בחרדה? חמישה כלים שיעזרו לכם להתמודד עם המצב. צילום: adobestock

בחרדה? חמישה כלים שיעזרו לכם להתמודד עם המצב

בימים אלו המצב הנפשי של כולנו מתערער. השגרה הופסקה, אין לימודים, אנחנו לא רשאים לצאת כמעט מהבית והקשר היומיומי עם בני משפחה וחברים הפך לקשר מרחוק בלבד. איך מתמודדים עם רגשות חוסר הביטחון והחרדה? הבאנו לכם חמישה כלים יצירתיים שיעזרו לכם להתמודד עם המצב

הצרכים הראשוניים של כל אחד מאיתנו הם תחושת בטחון ויציבות, הקשבה, תשומת לב ומסגרת קבועה ומסודרת. כשמתעוררת מצוקה נפשית, קו ההגנה הראשון שלנו, בני הנוער והילדים, הוא ההורים שלנו. צריך לזכור שהדאגה היא לגיטימית, מותר לפחד וכדאי להביע זאת. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

השימוש באמצעים אמנותיים יכול להועיל ולסייע לכם במצבי עמימות וחרדה. התייחסות יצירתית לחרדה מאפשרת לראות את הדברים יותר בקלות, להבין אותם ולהקטין את חוסר הוודאות והחשש. הטיפול באמצעות אמנות עושה שימוש בכלים אלה על מנת לטפל בקשיים שונים. הנה חמישה כלים מומלצים מעולם הטיפול באמצעות אמנויות שיכולים לשמש אתכם בזמנים קשים שאתם מרגישים חרדה, שאתם אפילו יכולים לעשות ביחד עם האחים הקטנים שבוודאי גם פוחדים ולחוצים כמוכם:

1. התייחסו לעובדות וזיכרו להיות ביקורתיים כלפי שמועות ואמירות לא מבוססות. התמקדו בסביבה הקרובה שלכם, באנשים שאתם מכירים. הסתכלו על תמונות משפחתיות. אפשר לדמיין או לצייר את המשפחה במקום שאוהבים להיות בו יחד וזכרו שבקרוב נחזור לשגרה.

© דפדפו באלבומי תמונות משפחתיים

2. התייחסו אל הכוחות החיוביים העומדים לרשותכם: ההורים שומרים עליכן, מערכות חינוכיות ובריאותיות שמסייעות למי שלא מרגיש טוב ובניהול המצב. ניתן להשתמש במשחק דרמטי ולהציג את הביקור אצל הרופא, הטיפול הרפואי והאופן בו אנחנו מתמודדים עם מחלות בשגרה.

3. שלבו בדבריכם הומור. הצחוק טוב לבריאות. אפשר לצייר את הוירוס ולהפוך אותו למשהו מוכר ומשעשע. ניתן לצייר את המערכת החיסונית ככלי מלחמה, קסמים או כוחות-על שנמצאים בתוכנו ויכולים להתמודד עם כל מחלה. לאחר מכן אפשר לתת לדמויות לדבר זה עם זה באופן דרמטי או בצורה של קומיקס.

4. מוזיקה אהובה ומוכרת מחזקת את תחושת הבטחון ומספקת מסגרת צפויה. שילוב של תנועה וריקוד משחרר את הורמון האוקסיטוצין שמפחית את תחושת הפחד ומסייע להרגשה טובה.

תרקדו בבית
תרקדו בבית © AdobeStock

5. העיקר, תהיו ביחד. הקפידו על מפגשים חברתיים (פשר גם ווירטואלים) שיתנו תחושה של נורמליות. תנו אפשרות במפגשים משפחתיים לחלוק רגשות ולשתף במצוקות. שמרו על תקשורת פתוחה ושתפו ברגשות ובמחשבות שלכם.

במידת הצורך, חפשו עזרה נוספת. אם אתם או מישהו הקרוב אליכם חשים עצבנות גדולה, דאגה בלתי פוסקת או עצבות, שמשפיעות על התפקוד או על קשרים עם אחרים, כדאי להתייעץ עם מומחה מיומן מתחום בריאות הנפש. מטפלים באמצעות אמנויות ומומחים אחרים יכולים לסייע במצבים כאלו באמצעות הדרכה מקצועית או טיפול נפשי. מטפלים מוסמכים באמצעות אמנויות, שעברו הכשרה מקיפה ומוכרת, תוכלו למצוא ברשימת המטפלים באתר יה"ת, אגודת המטפלים באמצעות אמנויות 

 

כותב המאמר הוא איתן גילור מילר, מטפל באמצעות אמנות (M.A.) מבוגרים נוער וילדים ומדריך הורים.

 .

 

תגובות