הגיע הזמן: חמישה דברים שצריך לשנות בבתי הספר . צילום: fotolia

הגיע הזמן: חמישה דברים שצריך לשנות בבתי הספר

היגיינה, אוכל בריא, שיטות לימוד ובחינה מותאמות לעידן שלנו - אלו רק חלק מהדברים שצריך לשנות בבתי הספר ועדיף שעה אחת קודם. ליזה שוורץ מפרטת חמישה דברים שמערכת החינוך צריכה ליישם ומהר

זה לא דבר חדש שבחלק גדול מהתחומים, מערכת החינוך ובתי הספר מיושנים ודלי תקציב- במיוחד בפריפריה. תכנית הלימודים משעממת ולא אינטראקטיבית, התלמידים משועממים בשיעורים ולא תמיד משתפים פעולה עם המורים. ישנם הרבה דברים שצריך ואפשר לשנות בבתי הספר. ליזה שוורץ, מציינת חמישה דברים שחייבים לשנות - כאן ועכשיו!
 
עוד בערוץ המגזין של פרוגי:
סביבה בריאה יותר
אני לא יודעת מה הולך בבתי הספר שלכם, אבל אצלי ואל חבריי - שירותי בתי הספר לא נקיים ולא הגיינים. לעיתים נדירות נמצא סבון בחדרי השירותים ונייר גם הוא מצרך נדיר. הכיתות אטומות וגדולות במיוחד, דבר המאפשר לחיידקים ולוירוסים להתרבות ולהדביק את התלמידים. בנוסף, בבית ספר עם קפיטריות - האוכל אינו בריא ושומני מאוד. לתלמידים אשר לומדים עד שעות מאוחרות לעיתים אין ברירה אלא לקנות ממוצרי הקפיטריה. הגיע הזמן שישקיעו קצת בהיגיינה, בניקיון ובבריאות- סבונים, נייר טואלט ונייר לניגוב ידיים, איוורו בכיתות ואוכל בריא לתלמידים.
 
פחות שומן, יותר ירקות
פחות שומן, יותר ירקות © adobestock
 
כישורי חיים 
כאשר תלמיד מסיים את לימודיו עם תעודת בגרות טובה - הוא כנראה השקיע את נעוריו במתמטיקה, כימיה, ספרות, היסטוריה ומקצועות נוספים. אך האם תעודת הבגרות הכינה אותו לעולם האמיתי? התשובה - כנראה שלא. ניהול זמן, התמודדות עם לחץ וחרדה, מושגי כסף ובנק, יחסים בין אישיים ועוד כישורים רבים שדרושים לנו לחיים הבוגרים- אינם מלומדים בבתי הספר. 
 
כיתות קטנות 
ממוצע התלמידים בחטיבות העליונות עומד על 37 תלמידים. מורה אחת מול 37 תלמידים. ביום טוב היא תצליח להשתלט על כולם, אך לא לעזור. הכיתות הגדולות נובעות מחוסר תקציב ובפריפריה המצב גרוע יותר. התלמידים לא מקבלים את מלוא תשומת הלב, כמות איכות החומר הנדרשת ושעות פרטניות הן פריבילגיה. ביום שהכיתות יוקטנו - הישגי התלמידים יעלו יותר. 
 
לא מספיקות להגיע לכל התלמידים
לא מספיקות להגיע לכל התלמידים © צילום: shutterstock
 
שיטת מבחנים 
איך דג מטפס על עץ? הוא לא. שיטת המבחנים כרגע נשמעת יחסית הגיונית והוגנת - אותו מבחן לכולם על מנת לבדוק את רמת הידע. אך משרד החינוך לא לוקח בחשבון חרדות מבחנים, לחץ נפשי, פער כלכלי בין התלמידים וגורמים נוספים. כמו כן, החומר מועבר בצורה שבה צריך לזכור לפרטי פרטים את כל הסיכומים, המושגים וכמעט לא נדרש מאיתנו באמת לחשוב. מבחנים מותאמים אישית או בכלל ביטול הבחינות ומדידת התקדמות ולמידה בדרך אחרת תועיל לכל המערכת ותוריד במעט את תיסכול התלמידים שנובע משינון אינסופי של חומר כמו תוכי. 
 
שכר הולם למורים
גם אחרי הרפורמות והעיצומים, מורה מקבל בממוצע 8000 שקלים בחודש. תפקידם של המורים הוא לחנך והם מהווים חלק חשוב בהתפתחות והעצמת התלמיד. הם מגיעים עם ערכים וכוונות, אך מה לעשות- השכר לא מתאים, מוריד את המוטיבציה ללמד ורחוק מלשקף את החשיבות של המקצוע. כאשר לא משלמים טוב - לא מלמדים טוב, והחינוך של כל תלמידי ישראל נפגע.
 
תגובות