יותר ערכים, פחות מסכים: כתבת פרוגי במכתב לשר החינוך. fotolia

יותר ערכים, פחות מסכים: כתבת פרוגי במכתב לשר החינוך

שינוי אופי בחינות הבגרות, צמצום החומר הנלמד, הוספת ערכים ותהחשבות בתלמידים שלא בנויים ללימודים דרך הזום - רותם קוגוט במכתב לשר החינוך, יואב גלנט, לכבוד תחילת שנת הלימודים החדשה

הקיץ בעיצומו ובעוד כשבועיים תיפתח שנת הלימודים. מלבד הקורונה ששינתה את החיים שלנו וכל מה שאנחנו רגילים אליו, יש עוד כמה נושאים שבוערים לתלמידי ישראל לקראת השנה החדשה כמו תכני הלימוד, אופן ביצוע בחינות הבגרות ועוד.  רותם קוגוט במכתב לשר החינוך יואב גלנט.

 עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

שר החינוך היקר,

נדמה כאילו לפני רגע הסתיימה שנת הלימודים, אבל למעשה אנחנו באמצע אוגוס ושנת הלימודים הבאה כבר בפתח. זו הייתה שנה לא פשוטה לכולנו ואנו מניחים שאפילו לך לא כל כך פשוט כשר החינוך הנכנס, באמצע משבר הקורונה ובעיצומן של לא מעט דרמות פוליטיות. לכן חשוב לנו לספר לך על אותם הדברים שיכולים לסייע לנו בשנת הלימודים הבאה. יש לנו לא מעט מחשבות, תובנות, פתרונות שאולי יכולים לעזור לך ובעיקר לנו ללמוד בצורה טובה יותר, אך גם לרכוש ידע על ערכי מוסף שאין עליהם מספיק דגש לצערנו.

שר החינוך היקר
שר החינוך היקר © fotolia

שר החינוך היקר, לימודים מקוונים לא מתאימים לכולם. משבר הקורונה כינס את כולנו בבית ועברנו ללמוד דרך המסך, אך לא כל התלמידים הסתדרו עם הקונספט הדיגיטלי ואף יש כאלו שסבלו ממנו. אנו לא יודעים אם בשנה הבאה יהיה צורך בלמידה מקוונת, אך אם יהיה צורך בכך אנחנו מבקשים למצוא פתרון יעיל יותר לאלה שסובלים משיעורים בזום, ולתת להם מענה אחר,יצירתי ואף בעל יחס אישי יותר כדי שהתלמידים יוכלו ללמוד בצורה טובה יותר.

בניגוד ללימודי הזום, אחד היתרונות המובהקים של משבר הקורונה, זה ללא ספק צמצום חומר הבגרויות והעובדב שרובן הפכו לפנימיות. אנו בעד לשמר את הרעיון זה, הוא עזר ללא מעט תלמידי תיכון לעבור השנה את הבגרויות בצורה קלה יותר. הפיכת מרבית הבגרויות לפנימיות, מורידות לא מעט לחץ מן התלמידים והם יכולים לבוא בראש שקט יותר לבחינה בלי שגורם חיצוני יעיק עליהם, אז לשמור ולגזור.

יכע
לא כל התלמידים הסתדרו עם הקונספט של הזום © AdobeStock

שר החינוך, אנחנו לא רוצים רק ל"לקצץ" בחומר לבגרויות, שלא תחשוב שאנחנו לא רוצים ללמוד, אנחנו כן רוצים ללמוד עוד תכנים בעלי ערך מוסף. לפעמים יש דברים יותר חשובים מלפתור משוואות או ללמוד על בית שני. אני מדברת על למידת ערך מוסף, אבל לא הכוונה לאותם ערכי מוסף קבועים שאנחנו נתקלים בהם בכל שנה כמה פעמים כמו שימוש באלכוהול, סמים וסיגריות, עם כל הכבוד לנושא (הוא חשוב ללא ספק) יש נושאים שהפוקוס עליהם הוא קצת עמוק באפלה והמודעות אליהם צריכה להיות במגמת שיפור. לדוגמא:  הכרת אוכלוסיות שונות כמו אוטיסטים, נוער בסיכון, הקהילה הגאה, פיתוח דעה על דברים שקורים סביבנו, להכיר לנו  את המושגים "חשבון בנק" ו"ביטוח לאומי" כי אחרי בית הספר אנחנו נהפוך לאנשים בוגרים. יש מגוון ענק של נושאי העשרה, רק צריך לתת להם מקום. בסופו של דבר צריך להבין שבית ספר הוא גם סוג של הכנה לחיים.

לא רק משוואות ובית שני © AdobeStock

ואם כבר הזכרנו את החיים שאחרי בית הספר והפיכתנו לאנשים בוגרים\ אסור לנו להתעלם מאחת התחנות המשמעותיות בחייהם של שראלים רבים - הצבה. בסוף הלימודים בוגרי כיתות י''ב הולכים אל הבקו''ם ומתגייסים לצה''ל, זו הנורמה החברתית בישראל. יש כאלה שיעשו שנת שירות או מכינה קדם צבאית לפני הצבא ונושא זה תפס תאוצה בשנים האחרונות בקרב בני נוער, אך לא כולם מתגייסים לצבא, ונושא אחד נשאר קצת מאחורי הקלעים - השירות הלאומי. שירות לאומי זה דבר שמודעים אליו, הרבה נערות ואפילו נערים מכלל האוכלוסייה עושים אותו. למה אנחנו לא מודעים לכך מספיק? לצערנו גם בשנת 2020, הדגש של שירות לאומי נראה מהצד רק כאופציה ששמורה לנערות דתיות ולא חושפים אותנו הנוער לעוד אפשריות כי בשירות לאומי יש מגוון רחב של דברים.  מתי ישקיעו משאבים בבתי הספר גם לנערים שמעוניינים לעשות שירות לאומי? אנחנו מבקשים להרחיב ולהנגיש את המידע לשירות לאומי בבתי הספר

 

תגובות