על הגל: הנערה שגייסה אלפי שקלים למען כדור הארץ. צילום פרטי

על הגל: הנערה שגייסה אלפי שקלים למען כדור הארץ

יוזמה מבורכת של נערה צעירה למען ניקיון כדור הארץ החלה באחד מהשיעורים בכיתה בו נחשפה למצב האקולוגי עגום של הכדור שלנו. מאז היא הצליחה לגייס כסף רב למען צעדת ניקיון חופים שתתקיים בסוף השבוע הקרוב - ראיון מיוחד עם אלמה שדה שפועלת למען הסביבה

אלמה שדה, תלמידת כיתה י' בבית הספר הכפר הירוק, לא רק לומדת במגמת מנהיגות סביבתית, אלא היא גם פועלת למען הסביבה ואף יזמה פרויקט ניקיון חופים. הכל התחיל בשנה שעברה, כאשר למדה על נושא זיהום כדור הארץ וחומרת המצב האקולוגי כיום. אז היא החלה לחשוב ולברר כיצד היא תוכל לתרום לשינוי המצב.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"באחד משיעורי חינוך, המחנך שלי סיפר לנו על המצב בכדור הארץ ועל חומרת המצב ובאותו היום כשחזרתי הביתה חשבתי איך אוכל לתרום לשינוי, ומשם הכל התחיל. החלטתי ליזום פרויקט של ניקיון כדור הארץ, פתחתי אתר גיוס בו גייסתי כספים במימון המונים למען הקמת צעדות ניקיון. לבסוף גייסתי בהצלחה מעל 2000 שקלים", מספרת שדה.

אין פלא ששדה יזמה פרויקט לניקיון חופים, שכן כל נושא איכות הסביבה מאוד קרוב לליבה: "בתור נערה זה נושא מאוד מדובר כרגע ואני מפחדת מהעתיד וממה שיגיע אם לא נעשה שינוי. אני ממחזרת בבית עם האחים הקטנים שלי שגם הם למדו למחזר מגיל צעיר. אני במגמת מנהיגות סביבתית שם אני לומדת המון על הסביבה ומקבלת כלים שעוזרים לי לפעול".

© צילום פרטי

ספרי לנו קצת על הפרויקט שלך ועל גיוס ההמונים, בעזרתו ממינת אותו

"את גיוס ההמונים עשיתי באתר giveback. גייסתי בהצלחה מעל 2000 שקלים למען הקמת הפרויקט. הגיוס היה מאתגר ולפעמים מייאש אבל בסופו הייתי מרוצה ומאושרת שהפרויקט יצא לדרך. כשהתחלתי את הגיוס, מטרת הכסף הייתה לרכישת שקיות מתכלות וציוד נוסף ובזכות כמוך הגורמים שאיתם אני משתפת פעולה, לא היה לי צורך בשימוש בו באירוע הזה. את הכסף אני שומרת לאירועים ולפרויקטים הבאים שאעשה".

בזמן גיוס הכספים, פנתה שדה לעיריית תל אביב לעזרה, שם נפגשה עם ענת אהוד מהרשות לסביבה וקיימות שהאמינה בה וברעיון שלה מהרגע הראשון. בנוסף, הן משתפות פעולה עם חברת "אתרים", רשות הספורט, האיחוד האירופי, עמותת "אקו אושן" ופלסטיק פרי ישראל.

מחר (יום שישי ה-20.9), תתקיים צעדת הניקיון הראשונה של שארגנה שדה, במסגרת פסטיבל Sail Tel Aviv-Yafo בו יציינו את יום ניקיון החופים הבינלאומי עם שלל פעילויות נוספות.

מדוע היה לך חשוב לקדם פרויט למען החופים?

"מאוד חשוב לשמור על החופים נקיים מפני שבים חיים בעלי חיים רבים מאוד שמתים בגלל האשפה שלנו שמגיעה אל הים. הים הוא מקום בילוי שלנו וזו האחריות שלנו לשמור עליו ועל החיות שחיות שם".

מתוך הפסטיבל
מתוך הפסטיבל © גל פרידמן

איך הגיבו החברים והמשפחה ליוזמה שלך?

"המשפחה והחברים שלי מאוד תמכו ברעיון כששמעו אותו לראשונה ותרמו למען הקמתו. בלי החברות שלי, שתמכו בי גם ברגעים המאתגרים, לא הייתי מצליחה להגיע לתוצאה הזאת. חבריי גם יגיעו לנקות את החוף ולחוות ביחד איתי את החוויה המדהימה הזו. בנוסף, יגיעו עוד מכרים שלי שעזרו ותמכו בי לאורך הדרך".

תיזמי בעתיד פרויקטים נוספים הקשורים לאיכות הסביבה?

"אני בטוחה שבעתיד אזום עוד פרויקטים למען איכות הסביבה. אני שואפת להקים עוד אירועי ניקיון ואולי אפילו להפוך אותם לאירוע קבוע. אני אמשיך לפעול עד שיהיה שינוי".

יש לך מסר לגולשי פרוגי?

"לדעתי, כולנו צריכים להיות מודעים למצב הסביבה ולזיהום כדור הארץ. בגלל שהמצב הזה נגרם בגללנו וגם בגלל שכולנו צריכים לפעול על מנת שנוכל לצאת ממנו. זה הזמן שלנו לעשות שינוי ואם לא נפעל עכשיו לא יהיה לנו כדור אחר לגור בו. אם נפעל ביחד, נוכל לחולל שינוי".

תגובות