לבחור נכון: כך תבחרו את המפלגה המתאימה לכם. צילום: gettyimges.ILAmir Levi

לבחור נכון: כך תבחרו את המפלגה המתאימה לכם

מחר (2.3), מדינת ישראל תצא בפעם השלישית לבחירות לראשות ממשלת ישראל, השנה. לכבוד '' יום הבוחר'', הכנו לכם מדריך קצר לבוחרים הצעירים שבנינו שעדיין אינם יודעים למי להצביע? הכל בכתבה הבאה

קמפיינים, קלפיות, מדגמי הצבעה..לא הייתכן שוב פעם זה יום הבוחר? אכן כן יצאנו פעם נוספת לבחירות, ''פעם שלישית גלידה'' כמו שאומרים, אבל לצערנו המקרה כאן פחות מצחיק כי כבר כמעט שנה מדינת ישראל נמצאת במצב של ''ממשלת מעבר'' וימי בחירות בכל כמה חודשים, שתואצאותן מביאות למבוי סתום, זה פוגע במשאבי המדינה ובעיקר באזרחיה. בכל בחירות מחדש מתווספים בוחרים חדשים, בני 18 שבפעם הראשונה יצביעו בקלפי. אך ברוב המקרים הבוחרים החדשים אינם יודעים להגדיר מי המפלגה שמייצגת את דעותיהם באופן הכי מדויק, כי יש נושאים מאוד מורכבים שקשה לדעת מה הם חושבים, נניח כמו: לגליזציה, גיוס חרידים, ביטחון ומדינה, כלכלי- חברתי ועוד נושאים שיבינו אותם עם הזמן. אך נשים את הפוקוס ונגדיר את הדברים שקצת יותר פשוטים, כדי שיהיה לנו קל יותר להפעיל שיקול דעת נכון בקלפי למי אנחנו מצביעים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

ימין, שמאל, מרכז מה?

ביבי או גנץ? שמאל או ימין? אלו רק חלק מהדברים שהתקשורת מציגה לנו ביום יום בשנה האחרונה וזה עשוי להיות מבלבל במעט, אז בואו נעשה סדר. נתחיל בלהגדיר את הגושים, גוש הימין – גוש הימין מייצג ברובו את האנשים שמאמינים שכל אדם צריך להיות לעצמו ולדאוג לצרכיו שלו (קפיטליזם), תפיסת הגוש היא שמרנית, והם בעד ארץ ישראל השלמה, המפלגות שמייצגות את הגוש הן: הליכוד, ימינה, ש''ס, יהדות התורה ועוד. גוש השמאל – גוש השמאל מייצג ברובו את האנשים שמאמינים שכל האזרחים צריכים להיות בעלי שיוון הזדמנויות לכל אחד  (סוציאליזם), לא משנה מה מינם, דתם או מוצאם. הם בעד שלום מול נתינת שטחים, המפלגות המייצגות את הגוש הן: העבודה-גשר-מרצ (בעבר המפלגות היו בנפרד) והרשימה המשותפת. גוש המרכז – גוש המרכז מייצג ברובו את האנשים המאמינים בתפיסה הליברלית (חירות), דעותיהם לרוב מעורבות ונעות בין ימין לשמאל בקשר לתפיסת העולם המדינית והכלכלית, המפלגות המייצגות את הגוש הן: כחול לבן וישראל ביתנו.

© צילום: gettyimges.ILAmir Levi

 

קפיטליזם vs סוציאליזם:

שתי הגדרות שהן בסיס מאוד חשוב למפלגות, הן ללא ספק קפיטליזם וסוציאליזם. איך שתי ההגדרות הללו יכולות לעזור לנו להחליט מה לשים בקלפי? פשוט מאוד. נגדיר בקצרה כל אחת, קפיטליזם ( שלטון בו בעלי ההון הם קובעי המדיניות) – שיטת ניהול מדינית, אשר האזרחים תחתה מתנהלים באופן עצמאי, הם דואגים לעצמם ולצרכים שלהם. המדינה כלל לא מתערבת בחיים האישיים, הם חייבים לעמוד ולשלם את כל התשתיות שהמדינה נותנת להם כמובן: חשמל, מים, ארנונה, מיסים ועוד. סוציאליזם – השיטה הסוציאל-דמוקרטית היא הינה השיטת ניהול מדינית, אשר משתדלת ליצור שיוון זכויות בין אזרחיה ולצמצם פערים בחברה, בין אם הם כלכליים או חברתיים. המדינה מתערבת בחלק מהדברים בחיי אזרחיה, למשל: סיוע כספי, מימון טיפולים בבתי חולים, ביטוח לאומי ועוד.

מדינת ישראל מוגדרת כמדינת רווחה, זה אומר שהשיטות מעורבות זו בזו. בגלל ריבוי הדעות וצרכיה של המדינה, אז אנחנו משתמשים בשתי השיטות.

המצע:

על מנת להכיר את המפלגות המתחרות בבחירות, צריך לחקור ולהכיר לעומק אותן בעזרת לקרוא על מצען. כשאנחנו מצביעים למפלגה, רצוי ואף כדי לקרוא עליה, ההיסטוריה שלה, ערכיה, הבטחות שהיא רוצה לממש בממשלה, ועוד. כשבוחרים מפלגה חשוב להצביע גם על פי נושאים שמעסיקים אותנו וחשובים לנו שמתעסקים בה באותה מפלגה, למשל: תחבורה ציבורית בשבת, נישואים להט''בים, משבר הדיור וכ'ו. חשוב להכיר את המפלגות ואת פעילותן, בעיקר המצביעים חדשים.

© fotolia

הצביעו והשפיעו!

דבר אחרון לפני שאתם שמים פתק בקלפי, חשוב שתלכו עם ההצבעה שלכם בלב שלם, שתצביעו למי שבאמת מייצג אותכם בצורה הכי טובה ומדויקת לכם. מדינת ישראל נכנסת לבחירות שלישיות, אנחנו לא רוצים ומעוניינים בפעם רביעית, צאו ותצביעו, כל קול שווה לקול! שתשפיעו על העתיד של המדינה שלנו, כי אף אחד לא יצביע במקומכם. אנחנו חייבים וצריכים לצאת מהמצב של ממשלת מעבר שמעכבת כאן הפעלות של משאבים שחשובים למדינה, וזה פוגע רק בנו בסופו של דבר, אז צאו להצביע ולהשפיע!

תגובות