"מישהי ערה?": בנות נוער הקימו קו ווטסאפ למי שחש בסכנה מינית. adobestock (אילוסטרציה)

"מישהי ערה?": בנות נוער הקימו קו ווטסאפ למי שחש בסכנה מינית

בעקבות האונס של הנערה בת ה-16 באילת: בנות נוער הקימו יוזמה מיוחדת - קו ווטסאפ מיוחד לתמיכה 24/7, התייעצות וליווי מיידי למי שחשה (או חש) בסכנה מינית, בעיקר בזמן הליכה ברחוב בשעת לילה מאוחרת • "בני נוער מסוגלים לעשות שינוי משמעותי בנושא", סיפרו לנו היוזמות

מקרה האונס של הנערה בת ה-16 באילת אשר הותקפה על ידי 30 גברים, זיעזע ומזעזע מדינה שלמה. מחאות צצות ברחבי הארץ בנושא, גופים גדולים עצרו את פעילותם במהלך היום למשך פרק זמן קצר כאות מחאה לאלימות מינית ותמיכה בקורבנות פגיעה מינית. גם בני ובנות הנוער לא יכלו לעבור על כך בשתיקה וקבוצת חניכות נוער (ביוזמת הילה פרבמן וקשת עזרא) החליטו להרים את הכפפה וליזום קו ווטסאפ בשם "מישהי ערה?", קו הפועל 24/7 וילווה את כל מי שפונה וחש סכנה מינית באותו הרגע.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

"הפרוייקט הוא בעצם קבוצות ווטסאפ, המורכבות מבנים ובנות מכל רחבי הארץ בכל הגילאים ומכל הסוגים, הרעיון הוא שמישהו שמרגיש מפוחד ובסכנה, רוצה לשתף דברים אישיים, או להתייעץ עם אנשים אחרים, יכול לשלוח הודעה בקבוצה וישר מישהו יענה לו ויעזור לו בכל מקום ובכל שעה", מספרות היוזמות.

איך נולד הרעיון?

"בעקבות האונס הנורא שאירע לבת ה-16 באילת, הרכזת שלנו, גל פרבמן, מתנועת הנוער שלנו (קרית אלון בגבעת שמואל) ביקשה שנצטרף לשיחת זום איתה כדי לדבר על המצב ואיך אנחנו מרגישות בתור בנות באותם הגילאים שגם להם לצערנו זה יכול לקרות. במהלך השיחה דיברנו על מה שאנחנו בתור תנועת נוער יכולים לעשות כדי לשפר את המצב ולנסות לעזור לאחרים. אחת הבנות, קשת עזרא, הציעה שנפתח קבוצה שבה אנשים יוכלו לדבר כשהם הולכים הביתה, התחלנו לפתח את הרעיון ביחד כל בנות השכבג, עיצבנו פלאייר ולמחרת בבוקר (יום שישי האחרון) הוצאנו אותו לפועל והתחלנו להפיץ אותו בכל הרשתות החברתיות".

תוך כמה זמן ראיתן תוצאות?

"תוך יום כבר הקבוצות תפסו תאוצה והתמלאו, בכל פעם שקבוצה התמלאה פתחנו קבוצה נוספת, הרבה מפורסמים נרתמו לעזרתנו ושיתפו את המיזם וכך המיזם הועבר מפה לאוזן והגיע להמון אנשים ברחבי הארץ".

כבר קיבלתן פניות מבנות שהרגישו במצוקה או חסרת ביטחון ברחוב בזמן הקצר הזה שאתן באוויר?

"לצערנו קיבלנו הרבה מאוד פניות מבנות ובנים כאחד שמפחדים ללכת ברגל בלילה לבד או שצריכים אוזן קשבת, חלקם בגלל רקע של הטרדות מיניות שחוו בעבר. ברגע שמישהו שלח בקבוצה הודעה הרבה התנדבו לעזרתו, אין מישהו שלא קיבל מענה מידי מאנשים בקבוצה".

© צילום: shutterstock (אילוסטרציה)

איך בעצם זה עובד, מה בדיוק אומרים בשיחות עם אותן הבנות?

"במקרה ומישהי הולכת ברחוב לבד ורוצה לדבר עם מישהו כדי שתרגיש ביטחון הם מדברים על נושאים כללים, המטרה של השיחות היא קודם כל שמי שמבקש את השיחה יקבל את הביטחון שהיה צריך".

אתן חושבות שזה באמת עוזר?

"אנחנו בתור בנות נוער, נתקלנו בהרבה מצבים שהיינו בדרכינו הביתה ולא היה לנו עם מי לדבר, התחושה של ללכת לבד ברחוב ושל לא לדעת מי נמצא שם בעיקר כשחשוך מפחידה ומערערת את הביטחון. אם מישהו מדבר איתך בטלפון אתה יכול לדעת שיש מישהו שמקשיב לך ובעת צרה ידע לפנות למקומות הנכונים".

יצא לכן לקבל פניות ולשמוע בזמן אמת הטרדות למיניהן או חשש שהתממש בזמן שאתן בשיחה?

