זמן לרענון: הדברים שצריך לשנות במערכת החינוך. fotolia

זמן לרענון: הדברים שצריך לשנות במערכת החינוך

בתקופה האחרונה התחלפו עם כל ממשלה זמנית, שרי חינוך. עכשיו לאחר השבעת הממשלה מונה סוף סוף יואב גלנט לתפקיד ושיראל נר מנצלת את המינוי כדי לפנות לשר החדש עם כמה בקשות והצעות ייעול שרוב התלמידים יסכימו עליהם

לאחר שלוש מערכות בחירות ומגיפה עולמית אחת סוף סוף קמה ממשלה אשר מתוכה מונה שר חינוך חדש - יואב גלנט. אז כדי שלא יחזור על טעויות קודמיו בתפקיד ואולי יהיה טוב מהם חשבנו לתת לו כמה טיפים שאולי יעזרו לו.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

שרי חינוך רבים שמו בעבר דגש על רפורמות ושיפורים במערכת החינוך בתחום הלימודים עצמם, כמו נפתלי בנט עם הקמפיין שלו "לתת 5" או רפי פרץ שרצה לשים דגש על לימודי התנ"ך. אך אני חושבת, שלא צריך להתמקד רק בלימודים כל הזמן. קשה לי לתאר לעצמי איך שירת ביאליק, חשבון דיפרנציאלי ובניינים בלשון יכינו אותי לחיי הבוגרים. איך אדע איך להתנהל בחיי הבוגרים כשאני יודעת רק את הדברים הללו? לפי דעתי, במקום ללמד אותנו דברים מעין אלה שלא בטוח ישמשו אותנו בעתיד צריך לתת לנו גם כלים איך ללמוד, איך להצליח בחיים, ללמוד התגבר על מכשולים. במקום ללמד אותנו חומר ספציפי שרוב האנשים הבוגרים בכלל לא משתמשים בו ובואו נודה על האמת רובנו שוכחים מיד לאחר המבחן, אנחנו צריכים שילמדו אותנו איך להסתדר ואף להצליח בחיים עצמם. 

"אנחנו צריכים שילמדו אותנו איך להסתדר ולהצליח בחיים עצמם" © Fotolia


אבל לא רק זה. זה מרגיש כאילו תלמידים נמדדים על פי ציוניהם ולא על פי איזה מין אנשים הם. יש באוויר את ההנחה השגויה שאם אתה מקבל ציון מוצלח אתה גאון וכנראה תצליח בחיים ואם לא - אז לא. אותם תלמידים שבדרך כלל מקבלים ציונים פחות טובים מחבריהם מרגישים תחושת כישלון, כאילו שבכלל לא יצליחו בחיים דבר שבכלל לא בטוח נכון כי ציונים הרי, זה לא הכל בחיים. אני חושבת שהסיבה לתופעה הזו היא שצורת הלימוד כיום לא מתאימה לכולם, אי אפשר להעניק את אותה צורת לימוד לכל התלמידים, הרי כל ילד שונה מרעהו ואי אפשר לצפות שאותה צורת למידה תתאים לכל אחד.

יתרה מזאת הלימודים מתנהלים בצורה של לימוד פרונטלי, המורה מרצה והתלמידים מקשיבים אך מה לעשות שבצורה הנ"ל מאוד קשה לתלמידים להתרכז וגם כשהם כן מתרכזים החומר לא נטמע טוב אצלם והם שוכחים אותו בקלות, לעומת זאת משחקים ופעילויות הרבה יותר קל לזכור. לכן צריך שהשיעורים יהיו מועברים בצורה הרבה יותר חווייתית, מיוחדת וכזו המערבת את התלמידים בצורה פעילה ולא כמו הרצאה בה חלק גדול מהתלמידים אפילו לא מקשיב.

למידה חוויתית היא משמעותית יותר© AdobeStock


בנוסף תלמידים רבים לא מתחברים למקצועות הנלמדים מה שמשפיע על ציוניהם ועל השקעתם במקצוע על כן אם יוסיפו מקצועות בחירה ליום הלימודים (לא רק המגמות בתיכון)  זה יוכל להשפיע על הישגי התלמידים ורצונם ללמוד.

לסיכום אני חושבת שיש מקום לשינויים במערכת החינוך של היום ואני קוראת ליואב גלנט שר החינוך החדש לטפל בהם, זה לא הגיוני ששיטת החינוך נשארה אותו דבר בדיוק כבר מזה עשרות שנים והגיע הזמן לשינוי - הגיע הזמן לשנות את שיטות הלימוד, לרענן את הנושאים והכלים המועברים אלינו ולרענן את השיטה שבודקת מה למדו.

תגובות