צופים אסון: תנועת הנוער נלחמת על קיומה. באדיבות תנועת הצופים

צופים אסון: תנועת הנוער נלחמת על קיומה

תנועת הצופים עומדת בפני משבר שלא ידעה כמותו למעלה ממאה שנות קיומה, משבר העלול להביא לסגירתה של התנועה שמהווה בית ומקום מפלט עבור בני נוער רבים. בעקבות זאת יוצאים חברי התנועה למאבק על הבית שלהם

החלטת הממשלה לסגור את כל הפעילויות של החינוך הבלתי פורמלי פוגעת אנושות בנוער ובארגונים שמהווים לו בית, מקום מפלט ומסגרת לשעות אחר הצהריים. אחד מהגופים שנפגעו אנושות הוא הצופים. תנועת הצופים עומדת בפני משבר שלא ידעה כמותו למעלה ממאה שנות קיומה, משבר העלול להביא לסגירתה.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

ההחלטה להפסיק את כל הפעילויות החינוכיות, כדי למנוע הידבקויות בנגיף, לצד חוסר העברת כספים והפסקת תקציבים לתנועה מעמידה אותה בפני מצב קשה ואף בפני קריסה כלכלית. בעקבות זאת, יוצאת התנועה למאבק ארצי ששיאו ביום שלישי הקרוב (14.7) במאה מוקדים ברחבי הארץ ובעצרת מחאה מרכזית בכיכר רבין בתל אביב, שתחל בשעה 19:00.

יוצאים להפגין על הבית© adobestock

סגירת הצופים תסגור עבור חניכים ומדריכים רבים את המקום שהיה עבורם בית ומשפחה שנייה במשך שנים. תנועות הנוער מעניקות מסגרת ומקום מפלט לבני נוער רבים ולמעשה מהוות חלופה לפעילויות בשעות אחר הצהריים כמו שוטטות, ונדליזם או שהייה ממושכת מול מסכים. בנוסף לכך חוסר מסגרת מסודרת, עם מדריכים שיכולים לשמוע ולראות את בעיות ומצוקות בני הנוער עלולה לגרום לעלייה בשיעור בני הנוער הסובלים מבעיות דיכאון, חרדה ובדידות כפי שראינו כבר בתקופת הסגר לפי הנתונים של דו"ח עמותת עלם.  

אלין קקיאשווילי, בת 16 משבט צופי שמשון באשקלון: "זה הבית השני, זה מקום מפלט, מקום שמקבלים בו ערכים וחינוך בלי לקבל שום ציון ובלי שישפטו אותך. תמיד יש שם עם מי לדבר ואת מי לשתף, נטו אהבת חינם. אם סוגרים את התנועה זה כמו שיקחו לנו את הבית וחלק מהלב. זה עצוב ומתסכל ובתור מדריכה אני יודעת שזה עצוב הרבה יותר לחניכים שהשבט הוא באמת מקום המפלט והרוגע".

שחר בן חמו, 18 משבט שחר בגדרה: "אני מאוד מבינה את כל ההחלטות שמתקבלות במדינה שלנו במצב הזה של הקורונה אבל אני חושבת שאם מחליטים על סגר אז צריך שהוא יהיה כללי - לכולם או בכלל לא. מסעדות ממשיכות לפעול, פארקים פתוחים לכולם ורק את תנועות הנוער סוגרים. בזמן שאנחנו בתנועת הצופים באמת רק רוצים להפעיל את התנועה שלנו כרגיל, לתת לחניכים שלנו תחושה של בית שני בכל התקופה הזאת".

שחר (מימין): " "
שחר (מימין): "רק רוצים להפעיל את התנועה שלנו כרגיל" © צילום פרטי

יונתן דגן, בן ה-16 משבט אפיק: "אני חושש שלא נוכח להתקיים ללא התקציב הזה. אני חושש שהילדים והנוער בארץ ינותקו מהדבר המדהים הזה שנקרא הצופים והאלטרנטיבות יהיו לשוטט ברחובות ולשחק במחשב".

יושב ראש תנועת הצופים, רז פרל: "לא ניתן לממשלה להרוס לנו את הבית של מאות אלפי חניכים. אנחנו צופים באסון ויוצאים למאבק על עתיד ילדינו ועל עתידו של החינוך הבלתי פורמלי. החלטות ממשלת ישראל פוגעות פגיעה אנושה בנוער האיכותי והערכי של ישראל, בחיילים איכותיים מלאי מוטיבציה ואזרחים למופת. אנו מודעים למגבלות בעקבות משבר הקורונה ונוהגים באחריות רבה, יחד אם זאת, רוצים לוודא שביום שאחרי יהיה למאות אלפי החניכים לאן לחזור. החלטות הממשלה עצרו את פעילות התנועה, הן מבחינת פעילות חינוכית, והן מבחינה תקציבית".

תגיות
תגובות