"יצא לנו לקבל פניות מבנות שהוטרדו ורצו לשתף את הסיפור שלהם, עוד לא קיבלנו הודעה על מישהי שעברה הטרדה בזמן אמת, במקרה כזה ישר נפנה לגורמים רציניים יותר ונתייעץ עם האחראים עלינו".

© צילום: Fotolia (אילוסטרציה)

איך יודעים מה להגיד לאותן הבנות שמבקשות להיות איתן על הקו? עברתן הכשרה מסויימת, אם צריך בכלל לדעתכן...

"הבנות שמדברות אחת עם השנייה הן בנות רנדומליות מהקבוצה שפנויות בזמן שמישהי מבקשת עזרה ומציעות את עצמן לשיחה עד שהמבקשת תקבל ביטחון או תגיע הביתה.
כששני אנשים מדברים הם תמיד מנסים לתמוך ולהראות שהם שם בשביל האחר ובמידה ויקרה משהו הם יהיו כאן לעזור, הם מדברים על מה שעולה להם לראש (נושאים כלליים).
האמת שלא ציפינו להגיע למימדים כאלו במדינה (ואפילו בעולם) והכל קרה כל כך מהר בסופ"ש. בבוקר קיימנו ישיבה עם המנהל והרכזת הדרכה של התנועת נוער שלנו, בהם עברנו על כך שצריך להיות פרוטוקול עבודה ונהלים ברורים ומסודרים. אנחנו מקבלים רשת תמיכה ממתנ"ס מרחב גבעת שמואל אשר מפנה אותנו לאנשי מקצוע ואף מנסים לחשוב ביחד איתנו איך לשכלל את המיזם הזה".

כרגע, אתן מפרסמות את הקבוצה לטובת בנות שיוכלו לפנות או גם כדי שבנות יוכלו להצטרף ולהוות חלק מקו המענה בעת הצורך?

"כל מי שמצטרף לקבוצה יודע שהוא יוכל תמיד לפנות בה לעזרה אבל מבין שאם יראה מישהו שזקוק לעזרה הוא יצטרך לעזור. אז הקבוצה מיועדת גם למי שרוצה עזרה וצריך אותה, וגם למי שרוצה לעזור לאנשים אחרים להתמודד עם הבעיות שלהם".

הילה פרבמן קשת עזרא - יוזמות "מישהי ערה?"
הילה פרבמן קשת עזרא - יוזמות "מישהי ערה?" © צילום פרטי

חושבות שצריך יוזמה שכזאת גם לבנים שעוברים הטרדות למיניהם או חשים משהו כזה ברחוב?

"לצערנו אנחנו יודעות שיש גברים שעברו סיטואציות כאלה, יש לנו קבוצות מעורבות שבהם נמצאים גם בנים שעוזרים לבנות ובנים ותומכים בהם. כך גם אנשים שעוזרים לבנים ותומכים בהם בכל הזדמנות".

מה דעתכן על מה שקרה באילת?

"לדעתנו המקרה שקרה באילת היה מזעזע, דבר שאף אישה לא צריכה לעבור אי פעם בחיים שלה, בוודאי שלא עם 30 גברים וגם לא עם אחד".

בשנים האחרונות שומעים על יותר ויותר מקרים לבני נוער, בין מהצד התוקף ובין הצד המותקף - אתן חושבות ששינוי מנוער לנוער יכול לעשות מהפך חיובי בנושא?

"אותנו גידלו לדעת שיש לנו מקום של השפעה בעולם, שאם נרצה באמת נצליח לעשות הכל. אנחנו מרגישות השפעה למרות גילנו הצעיר ובטוחות שעוד בני נוער מרגישים ככה ומסוגלים לעשות שינוי משמעותי. אין ספק שגם לנוער יש השפעה בנושא הזה כיום".

אתן מכוונות לעזרה רק עבור בני נוער או אישה בכל גיל יכולה לפנות?

"יש המון אנשים בקבוצות, ילדים בני עשר שמרגישים לא בטוחים ורוצים את העזרה, ונשים בנות 40 עם ילדים בגילאים שבקבוצה שמציעות עזרה ומנסות לעזור לכל מי שהן יכולות".

איך ההורים והמשפחות שלכן הגיבו ליוזמה?

"המשפחות מאוד תומכות, גאות בנו על יצירת היוזמה ותמיד שם בשבילנו, הם מאוד שמחים על היוזמה וחושבים שהיא הולכת לשנות המון דברים. מעבר לזה יש המון אנשים שתומכים בנו מעבר למשפחה, אנשים שבקבוצות שרושמים לנו הודעות מדהימות שרק משמח אותנו לקרוא ומזכירות לנו למה פתחנו את זה".

"המטרה של הקבוצה באמת חשובה ואנחנו הכי שמחים בעולם שהקבוצה מתקדמת, שבנות פורקות ומשתפות סיפורים, שאנשים מרגישים ביטחון ללכת לבד ברחוב (עם ליווי של מישהו מהקבוצה) וזה הכי כיף שיש שהמטרה של הקבוצה מתממשת".

תגובות