לא שותקים: הורים וילדים מפגינים נגד זיהום האוויר. צילום: גליה וולני

לא שותקים: הורים וילדים מפגינים נגד זיהום האוויר

בעיית זיהום האוויר הופכת ליותר ויותר אקטואלית בשנים האחרונות בעיקר בגלל שנוכחותה גוברת יותר ויותר. אך בקיבוץ ברקאי נוכחותה קיימת ברמות גבוהות אפילו בשביל המאה ה-21, בשל מפעל הקיים בקרבת מקום. לתושבי הקיבוץ נמאס והם להפגין למען שינוי

בשנים האחרונות הולך וגובר זיהום האוויר בעולם כולו וגם בארץ. אך המקום המזוהם ביותר בארץ הוא לא אחר מאשר קיבוץ ברקאי ליד מחלף עירון, שלפי ארגון גרינפיס הוגדר כיישוב בעל זיהום האוויר הגדול ביותר בארץ. תושבי הקיבוץ לא ישבו בחיבוק ידיים וניסו למחות על זיהום האוויר, אך לאחר שפניותיהם לא הועילו החליטו לפצוח בהפגנה משותפת של הורים וילדים. הדר רוזנבאום ואלה מולכו בנות ה-11 המתגוררות בקיבוץ יצאו להפגין.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

המשפחות של שתי הבנות, עברו לקיבוץ כששתיהן היו בנות שלוש. מאז, עברו כשמונה שנים, הן גרות בברקאי.

איך זיהום האוויר משפיע עליכם, אתם מרגישים אותו ואיך?

הדר: "זה קשה, אבל בעיקרון אם אנחנו לא קרובים למפעל אז לרוב אין ריח מיוחד", אך היא מיד מוסיפה ואומרת כי בקרבת המפעל וגם לפעמים בשאר הקיבוץ "יש ריח חזק של פלסטיק שרוף וזה גורם לתופעות שלאנשים שורף בעיינים, קשה להם לנשום ויש להם לבחילות".

אלה:"לפעמים כשאנחנו חוזרים מבית הספר ויורדים מההסעה, יש כל מיני ריחות מהמפעל ואנחנו נאלצים לנשום דרך מהחולצה כי אנחנו חוששים שזה עושה משהו לגוף אז עדיף שננשום מהחולצה כי זה מסנן".

© גליה וולני

איך מתנהלת ההתמודדות היומיומית מול זיהום האוויר?

אלה: "ביומיום אנחנו יותר בבית ספר אבל כשאנחנו חוזרים אז מריחים ואם שורפים הרבה במפעל אז הריח יכול להגיע גם עד קצה הקיבוץ".

ניסיתם לעשות פעולות מסוימות כדי להפחית את זיהום האוויר?

הדר: "ביקשנו מהמפעל לשים מטהר אוויר, הם אמרו שהם ישימו אבל לא עשו שום דבר". אמה של אלה מוסיפה: "כל פעם שיש ריחות אנחנו מתלוננים למוקד איכות הסביבה, במשך השנה יש שם כבר המון המון תלונות שלנו. אז יצאנו להפגין. זה כרגע מה שיש לנו לעשות, אנחנו מנסים לגייס אנשי דעת קהל שיעזרו לנו במאבק".

© גליה וולני

מי יזם את ההפגנה הנוכחית?

אמה של אלה מסבירה: "יש לנו וועדת איכות הסביבה ומספר תושבים מהקיבוץ פועלים בה והם אלו שארגנו את ההפגנה". 

למה דווקא עכשיו לצאת להפגנה?

אמה של אלה: "כי אנשי המפעל סיימו חלק מהחוזה שלהם בסוף אוקטובר והם הבטיחו לצאת וברגע האחרון הם החליטו שהם לא יוצאים".

הדר מוסיפה :"ניסינו גם לעשות הפגנה לפני אבל החלטנו לעשות איתם הסכם שתוך שנה הם חייבים לעזוב אבל הם לא עזבו אז החלטנו לעשות עוד הפגנה".

תגובות