הנוער (הלא) העובד: הפגיעה הכלכלית של הקורונה  בבני הנוער. אילוסטרציה - adobestock

הנוער (הלא) העובד: הפגיעה הכלכלית של הקורונה בבני הנוער

הקורונה הביאה איתה לא מעט משברים והבולט שבניהם הוא המשבר הכלכלי. עסקים רבים נאלצו לסגור, עובדים רבים יצאו לחופשה ללא תשלום ועצמאים נלחמים כדי לקבל את זכויותיהם. אבל מה קורה עם בני הנוער שביום בהיר אחד הפסיקו לעבוד? תתפלאו לדעת כי לא כל בן נוער זכאי לחל''ת מעבודתו

בר, בן ה-17 לומד בפנימייה במרכז הארץ בכיתה י''א וחניך בתנועת הנוער העובד והלומד. עד לפני כחודשיים עבד ועזר לפרנס את משפחתו שנמצאת במצב כלכלי לא פשוט. אך משבר הקורונה בא ושינה את כל הכללים, הוא איבד את מקום עבודתו, אך הסתבר לו שאינו זכאי לדמי חל''ת (חופשה ללא תשלום)  כמו עשרות, אם לא מאות, אלפי מבוגרים ונערים אחרים שעבדו לפני תקופת הקורונה. 

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

עד המשבר שתקף את העולם כולו, בר היה כמו נער ממוצע בגילו. הוא עבד בארומה בסניף של סינמה סיטי בראשון לציון כדי לעזור מעט למשפחתו וגם כדי להרוויח דמי כיס. "אין לי בעיות כלכליות קשות בבית. פשוט אבא שלי בפנסיה ואימא שלי מפרנסת יחידה, אז יש לא מעט תלות במשכורת אחת. לא חסר לי דבר, לא חסר לי שום דבר. אנחנו עושים סדר עדיפויות", מספר לנו הצעיר. 

אתה מודע לזכויות שלך כבן נוער שעובד?

"אני חניך בנוער העובד והלומד, ואחד הדברים החשובים של התנועה הזו היא לעזור לבני נוער עובדים. בהתחלה, כשכל הדבר הזה קרה והפסקתי לעבוד בגלל המשבר לא ידעתי באמת מה עושים. פניתי למדריך שלי ולאנשי צוות בתנועה, הם ממש עזרו לי והם מסרו לי ידע שהייתי זקוק לו מאוד. הבנתי שאני לא זכאי לדמי חל''ת, לא מגיע לי דמי אבטלה, יצאתי לחופש ללא הגבלה". 

© Fotolia

מדוע אתה לא זכאי לחל''ת?

"הממשלה קבעה שמתחת לגיל 20, לא מקבלים דמי אבטלה. זה נשמע לי הזוי קצת, כי אם אני שם את עצמי רגע בצד יש הרבה חיילים או חיילים  בודדים שעוזרים לפרנס את הבית. כשמדובר בחיילים בודדים זה גם לדאוג לעצמם לדברים הכי בסיסיים כמו אוכל וביגוד. זה נשמע לי אבסורד שמישהו מתחת לגיל 20 לא זכאי לאותן זכויות".

ניסת לבקש ממקום עבודתך פיצויים?

"בגלל שאני עובד שם כחצי שנה, אין לי כל כך ימי חופש. האמת היא שגם לא היה לי הרבה מה לעשות. לא עבדתי שם הרבה זמן ולהתפטר יזיק לי יותר מאשר יתרום לי". 

כאשר הדברים יחזרו לסדרם מקום עבודתך מובטח לך?

"המקום כן נפתח עכשיו, חלק מהעובדים חזרו לעבוד. פניתי למנהלת המקום בבקשה להשתבץ בסידור העבודה. אך היא אמרה לי שאני עדיין לא יכול ושייקח לזה זמן, מכיוון שהם עדיין לא יודעים מי חוזר ומתי, יש המון אי וודאות באוויר. למעשה מקום העבודה שלי בסימן שאלה".

אתה מודאג ממה שיקרה ביום שאחרי הקורונה?

"אני לא יודע איך זה יהיה. זה בלתי צפוי, זה לא רק מדינת ישראל מבחינה כלכלית, זה כל העולם במשבר כלכלי. אני לא יודע איך באמת נצא מזה, קשה לומר".

מה יש לך לומר לכל בני הנוער שנמצאים באותו מצב כמו שלך או שאיבדו את מקום עבודתם בגלל הקורונה?

'' קודם כל - שיתחילו לחפש מקום עבודה אחר למרות הקושי. לא להיות מקובעים על מקום ספציפי. הם יכולים לפנות לנוער העובד והלומד. התנועה עוזרת לבני נוער למצוא עבודה ולהבין את הזכויות שלהם. יש מקומות עבודה שבהם המעסיקים מנצלים בני נוער, אבל התנועה עוזרת למצוא מקומות שהתנאים בהם הוגנים ושהם נותנים לבני הנוער את הזכויות המגיעות להם".

דברי אורי מתוקי יושב ראש האיגוד המקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד:

"נהוג להגיד שוירוס הקורונה לא מפלה ופוגע ללא הבחנה. זה כמובן נכון מבחינת רפואית. אלא שמשבר הקורונה מזמן הוא לא רק מגיפה, אלא משבר כלכלי-חברתי חסר תקדים. המשבר הכלכלי פוגע אחרת מאוד בכל אוכלוסייה, ופוגע יותר באוכלוסיות המוחלשות. אחת האוכלוסיות האלו, היא אוכלוסיית בני הנוער והצעירים. צעירים ונוער בישראל היא אחת מהאוכלוסיות המוחלשות ביותר בשוק העבודה הישראלי, ומסתמן כי אוכלוסייה זו צפויה להיות הנפגעת העיקרית מהמשבר הכלכלי המלווה את מגפת הקורונה.

ללא פריסת רשת ביטחון מיידית: השוואת גמול דמי האבטלה למבוגרים, מתן פיצוי לבני נוער לאלו שאינם זכאים, סיוע לענפים בהם עובדים צעירים,  נראה משבר ארוך טווח בדור העתיד של מדינת ישראל".

 

תגובות