכמנו עבורכם את כל האירועים המשמעותיים שקרו במהלכה וגרמו לשינויים רבים מבחינת בני הנוער במדינה שלנו.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:


שביתת התלמידים בעקבות מצב החירום האקלימי

בתחילת שנת הלימודים הנוכחית, תלמידים רבים התחילו את השנה בצורה שהיא בלתי רגילה - במחאה. בדרך כלל אלו ארגוני המורים שפותחים את השנה בשביתות (או לפחות מאיימים בכך), אך הפעם התלמידים הם אלו שעשו את המעשה. 150 תלמידים מרחבי הארץ מתנועת "שובתים בשביל העתיד", מחו בבוקר היום הראשון ללימודים בכיכר הבימה בתל אביב בעקבות משבר האקלים וחוסר הטיפול המתמשך של הגורמים השונים בסכנות השונות. התלמידים פרסו ברחבי הכיכר מחברות לימוד ותיקי בית הספר - להם אין שימוש, לפי הנערים, שכן אם עתיד בני הנוער לא מובטח, אין טעם ללמוד. 

הירי ומחאת בני העדה האתיופית

עבור בני נוער רבים יוצאי העדה האתיופית, החופש הגדול התחיל במחאה ענקית. כזכור, המחאה החלה בעקבות מקרה המוות של בן העדה סלומון טקה ז"ל כתוצאה מירי של קצין משטרה. בני נוער רבים יצאו לרחובות, להשמיע את קולם ולקחת חלק בהפגנות, שחלקן אף היו אלימות, במחאה על האפליה והיחס של המשטרה כלפיהם וכלפי חבריהם.

© מוטי קמחי

מחאת בני הנוער מעוטף עזה מול הכנסת

מחאת בני הנוער מעוטף עזה החלה כיוזמה של חמישה תלמידי כיתה י"ב תיכון "שער הנגב" - רועי רחף ממפלסים, גל כהן מכפר עזה, אלון לוי מאור הנר, ניצן בן-שושן מאור הנר ונבו דן מיד נתן. מאות בני הנוער ומלווים נוספים שהצטרפו כתמיכה לצעדה, הלכו במשך חמישה ימים מעוטף עזה לירושלים. הצועדים סיימו  את מסלולם בעצרת מחאה בגן הוורדים, מול משכן הכנסת. צעדת המחאה נולדה בעקבות כך שנוער עוטף עזה מאס במציאות הביטחונית בה גדל.  בבתי ספר רבים, במרחב הכפרי ובמקומות רבים אחרים, הביעו ביום השלישי לצעדה הזדהות עם נערי ונערות שער הנגב כשהגיעו לבתי הספר לבושים בחולצות שחורות והצטלמו בתמונות עם שלטי מחאה והזדהות למצב הקשה שמתקיים בעוטף עזה. נשיא המדינה ראובן ריבלין קיבל את בני הנוער בכניסתם לעיר, צעד עימם לכיוון הכנסת, ואמר: "אני מבטיח לכם כי לא ניתן ואסור שניתן לצבע האדום להפוך קבע. נשאיר אותו לכלניות. באתי לצעוד איתכם בשם כל אזרח במדינה שעוקב אחריכם וצועד לצדכם בליבו".

הפוני של אבא

"הפוני של אבא" היא יוזמה מעוררת השראה ביוזמתה של תלמידת תיכון בת 17 מאשדוד בשם יובל סינדורי. סינדורי הצעירה יזמה מבצע תרומות כסף שיער ל"זיכרון מנחם". היוזמה נולדה בעקבות פטירתו של אביה שנפטר ממחלת הסרטן לפני כארבע שנים וזו השנה השנייה בה היוזמה יוצאת לפועל. סינדורי הסבירה בראיון לפרוגי, כי בשנה שעברה בשיחה עם היועצת, עלה רעיון של הפסקה פעילה לגיוס תרומות. אותה הפסקה, צמחה להיות יום הפנינג שלם שהיה הצלחה מסחררת. גם השנה, עם כל לחץ הבגרויות, החליטה סינדורי לקיים את היום, שכמו שנה שעברה - גם הוא היה הצלחה מסחררת. כשסינדורי נשאלה מהן המטרות של "הפוני של אבא", לא הייתה צריכה לחשוב פעמיים וכבר תשובתה הייתה מאוד ברורה: "ליוזמה שלוש מטרות: הראשונה, להראות שיש דרכים שונות להתמודד עם אובדן או עם קושי בחיים בצורה חיובית שאפילו משפיעה על אחרים לטובה. המטרה השנייה, לאסוף תרומות שיער וכסף לחולי סרטן. המטרה השלישית - להראות את הצד היפה של בני הנוער. בני נוער אחראיים על כל התהליך, ובאנו לשבור את סטיגמת 'דור המסכים' ולהראות שבני נוער רוצים לעשות שינוי, לתת, ליצור וליזום".

יובל סינדורי: "בני הנוער רוצים לעשות שינוי" © צילום: צחי כהן


זכייה באליפות העולם לתיכונים בכדורסל

גאווה ישראלית! נבחרת הכדורסל של בית הספר "תיכון חדש" מתל אביב זכתה באליפות ישראל לתיכונים, ובעקבות כך בפסח האחרון טסה לייצג אותנו בטוריניר אליפות העולם לתיכונים בכדורסל. הטורניר, שאורגן על ידי פדרציית ספורט התיכונים העולמית (ISF), נערך בהרקליון שבכרתים. בתחרות השתתפו 26 קבוצות נשים ו-24 קבוצות גברים מרחבי העולם. נבחרת תיכון חדש, שבניהם גם לוטן אמסלם, בנו של כדורסלן העבר שמעון אמסלם, עשתה היסטוריה כשזכתה באליפות העולם לתיכונים עם ניצחון דרמטי 78:79 על יוון.

הישג לבנות

מחאת "המכנסיים הקצרים" החלה בשנת 2015 וגררה תגובות רבות בנושא הלבוש הבית ספרי והפערים בין אורכי המכנסיים המותרים לבנים לעומת בנות. השנה, בעקבות הפוסטים השונים ברשת ומחאות רבות בעניין, חלק מבתי הספר שינו את מדיניות התקנון שלהם לתקנון שוויוני בין בנים ובנות. מה שאומר שבחלק מבתי הספר נעשה שינוי משמעותי ותלמידות ראשיות להגיע עם מכנסיים קצרים כחלק מתלבושת בית ספר.

 

 

תגובות